This research aims to identify the problems experienced by the servant class working in primary education in the school environment. The research was written using the phenomenology method, one of the qualitative research methods. The study group of the research consists of 10 servants working at different levels in Bağlar district of Diyarbakır province. Maximum variation sampling technique was preferred as the most appropriate for sample selection. The data were obtained by interview method and a semi-structured interview form was used to obtain the opinions of the participants. The research was conducted in the spring semester of the 2022-2023 academic year. The opinions were formed within the framework of five sub-problems related to the problems experienced by the servants. As a result of the research, they expressed many problems such as the employment of the servants in jobs that are not their duties, the school administrators do not act fairly while distributing the duties, the arrival and departure times of the servants to the school are not clearly stated, the teachers complain to the school administration and use the servants in their private affairs, and finally, the insufficiency of the rest and material rooms of the servants in the schools.
Bu araştırma ilköğretimde çalışan yardımcı hizmetler sınıfının okul ortamında yaşadıkları sorunları tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim yöntemi ile hazırlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Diyarbakır ili Bağlar ilçesinde farklı kademelerde görev yapan 10 hizmetliden oluşmaktadır. Örneklem seçimi için en uygun olarak maksimum çeşitlilik örneklem tekniği tercih edilmiştir. Veriler görüşme yöntemi ile elde edilmiş ve katılımcılara yönelik görüş almak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma 2022-2023 eğitim ve öğretim yılının bahar döneminde yapılmıştır. Görüşler hizmetlilerden yaşadıkları sorunlar ile ilgili beş alt problem çerçevesinde oluşturulmuştur. Yapılan araştırma sonucu, hizmetlilerin görevleri olmayan işlerde çalıştırılmaları, okul yöneticilerinin görev dağılımını yaparken adil davranmadıkları, hizmetlilerin okula geliş-gidiş saatlerini net bir şekilde belirtilmediği, öğretmenlerin hizmetlileri okul idaresine şikâyet ettikleri ve özel işlerinde kullandıkları ve son olarak okullarda hizmetlilerin dinlenme ve malzeme odalarının yetersizliği gibi birçok sorunları ifade etmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 3, 2023 |
Publication Date | November 3, 2023 |
Acceptance Date | November 3, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 5 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала