Aim: The aim of this study was to investigate the effect of training for breast cancer and self-breast examination on university students’ anxiety level and health belief model.
Methods: This study is a quasi-experimental study with one group pretest-posttest design. The sample of the study was selected by convenience sampling method. The target population of this study was the female students attending at a public university from eastern Anatolia region of Turkey and the sample was composed of those who accepted to participate in the study. 126 students in total participated in the study on a voluntary basis. “Personal Information Form”, and “Champion's Health Belief Model Scale” and “Hamilton Anxiety Rating Scale” were used as data collection tools.
Results: It was determined that 84.1% of the students evaluated their health as good and 93.7% of them did not have a breast cancer history in their family. After training, it was determined that students’ health beliefs were improved, and their anxiety levels was decreased. When the subscale total scores of the health belief model scale were examined, it was observed that the perceived susceptibility and perceived confidence sub-dimension scores increased significantly after the training, and the perceived barrier score decreased significantly (p<0.05).
Conclusion: As a result of the study, it was determined that breast cancer and breast self-examination training had an effect on students’ anxiety level and health beliefs. After the training, while students’ anxiety level decreased, their health beliefs was improved.
Amaç: Araştırmanın amacı meme kanseri ve kendi kendine meme muayenesi eğitiminin öğrencilerin kaygı seviyesi ve sağlık inançları üzerine etkisini incelemektir.
Yöntem: Bu çalışma tek grup öntest-sontest desenli, yarı deneysel türde bir çalışmadır. Örneklem seçiminde kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye’nin Doğu Anadolu Bölgesi’nde bulunan bir devlet üniversitesinin kız öğrencileri, örneklemini ise bu öğrencilerden araştırmaya katılmayı kabul edenler oluşturmuştur. Çalışmaya gönüllülük esasıyla toplamda 126 öğrenci katılmıştır. Veri toplama araçları olarak; “Kişisel Bilgi Formu”, “Champion’un Sağlık İnanç Modeli Ölçeği” ve “Hamilton Anksiyete Derecelendirme Ölçeği” kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin % 84.1’inin kendi sağlığını iyi olarak değerlendirdiği, % 93.7’sinin ailesinde meme kanseri olmadığı belirlenmiştir. Eğitim sonrasında, öğrencilerin sağlık inançlarında gelişme görülürken, kaygı düzeylerinde azalma tespit edilmiştir. Sağlık İnanç Modeli Ölçeğinin alt boyut toplam puanları incelendiğinde, eğitim sonrasında, algılanan duyarlılık ve algılanan güven alt boyut puanlarının istatistiksel olarak anlamlı düzeyde arttığı, algılanan engel puanının istatistiksel olarak anlamlı düzeyde azaldığı görülmüştür (p˂0.05).
Sonuç: Meme kanseri ve kendi kendine meme muayenesi eğitiminin öğrencilerin kaygı düzeyi ve sağlık inançları üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir. Eğitim sonrasında öğrencilerin kaygı düzeyinde düşme gözlenirken, sağlık inançlarının geliştiği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | April 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 23 Issue: 2 |
Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.
Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)