Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOVYET DÖNEMİNDE TUVA ‘YÜKSEK KÜLTÜRÜ’NÜN İNŞASI

Yıl 2018, Sayı: 29, 141 - 168, 29.12.2018
https://doi.org/10.20427/turkiyat.444559

Öz

E. Gellner
(2006) ulusal kimliklerin inşası sürecinde ‘yüksek kültür’ün inşası üzerinde
durmaktadır. Yüksek kültüre ulaşım süreci içerisinde ulusal dillerin inşası
kadar ulusal yazı dilleri ile desteklenen farklı kurumların inşası da önemli
rol oynamaktadır. Millet olgusunu tarihsel olarak analiz eden kuramcılardan
farklı olarak Sovyet kuramcılar özcü ve evrimci olguların iç içe geçmiş olduğu
ikili bir yaklaşım ile millet olgusunu ele almışlardır. Bir yandan etnik
gruplar ulusal bütünlüklerini E. Gellner’in ifade ettiği gibi yüksek bir kültür
etrafında inşa ederken, diğer taraftan sosyalist içerikte inşa edilen ulusal
kültürlerin işçileri ise diğer milletlerin işçileri ile B. Anderson’un
ifadesinden biraz daha farklı olarak aynı enternasyonal cemaatin parçası
oldukları hayalini kurarak özcü olan millî anlayışa evrimsel bir boyut
kazandırmaktadırlar. Bu makalede yukarıda bahsedilen olgu 1921 sonrası Tuva
örneğinde incelenecektir.

Kaynakça

  • Anderson, B. (1995). Hayali cemaatler. Milliyetçiliğin kökenleri ve yayılması. (İ. Savaşır. Çev). Metis yayınları.
  • Appadurai, A. (2003). Modernity at Large Cultural Dimensions of Globalization. London: University of Minnesota Press.
  • Arançin, Yu.L. (1982). İstoriçeskiye put’ tuvinskogo naroda k sotsializmu. Novosibirsk: Nauka.

The Construction of the Tuvan ‘High Culture’ during the Soviet Period

Yıl 2018, Sayı: 29, 141 - 168, 29.12.2018
https://doi.org/10.20427/turkiyat.444559

Öz

E.
Gellner (2006) focused on the construction of ‘high culture’ during the process
of nation building. In the process of attaining the ‘high culture’, the
construction of various institutions supporting written national languages as a
step in creating national languages, played an important role. Unlike
theorists, who analyze national features through a historical perspective, the
Soviet theorists
used a
bilateral approach in which essentialism and evolutionism intertwine
. According to Gellner, while ethnic groups construct
their national solidarity around a ‘high culture’, workers whose national
culture was already established through a socialist context, imagine themselves
as part of the same international community with other nations’ workers, a
slight modification of Anderson’s argument. This gives an evolutionary
perspective to the essential nature of nation. In this article, the mentioned
process is examined in the case of Tuva after 1921.

Kaynakça

  • Anderson, B. (1995). Hayali cemaatler. Milliyetçiliğin kökenleri ve yayılması. (İ. Savaşır. Çev). Metis yayınları.
  • Appadurai, A. (2003). Modernity at Large Cultural Dimensions of Globalization. London: University of Minnesota Press.
  • Arançin, Yu.L. (1982). İstoriçeskiye put’ tuvinskogo naroda k sotsializmu. Novosibirsk: Nauka.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Can Teziç

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 17 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Teziç, M. C. (2018). SOVYET DÖNEMİNDE TUVA ‘YÜKSEK KÜLTÜRÜ’NÜN İNŞASI. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD), -(29), 141-168. https://doi.org/10.20427/turkiyat.444559

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü
06532 Beytepe / Ankara
Tel: +90 312 297 67 71 / +90 312 297 67 72
Belgeç: +90 0312 297 71 71

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi (HÜTAD)
Tel: +90 312 297 71 82
hutad@hacettepe.edu.tr