Research Article
BibTex RIS Cite

Tourism Students’ Cyberloafing Behavior in Their Training Courses

Year 2018, Volume: 5 Issue: 3, 24 - 37, 31.12.2018
https://doi.org/10.30803/adusobed.374911

Abstract

Computers and internet are located in individuals’
life more with the development of technology. Internet has become to be
essential both daily and work life. It has positive impacts for companies’
productivity whereas internet has also negative impacts when it’s used not
about work. This is called cyberloafing and has become to feel more. Thus, this
study aims to determine whether tourism students do cyberloafing and there are demographic
differences. Within the scope of the research, 281 valid questionnaires were
collected. According to the findings, tourism students do minor cyberloafing.
The significant differences in terms of gender, company type and surfing
duration have also been found. 

References

  • Referans 1
  • KAPLAN, M. ve ÇETİNKAYA, A. Ş. (2014). Sanal Kaytarma ve Demografik Özellikler Açısından Farklılıklar: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 25(1), 26-34.
  • Referans 2
  • SERTTAŞ, O. ve ŞİMŞEK, G. (2016). Konaklama İşletmelerinde Siber Aylaklık: Çalışanların Demografik Özellikleri İle Siber Aylaklıkları Üzerine Bir Araştırma, Uluslararası İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, Özel Sayı 1, 20-34.
  • Referans 3
  • BATURAY, M. H. ve TOKER, S. (2015). An investigation of the impact of demographics on cyberloafing from an educational setting angle, Computers in Human Behavior, 50, 358-366.

Turizm Öğrencilerinin Stajda Sanal Kaytarma Eylemleri

Year 2018, Volume: 5 Issue: 3, 24 - 37, 31.12.2018
https://doi.org/10.30803/adusobed.374911

Abstract

Teknolojinin gelişimi ile birlikte bilgisayarların
ve internetin bireylerin hayatlarında yeri ve önemi giderek artmıştır. Günlük
yaşamın yanı sıra internet iş hayatında da vazgeçilmez bir unsur haline
dönüşmüştür. İnternetin işletmelerin verimliliği açısından etkili olduğunu
söylemekle birlikte iş dışı konularda aşırı kullanımının olumsuz etkilere neden
olabileceği göz ardı edilmemelidir. Literatürde sanal kaytarma olarak
adlandırılan bu durum iş yerlerinde gittikçe daha fazla hissedilmeye
başlanmıştır. Buradan hareketle bu çalışmada turizm öğrencilerinin stajları
süresince sanal kaytarma yapıp yapmadıklarını ve sanal kaytarmanın demografik
özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amaçlanmıştır.
Araştırma kapsamında 281 geçerli ankete ulaşılmıştır. Araştırma bulgularına
göre, turizm öğrencileri önemsiz düzeyde sanal kaytarma eyleminde
bulunmaktadır. Öğrencilerin cinsiyeti, staj yaptıkları işletme türü ile
internette gezinme süreleri arasında da anlamlı farklılıklar belirlenmiştir. 

References

  • Referans 1
  • KAPLAN, M. ve ÇETİNKAYA, A. Ş. (2014). Sanal Kaytarma ve Demografik Özellikler Açısından Farklılıklar: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 25(1), 26-34.
  • Referans 2
  • SERTTAŞ, O. ve ŞİMŞEK, G. (2016). Konaklama İşletmelerinde Siber Aylaklık: Çalışanların Demografik Özellikleri İle Siber Aylaklıkları Üzerine Bir Araştırma, Uluslararası İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, Özel Sayı 1, 20-34.
  • Referans 3
  • BATURAY, M. H. ve TOKER, S. (2015). An investigation of the impact of demographics on cyberloafing from an educational setting angle, Computers in Human Behavior, 50, 358-366.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Reyhan Arslan Ayazlar 0000-0002-9546-9412

Ezgi Sayman This is me

Mesut Çınar This is me

Publication Date December 31, 2018
Acceptance Date November 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 5 Issue: 3

Cite

APA Arslan Ayazlar, R., Sayman, E., & Çınar, M. (2018). Turizm Öğrencilerinin Stajda Sanal Kaytarma Eylemleri. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(3), 24-37. https://doi.org/10.30803/adusobed.374911
AMA Arslan Ayazlar R, Sayman E, Çınar M. Turizm Öğrencilerinin Stajda Sanal Kaytarma Eylemleri. ADUSOBIED. December 2018;5(3):24-37. doi:10.30803/adusobed.374911
Chicago Arslan Ayazlar, Reyhan, Ezgi Sayman, and Mesut Çınar. “Turizm Öğrencilerinin Stajda Sanal Kaytarma Eylemleri”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5, no. 3 (December 2018): 24-37. https://doi.org/10.30803/adusobed.374911.
EndNote Arslan Ayazlar R, Sayman E, Çınar M (December 1, 2018) Turizm Öğrencilerinin Stajda Sanal Kaytarma Eylemleri. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5 3 24–37.
IEEE R. Arslan Ayazlar, E. Sayman, and M. Çınar, “Turizm Öğrencilerinin Stajda Sanal Kaytarma Eylemleri”, ADUSOBIED, vol. 5, no. 3, pp. 24–37, 2018, doi: 10.30803/adusobed.374911.
ISNAD Arslan Ayazlar, Reyhan et al. “Turizm Öğrencilerinin Stajda Sanal Kaytarma Eylemleri”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5/3 (December 2018), 24-37. https://doi.org/10.30803/adusobed.374911.
JAMA Arslan Ayazlar R, Sayman E, Çınar M. Turizm Öğrencilerinin Stajda Sanal Kaytarma Eylemleri. ADUSOBIED. 2018;5:24–37.
MLA Arslan Ayazlar, Reyhan et al. “Turizm Öğrencilerinin Stajda Sanal Kaytarma Eylemleri”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 5, no. 3, 2018, pp. 24-37, doi:10.30803/adusobed.374911.
Vancouver Arslan Ayazlar R, Sayman E, Çınar M. Turizm Öğrencilerinin Stajda Sanal Kaytarma Eylemleri. ADUSOBIED. 2018;5(3):24-37.

Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.