Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Trends in Foreign Trade of Cherry and Turkey’s Comparative Advantage

Yıl 2019, , 41 - 53, 31.05.2019
https://doi.org/10.29133/yyutbd.474794

Öz

Global
cherry demand has increased and the market has grown. Turkey is the third
largest exporter country in the world for cherry. The objective of this study
is to analyze the Turkish cherry sector’s competitive power in international
trade. In the study, Balassa’s Revealed Comparative Advantage (RCA) and
Vollrath’s indexes were used. The cherry trade data is obtained from the
International Trade Center (ITC-TRADEMAP) database and calculated for the years
between 2001-2017. For this purpose, the Chile, USA, Hong Kong,
China, Turkey, Spain Austria, Uzbekistan, New
Zealand, Canada, Greece, Netherlands, Italy and Australia were taken into
account as the most exporter countries in the world. Turkey’s world cherry
export is around 124 million dollars on avarage for the period of 2001-2017.
When the shares of the exporting countries are examined; EU countries seem to
be a significant market. At the same time, The Russian Federation for the last
ten years has become an important country for Turkey. According to calculated
Balassa’s and Vollrath’s indexes, Turkey has a significant comparative
advantage in the cherry export. However, Turkey’s comparative advantage has
relatively been decreasing in recent years. From this point of view, it is very
important to develop new markets for existing market demands.

Kaynakça

  • Akhtar W, Akmal N, Shah H, Niazi MA Tahir A (2013). Export competitiveness of Pakistani horticultural products. Pakistan J. Agric. Res. 26 (2), 87-96.
  • Anonim (2014). Onuncu kalkınma planı 2014-2018 bitkisel üretim özel ihtisas komisyonu raporu 2013. T.C. Kalkınma Bakanlığı, Yayın No: KB: 2877-ÖİK: 726, Ankara. tarim.kalkinma.gov.tr. (Erişim tarihi: 28 Mart 2017).
  • Aynagöz Çakmak Ö (2005). AKÜ ve rekabet gücü: Türkiye tekstil ve hazır giyim endüstrisi üzerine bir uygulama. Ege Akademik Bakış Dergisi, Cilt: 5:1-2,65-76.
  • Balassa B (1965). Trade liberalization and revealed comparative advantage. Manchester School of Economic and Social Studies, 33, 99–124.
  • Çelik Z, Gökkür S (2018). The role of cherry in fresh fruit production and trade. 1. International Agricultural Science Congress, 9-12 May 2018, Van, Turkey.
  • FAO (2018). United Nations Food and Agriculture Organization, http://www.fao.org/faostat. (Erişim tarihi: 28 Şubat 2018).
  • Frohberg K, Hartmann M (1997). Comparing measures of competitiveness. Institute of Agricultural Development in Central and Europe Discussion Paper, No:2, 7.
  • Laursen K (1998). Revealed comparative advantage and the alternatives as measures of international specialization. Danish Research Unit for Industrial Dynamics, DRUID Working Paper No:98-30.
  • Saçtı H, Dellal İ (2018). Revealed comparative advantage index: an application on cherry sector in Turkey and the competing countries. 1. International Agricultural Science Congress, 9-12 May 2018, Van, Turkey.
  • TRADE MAP (2018). Trade statistics for international business development https://www.trademap.org. (Erişim tarihi: 30 Nisan 2018).
  • Vollrath T (1991). A theoretical evaluation of alternative trade intensity measures of revealed comparative advantage. Weltwirtschafliches Archiv, 127, 265–279.

