Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DEVLET KONSERVATUVARLARI MÜZİK VE BALE ORTAOKULLARI İLE MÜZİK VE SAHNE SANATLARI LİSELERİ VİYOLONSEL MÜFREDATLARININ KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 151 - 175, 31.12.2022
https://doi.org/10.51576/ymd.1161278

Öz

Her konservatuvar yönetimi, çalgı eğitimine aynı sınıfta başlatmamakta ve bu nedenle çalgı eğitime başlama yaşı ve sınıf düzeyi farklılık gösterebilmektedir. Konservatuvarlarda öğrencilerinin düzeyi de çalgıya başlama yaşına bağlı olarak değişmektedir. Bu çalışma, Türkiye’de eğitim veren devlet konservatuvarının müzik ve bale bölümlerinin ortaokul düzeyi ile müzik ve sahne sanatları bölümlerinin lise düzeyindeki yaylı çalgılar ana sanat dalı ve viyolonsel sanat dalı müfredatlarının benzerlik ve farklılıklarının karşılaştırılarak değerlendirilmesini içermektedir. Araştırma; konservatuvar eğitimi veren başlıca kurumlardan olan Ankara Hacettepe Üniversitesi, İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi, Adana Çukurova Üniversitesi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Devlet Konservatuvarları ile Ankara Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi müfredatları ile sınırlı tutulmuştur. Genel tarama modeli ile yürütülen bu araştırma için veriler, ilgili kurumlarla yapılan görüşmelerle güncelliği onaylanan kurum web sitelerinden elde edilmiştir. Eksik bilgiler görüşme sırasında edinilmiştir. Araştırma sonucunda; ön hazırlık yapılarak planlanmış, mevcut duruma uygun olarak uygulamaya konmuş içerikler oluşturulduğu görülmektedir. Konservatuvarların alan ve yardımcı alan dersleri, konservatuvar tarafından teklif edilir. İlgili üniversite senatosunca kabul edildikten sonra Bakanlık tarafından onaylanarak Resmî gazetede yayınlanır ve uygulanır. Bu araştırmanın bulgularında uygulamaya konmuş bu içerikler sunulmuştur. Sunulan rapor; konservatuvarlar arasında geçiş yapmayı planlayan öğrenciler, aileleri ve eğitimcileri için nakil sınavlarına hazır bulunuşluk sağlamada kaynak niteliğindedir. Ayrıca, Üniversite ve birimlerin akredite olarak çalışmaları boyutunda değerli görülmektedir.

Kaynakça

  • Akın, G. (2001). Eğitim fakülteleri güzel sanatlar eğitimi bölümü müzik eğitimi anabilim dalında uygulanabilecek viyolonsel müfredatının incelenmesi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bal, E. (2019). Devlet konservatuvarları ortaokul devresi viyolonsel dersi müfredatlarının incelenmesi ve program geliştirme önerisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Best, J. (1959). Research in education New Jersey: Prentice Hall.
  • Dönmez, L. M. ve Dalkıran, E. (2017). Vurmalı çalgılar eğitiminde karşılaştırmalı program analizi. The Journal of Academic Social Science. 5(60), 567-582
  • Elbeyi, G. ve Sakar, M. (2020). Viyolonsel eğitimine dördüncü pozisyondan başlamak üzerine görüş ve öneriler. Eurasian Journal of Music and Dance. (17), 175-190. Doi: 10.31722/ejmd.845876
  • Güler, D. (2006, Nisan 26-28). Devlet konservatuvarlarındaki viyolonsel eğitim-öğretim programlarının çağdaş öğretim programcılık anlayışına uygunluğunun incelenmesi. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, Pamukkale Üniversitesi. Eğt. Fak. Denizli.
  • Saraç, G. (1992). Türkiye'de eğitim fakülteleri müzik eğitimi bölümlerinde viyolonsel öğretiminde kullanılan yöntem ve tekniklerin öğrenciye yansıması. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tokay, D. (2000). 7-11 yaş grubundaki çocukların viyolonsel eğitiminde öncelikli hususlar. [Yüksek Lisans tezi]. Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Uçan, A. (1995). Türkiye’de güzel sanatlar fakülteleri yeniden planlanması ve eğitim programlarının yeniden düzenlenmesi, Anadolu Sanat. 3(4), 121-142.
  • Umuzdaş, S. (2013). Lise ve lisans düzeyindeki viyolonsel öğrencilerinin çalgı çalmada karşılaştıkları teknik problemlerin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science. 6(2), 1221-1239. Doi: 10.9761/jasss_672
  • Umuzdaş, S. ve Işıldak, C. K. (2018). Müzik dersinin sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik düzeylerine etkisi (Gaziosmanpaşa Üniversitesi Örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1316-1331.
  • Yalçın, H. (2017). Türkiye’de mesleki müzik eğitimi veren kurumların mevcut durumları Online Journal of Music Sciences, 2(3), 37-66.

