Bu araştırmada okul
yöneticilerinin toksik liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel
bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. İlişkisel
tarama yaklaşımlarından korelasyon araştırması kapsamında yapılan araştırmaya
Rize il merkezinde bulunan ilkokul ve ortaokullarda görev yapan 291 öğretmen
katılmıştır. Araştırmada verilerin toplanması amacıyla öğretmenlerin
demografik bilgilerini belirlemeye yönelik “Kişisel ve Mesleki Bilgi Formu”,
“Toksik Liderlik Ölçeği” ile “Örgütsel Bağlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde korelasyon analizi,
regresyon analizi, t- Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Mann Whitney U
testi ve Kruskal Wallis H testi yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin
toksik liderlik algılarının düşük, örgütsel bağlılık düzeylerinin orta düzeyde
olduğu sonucuna varılırken bu iki değişken arasında negatif yönde yüksek
düzeyde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Öğretmenlerin toksik liderlik ve
örgütsel bağlılık algıları yaş değişkenine göre farklılaşırken; cinsiyet,
medeni durum, branş ve hizmet yılı değişkenlerine göre farklılaşmadığı
görülmüştür. Ayrıca toksik liderlik davranışının örgütsel bağlılığın önemli bir
yordayıcısı olduğu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume:52 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License