Problems Experienced by Primary School Servants in the School Environment
Year 2023,
Volume: 10 Issue: 5, 1808 - 1822, 03.11.2023
İbrahim Yalçınkaya
,
Ali Cebe
,
Mehmet Sevim
,
Muhammet Yokuş
,
Berkant Kayıkçı
,
Aydın Biter
,
Kutlay Su
Abstract
This research aims to identify the problems experienced by the servant class working in primary education in the school environment. The research was written using the phenomenology method, one of the qualitative research methods. The study group of the research consists of 10 servants working at different levels in Bağlar district of Diyarbakır province. Maximum variation sampling technique was preferred as the most appropriate for sample selection. The data were obtained by interview method and a semi-structured interview form was used to obtain the opinions of the participants. The research was conducted in the spring semester of the 2022-2023 academic year. The opinions were formed within the framework of five sub-problems related to the problems experienced by the servants. As a result of the research, they expressed many problems such as the employment of the servants in jobs that are not their duties, the school administrators do not act fairly while distributing the duties, the arrival and departure times of the servants to the school are not clearly stated, the teachers complain to the school administration and use the servants in their private affairs, and finally, the insufficiency of the rest and material rooms of the servants in the schools.
References
- Ada, Şükrü ve Küçükali, Rıdvan. (2009). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Anı Yayıncılık.
- Başaran, İ. E. (2008). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ekinoks Yayınları.
- Başaran, İ. (1983). Eğitim Yönetimi. Feryal Matbaacılık
- Demir, M. (2013). Eğitimci olmayan hizmetli personelin örtük program çerçevesinde öğrencilerin duyuşsal gelişimine olan etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kilis 7 Aralık Üniversitesi].
Devlet Memurları Kanunu. Resmî Gazete: 23.7.1965/12056.
- Kaptan, S.(1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Tekışık Yayınları.
- Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık
- Kırmızı, E. (tarihsiz). Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul ve Kurumlarda Çalışan Yardımcı Hizmetli Personel.
- Köse, A., Uzun, M. ve Öner Özaslan, G. (2018). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görevli Yardımcı Hizmetlilerin Eğitim Öğretim Sürecindeki Rollerine İlişkin Yönetici Görüşleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 7 (1), 61-83.
- MEB. (2011). Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname. Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi
- Milli Eğitim Bakanlığı Genel Sekreterliği (1981). Temizlik rehberi. Tebliğler Dergisi.
- Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Resmî Gazete: 27.8.2003/25212, Tebliğler Dergisi: Eylül 2003/2552.
- Online-1.http:www.pegem.net/kitabevi/1-96-Mehmet-Şisman-kitapları.
- Online-2. http://www.e-kutuphane.egitimsen.org.tr/pdf
- Online-3. http://www.egitimbirsen.org.tr/dokuman/sura
- Online-4. http://www.turkegitimsen.org.tr/haber_goster.php
- Online-5. http://www.tec-sen.org./haberdetay.aspxhid=589
- Pekcan, H. (1995). Okul Sağlığı, Halk Sağlığı Temel Bilgiler.Güneş Kitapevi.
- Şimşek, H. Yıldırım, A. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.Seçkin Yayıncılık.
- Şişman, M. ve Taşdemir, İ. (2005). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Pegem Yayıncılık.
- Taymaz, H. (2008). Okul Yönetimi.Pegem Yayıncılık.
- TSE. (2000). İlköğretim Okulları- Fiziki Yerleşim- Genel Kurallar.Türk Standartları Enstitüsü TS 9518.
- Türk Eğitim-Sen. (2011). Hizmetli personelin problemleri. 15.02.2011. Sayı: GMT.430.00/101.
- Yavuz, B. (2011). İlköğretim Okullarında Hizmetli Personelin Çalışma Koşulları Ve Hizmetlerin Gerçekleşme Düzeyi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi].