COMPARISON OF THE VIOLONCELLO CURRICULUMS OF STATE CONSERVATORIES MUSIC AND BALLET MIDDLE SCHOOLS AND HIGH SCHOOLS OF MUSIC AND PERFORMING ARTS

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 151 - 175, 31.12.2022
https://doi.org/10.51576/ymd.1161278

Öz

Every conservatory management does not start instrument training in the same class, and therefore, the age and class level of starting instrument training may differ. The level of students in conservatories also varies depending on the age of starting the instrument. This study includes the comparison and evaluation of the similarities and differences between the curricula of the music and ballet departments of the state conservatory, which provides education in Turkey, at the secondary school level, and the high school level of the music and performing arts departments of the string instruments main art branch and cello art branch. Research; The curriculum of Ankara Hacettepe University, İzmir Dokuz Eylül University, Adana Çukurova University, Bursa Uludağ University, Aydın Adnan Menderes University State Conservatory, and Ankara Bilkent University Faculty of Music and Performing Arts, which are among the main institutions providing conservatory education, is limited. The data for this research, which was carried out with the general scanning model, were obtained from the websites of the institutions that were confirmed to be up-to-date through interviews with the relevant institutions. Missing information was obtained during the interview. As a result of the research; It is seen that the contents that have been planned by making preliminary preparations and put into practice in accordance with the current situation have been created. Conservatory's field and auxiliary field courses are offered the conservatory. After being accepted by the relevant university senate, it is approved by the Ministry, published in the Official Gazette, and applied. These contents, which have been put into practice in the findings of this research, are presented. The report presented; It is a resource for students planning to transfer between conservatories, their families, and educators to prepare for transfer exams. In addition, it is considered valuable in terms of the accreditation of universities and units.

Kaynakça

  • Akın, G. (2001). Eğitim fakülteleri güzel sanatlar eğitimi bölümü müzik eğitimi anabilim dalında uygulanabilecek viyolonsel müfredatının incelenmesi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bal, E. (2019). Devlet konservatuvarları ortaokul devresi viyolonsel dersi müfredatlarının incelenmesi ve program geliştirme önerisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Best, J. (1959). Research in education New Jersey: Prentice Hall.
  • Dönmez, L. M. ve Dalkıran, E. (2017). Vurmalı çalgılar eğitiminde karşılaştırmalı program analizi. The Journal of Academic Social Science. 5(60), 567-582
  • Elbeyi, G. ve Sakar, M. (2020). Viyolonsel eğitimine dördüncü pozisyondan başlamak üzerine görüş ve öneriler. Eurasian Journal of Music and Dance. (17), 175-190. Doi: 10.31722/ejmd.845876
  • Güler, D. (2006, Nisan 26-28). Devlet konservatuvarlarındaki viyolonsel eğitim-öğretim programlarının çağdaş öğretim programcılık anlayışına uygunluğunun incelenmesi. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, Pamukkale Üniversitesi. Eğt. Fak. Denizli.
  • Saraç, G. (1992). Türkiye'de eğitim fakülteleri müzik eğitimi bölümlerinde viyolonsel öğretiminde kullanılan yöntem ve tekniklerin öğrenciye yansıması. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tokay, D. (2000). 7-11 yaş grubundaki çocukların viyolonsel eğitiminde öncelikli hususlar. [Yüksek Lisans tezi]. Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Uçan, A. (1995). Türkiye’de güzel sanatlar fakülteleri yeniden planlanması ve eğitim programlarının yeniden düzenlenmesi, Anadolu Sanat. 3(4), 121-142.
  • Umuzdaş, S. (2013). Lise ve lisans düzeyindeki viyolonsel öğrencilerinin çalgı çalmada karşılaştıkları teknik problemlerin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science. 6(2), 1221-1239. Doi: 10.9761/jasss_672
  • Umuzdaş, S. ve Işıldak, C. K. (2018). Müzik dersinin sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik düzeylerine etkisi (Gaziosmanpaşa Üniversitesi Örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1316-1331.
  • Yalçın, H. (2017). Türkiye’de mesleki müzik eğitimi veren kurumların mevcut durumları Online Journal of Music Sciences, 2(3), 37-66.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özgür Elgün 0000-0003-2341-7792

Serpil Umuzdaş 0000-0002-6013-2406

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 12 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Elgün, Ö., & Umuzdaş, S. (2022). DEVLET KONSERVATUVARLARI MÜZİK VE BALE ORTAOKULLARI İLE MÜZİK VE SAHNE SANATLARI LİSELERİ VİYOLONSEL MÜFREDATLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Yegah Müzikoloji Dergisi, 5(2), 151-175. https://doi.org/10.51576/ymd.1161278