Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görme Engelli İlköğretim Okullarında Müzik Dersi Sürecine İlişkin Öğretmen Görüşleri

Yıl 2022, , 101 - 113, 31.12.2022
https://doi.org/10.55089/yyuvasad.1126610

Öz

İşitme duyusu, görme engelli bireylerin çevrelerini algılamaları, nesneleri tanımaları ve diğer bireylerle iletişimde bulunmalarına katkı sağlayan en önemli ve en aktif duyularıdır. Görme engelli bireylerin eğitiminde işitme duyusunun en aktif kullanıldığı ve dinleme becerisinin geliştiği alan müzik eğitimidir. Müzik eğitiminde geliştirilen beceriler diğer eğitim alanlarında da kalıcı davranışlar kazandırmaktadır. Bu yüzden görme engelli ilköğretim okullarında verilen müzik eğitiminin niteliği, yöntemi, içerik zenginliği bireylere istendik davranış kazandırmada etkin rol oynamaktadır. Bu araştırma; görme engelli ilköğretim okullarındaki müzik öğretmenlerinin müzik dersi sürecine ilişkin görüşlerini tespit etmeyi ve bu alana ilişkin mevcut durumu saptamayı amaçlamaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle elde edilmiştir. Bu bağlamda nitel bir araştırmadır. Araştırma için gerekli veriler Ankara’da Mitat Enç Görme Engelliler İlköğretim Okulu ve Göreneller İlköğretim Okulu’ndaki müzik öğretmenleri ile görüşme yapılarak elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; görme engelliler ilköğretim okullarında görme engelli öğrencilerin yanı sıra çift engelli, zihinsel engelli öğrencilerin birlikte eğitim gördükleri, bu durumun ders sayısında yetersizliğe neden olduğu ve öğrenci başarısını olumsuz etkilediği saptanmıştır. Ayrıca çalgı dersleri için Braille notasıyla yazılmış metot ve kaynak olmadığından öğretmen ve öğrencilerin dersleri kendi imkanlarıyla yürüttükleri gözlenmiştir.

Kaynakça

  • Frampton, M. E. (1963). Körlerin eğitim-öğretimi. İstanbul: Milli Eğitim.
  • Harley, K.R. (1973). Children with visually disabilition. In. M.Dunn (Ed), Exceptional children in the schools (ss. 150-176). New York: Holt Rinehart and Winston.
  • Karakoç, E., & Şendurur, Y. (2015). İlköğretim okullarındaki özengen müzik eğitiminin öğrencilerin müziksel davranışlarına yansıması. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 277-290.
  • Köseler, H. (2006). Görme özürlülerle ilgili özel eğitim sorunları ve çözüm yolları. 20 Şubat 2017 tarihinde http://www.engelsizerisim.com/detay adresinden erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2013). Görme engellilere okuma yazma öğretim kılavuzu. 22 Şubat 2017 tarihinde https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_ dosyalar/2014_09/10100531_grmeklavuzu adresinden erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2014). Özel eğitim mesleki eğitim merkezi eğitim programı (görme engelliler için). 20 Şubat 2017 tarihinde http://orgm.meb.gov.tr/www/ozel-egitim-mesleki-egitim-merkezi-mesleki-egitim-programlari-yayimlandi/icerik/711 adresinden erişilmiştir.
  • Pirgon, Y., & Babacan, E. (2013). Görme engelli öğrencilerin piyano eğitimi üzerine durum çalışması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (29), 191-206.
  • Şendurur, Y. (1995). Görme özürlü öğrencilerin keman eğitiminde karşılaştığı sorunlar. 27 Şubat 2017 tarihinde http://www.mavi- nota.com/dergi/mavinotasayi16.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Şendurur, Y. (2016, Nisan). Görme engelli müzik öğretmenlerinin görme engelli öğrencilerin çalgı eğitimi dersi sürecine ilişkin görüşleri. Müzed Uluslararası 2. İpek Yolu Müzik Konferansı’nda sunulmuş bildiri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi temel kavramlar- ilkeler - yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum. Ankara: Önder.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Zehra Dilsiz 0000-0002-2546-013X

Yılmaz Şendurur 0000-0003-3502-8727

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 8 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Dilsiz, Z., & Şendurur, Y. (2022). Görme Engelli İlköğretim Okullarında Müzik Dersi Sürecine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Vankulu Sosyal Araştırmalar Dergisi(10), 101-113. https://doi.org/10.55089/yyuvasad.1126610