İlköğretimde Çalışan Yardımcı Hizmetler Sınıfının Okul Ortamında Yaşadıkları Sorunlar
Year 2023,
Volume: 10 Issue: 5, 1808 - 1822, 03.11.2023
İbrahim Yalçınkaya
,
Ali Cebe
,
Mehmet Sevim
,
Muhammet Yokuş
,
Berkant Kayıkçı
,
Aydın Biter
,
Kutlay Su
Abstract
Bu araştırma ilköğretimde çalışan yardımcı hizmetler sınıfının okul ortamında yaşadıkları sorunları tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim yöntemi ile hazırlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Diyarbakır ili Bağlar ilçesinde farklı kademelerde görev yapan 10 hizmetliden oluşmaktadır. Örneklem seçimi için en uygun olarak maksimum çeşitlilik örneklem tekniği tercih edilmiştir. Veriler görüşme yöntemi ile elde edilmiş ve katılımcılara yönelik görüş almak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma 2022-2023 eğitim ve öğretim yılının bahar döneminde yapılmıştır. Görüşler hizmetlilerden yaşadıkları sorunlar ile ilgili beş alt problem çerçevesinde oluşturulmuştur. Yapılan araştırma sonucu, hizmetlilerin görevleri olmayan işlerde çalıştırılmaları, okul yöneticilerinin görev dağılımını yaparken adil davranmadıkları, hizmetlilerin okula geliş-gidiş saatlerini net bir şekilde belirtilmediği, öğretmenlerin hizmetlileri okul idaresine şikâyet ettikleri ve özel işlerinde kullandıkları ve son olarak okullarda hizmetlilerin dinlenme ve malzeme odalarının yetersizliği gibi birçok sorunları ifade etmişlerdir.
References
- Ada, Şükrü ve Küçükali, Rıdvan. (2009). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Anı Yayıncılık.
- Başaran, İ. E. (2008). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ekinoks Yayınları.
- Başaran, İ. (1983). Eğitim Yönetimi. Feryal Matbaacılık
- Demir, M. (2013). Eğitimci olmayan hizmetli personelin örtük program çerçevesinde öğrencilerin duyuşsal gelişimine olan etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kilis 7 Aralık Üniversitesi].
Devlet Memurları Kanunu. Resmî Gazete: 23.7.1965/12056.
- Kaptan, S.(1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Tekışık Yayınları.
- Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık
- Kırmızı, E. (tarihsiz). Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul ve Kurumlarda Çalışan Yardımcı Hizmetli Personel.
- Köse, A., Uzun, M. ve Öner Özaslan, G. (2018). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görevli Yardımcı Hizmetlilerin Eğitim Öğretim Sürecindeki Rollerine İlişkin Yönetici Görüşleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 7 (1), 61-83.
- MEB. (2011). Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname. Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi
- Milli Eğitim Bakanlığı Genel Sekreterliği (1981). Temizlik rehberi. Tebliğler Dergisi.
- Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Resmî Gazete: 27.8.2003/25212, Tebliğler Dergisi: Eylül 2003/2552.
- Online-1.http:www.pegem.net/kitabevi/1-96-Mehmet-Şisman-kitapları.
- Online-2. http://www.e-kutuphane.egitimsen.org.tr/pdf
- Online-3. http://www.egitimbirsen.org.tr/dokuman/sura
- Online-4. http://www.turkegitimsen.org.tr/haber_goster.php
- Online-5. http://www.tec-sen.org./haberdetay.aspxhid=589
- Pekcan, H. (1995). Okul Sağlığı, Halk Sağlığı Temel Bilgiler.Güneş Kitapevi.
- Şimşek, H. Yıldırım, A. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.Seçkin Yayıncılık.
- Şişman, M. ve Taşdemir, İ. (2005). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Pegem Yayıncılık.
- Taymaz, H. (2008). Okul Yönetimi.Pegem Yayıncılık.
- TSE. (2000). İlköğretim Okulları- Fiziki Yerleşim- Genel Kurallar.Türk Standartları Enstitüsü TS 9518.
- Türk Eğitim-Sen. (2011). Hizmetli personelin problemleri. 15.02.2011. Sayı: GMT.430.00/101.
- Yavuz, B. (2011). İlköğretim Okullarında Hizmetli Personelin Çalışma Koşulları Ve Hizmetlerin Gerçekleşme Düzeyi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi].