BibTex RIS Kaynak Göster

THE PROBLEMS CONCERNED WITH USING DRAMA METHOD IN TURKISH TEACHING

Yıl 2011, Sayı: 6, 107 - 122, 01.06.2011
https://doi.org/10.14520/adyusbd.99

Öz

In this study, it has been aimed that to determine the problems concerned with using drama method in Turkish teaching according to the opinions of teachers. The research has been implemented in scanning model which is one of the descriptive research designs. As the result of the research, according to the opinions of Turkish teachers, it has been reached that the teachers have some problems based to theoretical readiness, teaching profession knowledge, the content of the lesson, learning environment, student and other factors concerned with using drama method.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (1993). Oyun Ve Yaratıcı Drama İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2002). İlköğretim Drama ve Tiyatro, Ed. Naci Aslan, Ankara: Oluşum Yay. Fersa Matbaacılık.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2006). Yaratıcı Drama Kavramı, Bileşenleri ve Aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1, 17-31. Airasian, P. W. (2005). Classroom Assessment (5. Baskı). New York: McGraw-Hill.
  • Akoğuz, M. (2002). İletişim Becerilerinin Geliştirilmesinde Yaratıcı Dramanın Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arslan E, Erbay F., & Saygın, Y. (2010). Yaratıcı Drama İle Bütünleştirilmiş İletişim Becerileri Eğitiminin Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin İletişim Becerilerine Etkisinin İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23,1-8
  • Aslan, N. (Edit.) (2006). Drama ve Tiyatro, Ankara: Oluşum Yay. Fersa Matbaacılık.
  • Aydede, M. N. (2006). İlköğretim Altıncı Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Aktif Öğrenme Yaklaşımını Kullanmanın Akademik Başarı, Tutum Ve Kalıcılık Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Bayrakçı, M. (2007). Okul Öncesinde Yaratıcı Drama Etkinliklerinin İletişim Becerilerinin Gelişmesi Üzerindeki Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Best, J. W. & Khan, J. V. (1993). Research in education (7th ed.). Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
  • Bilen, M. (1996) Plandan Uygulamaya Öğretim, Ankara: Aydan Web Tesisleri.
  • Cohen, L. & Manion, L. (1997). Research methods in education. 4th ed. London: Routledge.
  • Çebi, A. (1996). Öğretim Amaçlı Yaratıcı Drama Yoluyla İmgesel Dil Becerisinin Geliştirilmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem Ve Metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Girgin, T. (1999) Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Yaratıcı Drama Etkinlikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Gürol, A. (2003). Okul Öncesi Öğretmenleri ile Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Eğitimde Dramanın Uygulanmasına İlişkin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, S.158.
  • http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/158/gurol.htm Erişim Tarihi: 10.11.2010
  • Johnson, L. & O’Neill, C. (1984). Dorothy Heathcote: Collected Writings On Education And Drama, Essex: Anchor Brendon Ltd.
  • Kara, Y. & Çam F. (2007). Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı Sosyal Becerilerin Kazandırılmasına Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 32; 145-155
  • Karasar, N.( 2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (10.baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karateke, E.(2006). Yaratıcı Dramanın İlköğretim II. Kademede 6. Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Becerilerine Olan Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Kempe, A. (2003). The Role Of Drama İn The Teaching Of Speaking And Listening As The Basis For Social Capital. Research in Drama Education, 8 (1), 65-78.
  • Köklü, S. (2003). Türkçe Öğretiminde 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerine Dinlediğini Anlama Davranışının Kazandırılmasına Dramatizasyonun Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Maden, S. (2010a). Türkçe Öğretmenlerinin Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Öz Yeterlikleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 7(14): 259 - 274
  • Maden, S. (2010b). İlköğretim 6. Sınıf Türkçe Dersinde Drama Yönteminin Temel Dil Becerilerinin Kazanımına Etkisi (Sevgi Teması Örneği), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • O’Neill, C. & Lambert, A. (1995). Drama structures: A practical handbook for teachers. Hutchinson, London.
  • Okvuran, A. (1995) Çağdaş İnsanı Yaratmada Yaratıcı Drama Eğitimin Önemi Ve Empatik Eğilim Düzeylerine Etkisi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27(1), 185–194.
  • Ormancı, Ü. & Şaşmaz Ören F. (2010). Dramanın İlköğretimde Kullanılabilirliğine Yönelik Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşleri: Demirci Eğitim Fakültesi Örneği, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43, (1): 165-191.
  • Özdemir, L. (2003). Yaratıcı Drama Dersinin Duygusal Zekâ Gelişimine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Öztürk, A. (2007). Yaratıcı Drama Uygulamalarında Güncel Sorunlar. “Dramaya Çok Yönlü Bakış”, Ed. Naci Aslan, Ankara: Oluşum Yay. Fersa Matbaacılık. s.111-115.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı Geliştiren Bir Yöntem Ve Yaratıcı Bireyi Yetiştiren Bir Disiplin: Eğitsel Yaratıcı Drama. Yeni Türkiye Dergisi Eğitim Özel Sayısı, 2(7), 148-160.
  • Ünsal, B.(2005). İlköğretim İkinci Kademe (6, 7, 8. Sınıflar) Türkçe Dersinde Drama Yönteminin Çocukların Dil ve Anlatım Becerilerine Katkısı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • YÖK. (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri. Ankara: Bilkent YÖK Yayınları

TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DRAMA YÖNTEMİNİN KULLANIMIYLA İLGİLİ YAŞANAN SORUNLAR

Yıl 2011, Sayı: 6, 107 - 122, 01.06.2011
https://doi.org/10.14520/adyusbd.99

Öz

Bu çalışmada Türkçe öğretiminde drama yönteminin kullanımı ile ilgili sorunları, öğretmen
görüşlerine göre tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırma, betimsel araştırma desenlerinden tarama
modelinde yapılmıştır. Araştırmanın evrenini temsil edebilecek özelliğe sahip örneklem ise, 2009–
2010 eğitim-öğretim döneminde, Adana, Trabzon, Erzurum, Giresun, Ordu il merkezlerinde görev
yapan Türkçe öğretmenleri arasından (n=66) rastgele seçilmiştir. Çalışma grubundaki Türkçe
öğretmenlerinin drama yöntemine yönelik yaşadıkları ve yaşanabileceğini düşündükleri sorunları
belirlemek için araştırmacı tarafından hazırlanan Drama Yöntemine Yönelik Sorunları Belirleme
Anketi kullanılmıştır. Hazırlanan anket alan uzmanlarınca incelendikten sonra ön uygulamaya tabi
tutulmuştur. Uygulama sonrası anketin Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısının 0,84 olduğu
görülmüştür.
Araştırma sonucunda Türkçe öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda; öğretmenlerin drama
yöntemini kullanma ile ilgili olarak kuramsal hazırbulunuşluğa, öğretmenlik meslek bilgisine,
dersin içeriğine, öğretim ortamına, öğrenciye ve diğer etkenlere dayalı sorunların olduğu
belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (1993). Oyun Ve Yaratıcı Drama İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2002). İlköğretim Drama ve Tiyatro, Ed. Naci Aslan, Ankara: Oluşum Yay. Fersa Matbaacılık.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2006). Yaratıcı Drama Kavramı, Bileşenleri ve Aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1, 17-31. Airasian, P. W. (2005). Classroom Assessment (5. Baskı). New York: McGraw-Hill.
  • Akoğuz, M. (2002). İletişim Becerilerinin Geliştirilmesinde Yaratıcı Dramanın Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arslan E, Erbay F., & Saygın, Y. (2010). Yaratıcı Drama İle Bütünleştirilmiş İletişim Becerileri Eğitiminin Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin İletişim Becerilerine Etkisinin İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23,1-8
  • Aslan, N. (Edit.) (2006). Drama ve Tiyatro, Ankara: Oluşum Yay. Fersa Matbaacılık.
  • Aydede, M. N. (2006). İlköğretim Altıncı Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Aktif Öğrenme Yaklaşımını Kullanmanın Akademik Başarı, Tutum Ve Kalıcılık Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Bayrakçı, M. (2007). Okul Öncesinde Yaratıcı Drama Etkinliklerinin İletişim Becerilerinin Gelişmesi Üzerindeki Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Best, J. W. & Khan, J. V. (1993). Research in education (7th ed.). Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
  • Bilen, M. (1996) Plandan Uygulamaya Öğretim, Ankara: Aydan Web Tesisleri.
  • Cohen, L. & Manion, L. (1997). Research methods in education. 4th ed. London: Routledge.
  • Çebi, A. (1996). Öğretim Amaçlı Yaratıcı Drama Yoluyla İmgesel Dil Becerisinin Geliştirilmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem Ve Metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Girgin, T. (1999) Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Yaratıcı Drama Etkinlikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Gürol, A. (2003). Okul Öncesi Öğretmenleri ile Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Eğitimde Dramanın Uygulanmasına İlişkin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, S.158.
