Research Article
BibTex RIS Cite

Tüketicilerin Sosyo-Demografik Özelliklerinin Yumurta Çeşit Tercihleri Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesi: Türkiye üzerine bir pilot çalışma

Year 2019, Volume: 4 Issue: 3, 80 - 89, 30.12.2019
https://doi.org/10.31797/vetbio.609985

Abstract

Bu
araştırma tüketicilerin sosyo-demografik özelliklerinin farklı yumurta
çeşitleri tercihleri üzerindeki etkisini ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Araştırma Türkiye’nin 7 bölgesinden yüz yüze anket yoluyla elde edilen
verilerle gerçekleştirilmiştir. Araştırma hane gıda satın alımını
gerçekleştiren 552 tüketici ile Mayıs-Temmuz 2018 döneminde uygulanmıştır.
Analizlerde bağımlı değişken olarak yumurta çeşitleri, bağımsız değişkenler
olarak da sosyo-demografik özellikler kabul edilmiş, anket sorularının
cevapları ise Likert tipi ölçeğe göre düzenlenmiştir. Elde edilen veriler
tanımlayıcı istatistikler ve sıralı probit regresyon yöntemleri kullanılarak
SPSS
© 21 ve STATA© 13 istatistik yazılımları ile analiz
edilmiştir. Elde edilen analiz sonuçlarına göre standart yumurta, gezen tavuk
yumurtası, fonksiyonel yumurta ve organik yumurta ile tüketicilerin kimi
sosyo-demografik özellikleri (cinsiyet, aile kişi sayısı, eğitim ve gelir)
arasında pozitif ve negatif ilişkiler tespit edilmiştir.

Supporting Institution

Çukurova Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi

Project Number

SBA-2018-10763

Thanks

Bu çalışma, Çukurova Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından desteklenen SBA-2018-10763 projesinden elde edilen veriler yardımıyla gerçekleştirilmiştir.

References

  • Armağan, G., Özdoğan, M. (2005). Ekolojik Yumurta ve Tavuk Etinin Tüketim Eğilimleri ve Tüketici Özelliklerinin Belirlenmesi. Hayvansal Üretim, 46(2), 14-21.
  • Bekar, A., Gövçe, A.M. (2015). Tüketicilerin gıda saatin alma davranışları ile yaşam tarzı ilişkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(36), 946-957.
  • Çelik, Y., Şengül, T. (2001). Şanlıurfa ili kentsel alanında tüketicilerin yumurta tüketim düzeyleri ve tüketim alışkanlıklarının belirlenmesi. Hayvansal Üretim, 42(2), 53-62.
  • Çiçek, H., Tandoğan, M. (2007). Türkiye’de ticari yumurta fiyatları ve etkili faktörler. Tavukçuluk Araştırma Dergisi, 7(1), 46-51.
  • Çiçekgil, Z., Yazıcı, E. (2016). Türkiye’de tavuk yumurtası mevcut durumu ve üretim öngörüsü. TEAD, 2(2), 26-34.
  • Erdem, K. (2016). Tüketicilerin demografik özellikleri ile saatin alma tarzları arasındaki ilişki: Aydın ilindeki tüketiciler üzerine bir araştırma, Aydın, Turkey, Thesis of MSc, Adnan Menderes University, diss.
  • Fearne, A., Lavelle, D. (1996). Segmenting the UK egg market: results of a survey of consumer attitudes and perceptions. British Food Journal, 98(1), 7-12, doi.org/10.1108/00070709610111269.
  • Giannetto, C., Alibrandi, A., Zirilli, A., Lanfranchi, M. (2016). Egg consumption among young people: a study through the application of the logistic regression model. American Journal of Applied Sciences, 13(6), 697-707, doi: 10.3844/ajassp.2016.697.707.
  • Girgin, G.K., Karakaş, B. (2017). Türklerin gıda tercihlerinde etkili olan motivasyonların belirlenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(38), 425-448.
  • Kula, S., Çakar, B. (2015). Maslow ihtiyaçlar hiyerarşisi bağlamında toplumda bireylerin güvenlik algısı ve yaşam doyumu arasındaki ilişki. Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 6(12), 191-210.
  • Krige, S.M., Mahomoodally, F.M., Subratty, A.H., Ramasawmy, D. (2012). Relationship between socio-demographic factors and eating practices in a multicultural society. Food and Nutrition Sciences, 3, 286-295. doi:10.4236/fns.2012.33042.
  • Madalla, G.S. 1983. Limited-dependent and qualitative variables in econometrics, Cambridge MA.: Cambridge University Press.
  • Parlakay, O., Duru, A.A., Akın, Y. (2017). Tüketicilerin yumurta tüketim tercihlerinin belirlenmesi: Uşak ili örneği. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 34(2), 108-115.doi:10.13002/jafag4289.
  • Oroian, C.F., Safirescu, C.O., Harun, R., Chiciudean, G.O., Arion, F.H., Muresan, I.C., Bordeanu, B.M. (2017). Consumers’ attitudes towards organic products and sustainable development: a case study of Romania. Sustainability, 9(1559), 1-14, doi: 10.3390/su9091559.
  • Tevkar, S.O. (2016). Tüketici davranışlarının demografik özelliklere göre tanımlanması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(6), 1606-1616.
  • TUIK. (2019). Hayvansal üretim istatistikleri 2018. Türkiye İstatistik Kurumu.
  • Yum-bir. (2018). Yumurta tavukçuluğu verileri. Yumurta Üreticileri Merkez Birliği.

Determination of the Effect of Consumers’ Socio-Demographic Characteristics on Egg Type Preferences: a pilot study in Turkey

Year 2019, Volume: 4 Issue: 3, 80 - 89, 30.12.2019
https://doi.org/10.31797/vetbio.609985

Abstract

This research aims to reveal the effect of
socio-demographic characteristics of consumers on different egg type
preferences. The study was conducted with data obtained from a face to face
survey applied to 552 consumers in seven regions of Turkey during the period
May-July 2018. Egg types were accepted as the dependent variable and
socio-demographic characteristics were accepted as independent variables in the
analyzes and the answers of the questionnaire were designed according to the
Likert type scale. The data were analyzed using descriptive statistics and
ordered probit regression methods with SPSS
© 21 and STATA©
13 statistical software. According to the results of the analysis, positive and
negative relations were determined between standard egg, free range chicken
egg, functional egg and organic egg and some socio-demographic characteristics
of the consumers (gender, number of family, education and income).

Project Number

SBA-2018-10763

References

  • Armağan, G., Özdoğan, M. (2005). Ekolojik Yumurta ve Tavuk Etinin Tüketim Eğilimleri ve Tüketici Özelliklerinin Belirlenmesi. Hayvansal Üretim, 46(2), 14-21.
  • Bekar, A., Gövçe, A.M. (2015). Tüketicilerin gıda saatin alma davranışları ile yaşam tarzı ilişkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(36), 946-957.
  • Çelik, Y., Şengül, T. (2001). Şanlıurfa ili kentsel alanında tüketicilerin yumurta tüketim düzeyleri ve tüketim alışkanlıklarının belirlenmesi. Hayvansal Üretim, 42(2), 53-62.
  • Çiçek, H., Tandoğan, M. (2007). Türkiye’de ticari yumurta fiyatları ve etkili faktörler. Tavukçuluk Araştırma Dergisi, 7(1), 46-51.
  • Çiçekgil, Z., Yazıcı, E. (2016). Türkiye’de tavuk yumurtası mevcut durumu ve üretim öngörüsü. TEAD, 2(2), 26-34.
  • Erdem, K. (2016). Tüketicilerin demografik özellikleri ile saatin alma tarzları arasındaki ilişki: Aydın ilindeki tüketiciler üzerine bir araştırma, Aydın, Turkey, Thesis of MSc, Adnan Menderes University, diss.
  • Fearne, A., Lavelle, D. (1996). Segmenting the UK egg market: results of a survey of consumer attitudes and perceptions. British Food Journal, 98(1), 7-12, doi.org/10.1108/00070709610111269.
  • Giannetto, C., Alibrandi, A., Zirilli, A., Lanfranchi, M. (2016). Egg consumption among young people: a study through the application of the logistic regression model. American Journal of Applied Sciences, 13(6), 697-707, doi: 10.3844/ajassp.2016.697.707.
  • Girgin, G.K., Karakaş, B. (2017). Türklerin gıda tercihlerinde etkili olan motivasyonların belirlenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(38), 425-448.
  • Kula, S., Çakar, B. (2015). Maslow ihtiyaçlar hiyerarşisi bağlamında toplumda bireylerin güvenlik algısı ve yaşam doyumu arasındaki ilişki. Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 6(12), 191-210.
  • Krige, S.M., Mahomoodally, F.M., Subratty, A.H., Ramasawmy, D. (2012). Relationship between socio-demographic factors and eating practices in a multicultural society. Food and Nutrition Sciences, 3, 286-295. doi:10.4236/fns.2012.33042.
  • Madalla, G.S. 1983. Limited-dependent and qualitative variables in econometrics, Cambridge MA.: Cambridge University Press.
  • Parlakay, O., Duru, A.A., Akın, Y. (2017). Tüketicilerin yumurta tüketim tercihlerinin belirlenmesi: Uşak ili örneği. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 34(2), 108-115.doi:10.13002/jafag4289.
  • Oroian, C.F., Safirescu, C.O., Harun, R., Chiciudean, G.O., Arion, F.H., Muresan, I.C., Bordeanu, B.M. (2017). Consumers’ attitudes towards organic products and sustainable development: a case study of Romania. Sustainability, 9(1559), 1-14, doi: 10.3390/su9091559.
  • Tevkar, S.O. (2016). Tüketici davranışlarının demografik özelliklere göre tanımlanması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(6), 1606-1616.
  • TUIK. (2019). Hayvansal üretim istatistikleri 2018. Türkiye İstatistik Kurumu.
  • Yum-bir. (2018). Yumurta tavukçuluğu verileri. Yumurta Üreticileri Merkez Birliği.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Zootechny (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Osman İnanç Güney 0000-0002-8467-2079

Levent Sangün 0000-0002-2363-8977

Project Number SBA-2018-10763
Publication Date December 30, 2019
Submission Date August 23, 2019
Acceptance Date October 25, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Güney, O. İ., & Sangün, L. (2019). Tüketicilerin Sosyo-Demografik Özelliklerinin Yumurta Çeşit Tercihleri Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesi: Türkiye üzerine bir pilot çalışma. Journal of Advances in VetBio Science and Techniques, 4(3), 80-89. https://doi.org/10.31797/vetbio.609985

22563   CABI-Logo_NEW_accessible.jpg   logo_world_of_journals_no_margin.png  download download   download   download        download