Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Açıköğretim sınavlarının faktör yapısının incelenmesi: Uluslararası İlişkiler Kuramları-I dersi örneği

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 1, 23 - 46, 31.01.2018

Öz

Öğrenme sürecinde ölçme ve değerlendirme faaliyetleri kapsamında gerçekleştirilen sınavların, kazandırılması hedeflenen bilgi ve becerileri ölçecek nitelikte hazırlanmış olması önemli olmaktadır. Bu kapsamda Açıköğretim Sistemi değerlendirme faaliyetleri kapsamındaki sınavların güvenirlik ve geçerliğinin incelenmesi mevcut değerlendirme faaliyetlerinin yapısal özelliklerine ilişkin bir bakış açısı sunmak ve ileride gerçekleştirilecek değerlendirme faaliyetlerinin iyileştirilmesine katkı sağlamak açısından önemli görülmektedir. Bu araştırmada öğrenci sayısı gün geçtikçe artan bir bölüm olarak Uluslararası İlişkiler Bölümü’nde okutulan Uluslararası İlişkiler Kuramları-I dersinin 2013-2017 yılları arasındaki güz dönemi ara sınavlarına yönelik olarak gerçekleştirilen güvenirlik ve geçerlik çalışmasıyla bu sınavların faktör yapılarının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri gerçekleştirilerek faktör yapıları incelenmiş ve KR-20 güvenirlik katsayıları hesaplanmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda incelenen her bir sınavın dört faktörlü bir yapıda olduğu ortaya konmuştur. Ayrıca belirlenen çok faktörlü yapıların KR-20 güvenirlik katsayılarının kabul düzeyinin altında olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Anadolu Üniversitesi. (t.y.). www.anadolu.edu.tr. adresinden erişilmiştir. Akın, S. (2009). Altıncı ve Yedinci Sınıf Seviye Belirleme Sınavı’ndaki Fen ve Teknoloji Alt Testi Sorularının Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Anıl, D. ve Güzeller, C. O. (2010). Seviye Belirleme Sınavı Fen ve Teknoloji Alt Testi İle Diğer Alt Testler Arasındaki İlişkinin Yol Analizi İle İncelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme II. Ulusal Kongresi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Mersin. Anıl, D., Güzeller, C. O., Çokluk, Ö. ve Şekercioğlu, G. (2010). Level Determination Exam (SBS-2008) The Determination of the Validity and Reliability of 7th Grade Mathematics Sub-Test. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2 (2), 5292-5298. Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. Ankara: ÖSYM Yayınları. Breidenbach, D. H. ve French, B. F. (2012). A Factor-Analytic Study of the Structure of the Brigance Comprehensive Inventory of Basic Skills-II. Journal of Psychoeducational Assessment, 30 (5), 478-487. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (6.Baskı). Ankara: Pegem. Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik Spss ve Lisrel Uygulamaları (2.Baskı). Ankara: Pegem. Deng, N., Wells, C. ve Hambleton, R. (2008). A Confirmatory Factor Analytic Study Examining the Dimensionality of Educational Achievement Tests. NERA Conference Proceedings, 31. Ekmekci, A. (2013). Mathematical literacy assessment design : a dimensionality analysis of Programme for International Student Assessment (PISA) mathematics framework. Unpublished doctoral thesis. The University of Texas. Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (18. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Leech, N. L., Barrett, K. C. ve Morgan, G. A. (2005). SPSS for Intermediate Statistics: Use and Interpretation. (2nd Edition). NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Özdamar, K. (2004). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi: Çok Değişkenli Analizler, 2 Cilt. (4. Baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi. AUAd 2018, Cilt 4, Sayı 1, 23-46 Baran 45 Tabachnick B. G. ve Fidel, L. S. (2001). Using Multivariate Statistics. (4th Edition). MA: Allyn & Bacon, Inc. Tavşancıl, E. (2005). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları. Uebersax J.S.,2008, Introduction to the tetrachoric and polychoric correlation coefficients, http://www.john-uebersax.com/stat/tetra.htm adresinden 10.01.2018 tarihinde erişilmiştir. Yaşar, M. (2014). İstatistiğe Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36 (2), 59-75.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Baran Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Baran, H. (2018). Açıköğretim sınavlarının faktör yapısının incelenmesi: Uluslararası İlişkiler Kuramları-I dersi örneği. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 4(1), 23-46.