  • http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/158/gurol.htm Erişim Tarihi: 10.11.2010
  • Johnson, L. & O’Neill, C. (1984). Dorothy Heathcote: Collected Writings On Education And Drama, Essex: Anchor Brendon Ltd.
  • Kara, Y. & Çam F. (2007). Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı Sosyal Becerilerin Kazandırılmasına Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 32; 145-155
  • Karasar, N.( 2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (10.baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karateke, E.(2006). Yaratıcı Dramanın İlköğretim II. Kademede 6. Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Becerilerine Olan Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Kempe, A. (2003). The Role Of Drama İn The Teaching Of Speaking And Listening As The Basis For Social Capital. Research in Drama Education, 8 (1), 65-78.
  • Köklü, S. (2003). Türkçe Öğretiminde 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerine Dinlediğini Anlama Davranışının Kazandırılmasına Dramatizasyonun Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Maden, S. (2010a). Türkçe Öğretmenlerinin Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Öz Yeterlikleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 7(14): 259 - 274
  • Maden, S. (2010b). İlköğretim 6. Sınıf Türkçe Dersinde Drama Yönteminin Temel Dil Becerilerinin Kazanımına Etkisi (Sevgi Teması Örneği), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • O’Neill, C. & Lambert, A. (1995). Drama structures: A practical handbook for teachers. Hutchinson, London.
  • Okvuran, A. (1995) Çağdaş İnsanı Yaratmada Yaratıcı Drama Eğitimin Önemi Ve Empatik Eğilim Düzeylerine Etkisi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27(1), 185–194.
  • Ormancı, Ü. & Şaşmaz Ören F. (2010). Dramanın İlköğretimde Kullanılabilirliğine Yönelik Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşleri: Demirci Eğitim Fakültesi Örneği, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43, (1): 165-191.
  • Özdemir, L. (2003). Yaratıcı Drama Dersinin Duygusal Zekâ Gelişimine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Öztürk, A. (2007). Yaratıcı Drama Uygulamalarında Güncel Sorunlar. “Dramaya Çok Yönlü Bakış”, Ed. Naci Aslan, Ankara: Oluşum Yay. Fersa Matbaacılık. s.111-115.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı Geliştiren Bir Yöntem Ve Yaratıcı Bireyi Yetiştiren Bir Disiplin: Eğitsel Yaratıcı Drama. Yeni Türkiye Dergisi Eğitim Özel Sayısı, 2(7), 148-160.
  • Ünsal, B.(2005). İlköğretim İkinci Kademe (6, 7, 8. Sınıflar) Türkçe Dersinde Drama Yönteminin Çocukların Dil ve Anlatım Becerilerine Katkısı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • YÖK. (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri. Ankara: Bilkent YÖK Yayınları
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sedat Maden Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Maden, S. (2011). TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DRAMA YÖNTEMİNİN KULLANIMIYLA İLGİLİ YAŞANAN SORUNLAR. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(6), 107-122. https://doi.org/10.14520/adyusbd.99