Kiraz Dış Ticaretindeki Gelişmeler ve Türkiye’nin Karşılaştırmalı Üstünlüğü

Yıl 2019, , 41 - 53, 31.05.2019
https://doi.org/10.29133/yyutbd.474794

Öz

Küresel
kiraz talebi artmaktadır ve pazar büyümektedir. Türkiye kiraz ihracatında
genellikle üçüncü en büyük ülke konumundadır. Bu çalışmanın amacı, uluslararası
ticarette Türk kiraz sektörünün rekabet gücünü analiz etmektir. Çalışmada
Balassa’nın Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler (RCA) endeksi ve Vollrath’ın
endeksleri kullanılmıştır. 2001-2017 dönemini kapsayan analizler için
kullanılan kiraz ticaret verileri, Uluslararası Ticaret Merkezi veri tabanından
elde edilmiştir. Bu amaçla dünyanın en büyük ihracatçı ülkeleri olan Şili,
Amerika Birleşik Devletleri (ABD), Hong Kong, Türkiye, İspanya, Avusturya,
Özbekistan, Yeni Zelanda, Kanada, Yunanistan, Hollanda, İtalya ve Avustralya
incelenmiştir. 2001-2017 döneminde Türkiye kiraz ihracatı ortalama 124 milyon
dolar olarak gerçekleşmiştir. İhracat yapılan ülkelerin payları incelendiğinde;
AB ülkeleri önemli bir pazardır. Ayrıca son on yıldır Rusya Federasyonu da
Türkiye için önemli bir ülke konumuna gelmiştir. Hesaplanan Balassa ve Vollrath
endekslerine göre; Türkiye kiraz ihracatında büyük bir karşılaştırmalı
üstünlüğe sahiptir. Bununla birlikte, Türkiye’nin karşılaştırmalı üstünlüğü son
yıllarda nispeten azalmaktadır. Bu açıdan bakıldığında, mevcut pazar
taleplerinin yanında yeni pazarlara ulaşmak da çok önemlidir.

Kaynakça

  • Akhtar W, Akmal N, Shah H, Niazi MA Tahir A (2013). Export competitiveness of Pakistani horticultural products. Pakistan J. Agric. Res. 26 (2), 87-96.
  • Anonim (2014). Onuncu kalkınma planı 2014-2018 bitkisel üretim özel ihtisas komisyonu raporu 2013. T.C. Kalkınma Bakanlığı, Yayın No: KB: 2877-ÖİK: 726, Ankara. tarim.kalkinma.gov.tr. (Erişim tarihi: 28 Mart 2017).
  • Aynagöz Çakmak Ö (2005). AKÜ ve rekabet gücü: Türkiye tekstil ve hazır giyim endüstrisi üzerine bir uygulama. Ege Akademik Bakış Dergisi, Cilt: 5:1-2,65-76.
  • Balassa B (1965). Trade liberalization and revealed comparative advantage. Manchester School of Economic and Social Studies, 33, 99–124.
  • Çelik Z, Gökkür S (2018). The role of cherry in fresh fruit production and trade. 1. International Agricultural Science Congress, 9-12 May 2018, Van, Turkey.
  • FAO (2018). United Nations Food and Agriculture Organization, http://www.fao.org/faostat. (Erişim tarihi: 28 Şubat 2018).
  • Frohberg K, Hartmann M (1997). Comparing measures of competitiveness. Institute of Agricultural Development in Central and Europe Discussion Paper, No:2, 7.
  • Laursen K (1998). Revealed comparative advantage and the alternatives as measures of international specialization. Danish Research Unit for Industrial Dynamics, DRUID Working Paper No:98-30.
  • Saçtı H, Dellal İ (2018). Revealed comparative advantage index: an application on cherry sector in Turkey and the competing countries. 1. International Agricultural Science Congress, 9-12 May 2018, Van, Turkey.
  • TRADE MAP (2018). Trade statistics for international business development https://www.trademap.org. (Erişim tarihi: 30 Nisan 2018).
  • Vollrath T (1991). A theoretical evaluation of alternative trade intensity measures of revealed comparative advantage. Weltwirtschafliches Archiv, 127, 265–279.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zerrin Çelik

Hakan Saçtı Bu kişi benim

Hakan Adanacıoğlu

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2019
Kabul Tarihi 28 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Çelik, Z., Saçtı, H., & Adanacıoğlu, H. (2019). Kiraz Dış Ticaretindeki Gelişmeler ve Türkiye’nin Karşılaştırmalı Üstünlüğü. Yuzuncu Yıl University Journal of Agricultural Sciences, 29, 41-53. https://doi.org/10.29133/yyutbd.474794

Creative Commons License
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tarım Bilimleri Dergisi CC BY 4.0 lisanslıdır.