Research Article
BibTex RIS Cite

TURKISH CONSERVATISM FROM THE PERSPECTIVE OF THE ECLECTIC PARADIGM: SECULARIZATION EXPERIENCES OF THE NEW CONSERVATIVES

Year 2025, Volume: 13 Issue: 43, 456 - 479, 15.06.2025
https://doi.org/10.33692/avrasyad.1682634

Abstract

This study examines the secularization processes of the group that can be defined as the new conservative class within Turkish conservatism from the perspective of the Eclectic Paradigm. The articulation of secularization theory which argues that religious beliefs and practices are in decline with conservative thought, which advocates for the preservation and strengthening of traditional and religious values, constitutes the foundation of the Eclectic Paradigm. According to this paradigm, there is a reciprocal relationship and interaction between religion and modernity. The mutual influence of modernity and religion visibly manifests itself in everyday life in Turkey. In particular, as the economic sphere in Turkey has increasingly integrated with capitalism, a new understanding of conservatism has emerged in response to modern social life. Following the political developments of the February 28 process and subsequent economic crises, political Islam moved away from the Milli Görüş (National View) ideology to come to power with a democrat-conservative discourse as the new implementer and actor of neoliberal policies. Over a political period spanning more than twenty years, Turkish conservatism has increasingly diversified and gained new shades, while secular lifestyles have also proliferated. Within this framework, in-depth interviews were conducted with ten participants in the central district of Elazığ province as part of a qualitative research method, and the data obtained were interpreted using a phenomenological (hermeneutic) approach.

References

  • Akçaoğlu, Aksu. 2019. Zarif ve Dinen Makbul: Muhafazakâr Üst-Orta Sınıf Habitusu. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Akkaş, Hasan H. 2004. Muhafazakâr Düşünce ve Edmund Burke. Ankara: Kadim Yayınları.
  • Akkır, Ramazan. 2015. Türkiye’de Muhafazakârlık. İstanbul: Kutup Yıldızı Yayınları.
  • Amman, Tayfun. 2010. Ailenin Açık ve Örtük Sekülerleşmesinin Sosyolojik Analizi. Retrieved from https://isamveri.org/pdfdrg/D207487/2010/2010_AMMANM.pdf
  • Aydınalp, Halil. 2018. Din ve Dünyevîleşme: Kuzey Kıbrıs Örneği. İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Beneton, Philippe. 2011. Muhafazakârlık. Çev. C. Akalın. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Berg, Bruce L. - Lune, Howard. 2019. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Çev. H. Aydın. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Berger, Peter L. 2011. Kutsal Şemsiye: Dinin Sosyolojik Teorisinin Ana Unsurları. Çev. A. Coşkun. 4. Baskı. İstanbul: Rağbet Yayınları.
  • Bora, Tanıl. 1997. “Muhafazakârlığın Değişimi ve Türk Muhafazakârlığının Bazı Yol İzleri”. Toplum ve Bilim. 6(74), 6-30.
  • Casanova, José. 1994. Public Religion in the Modern World. Cambridge: Cambridge University Press. Naklen aktaran Volkan Ertit. 2019. Sekülerleşme Teorisi. Ankara: Liberte Yayınları.
  • Chris, R. Tame. (1977). “The Revolution of Reason: Peter Gay, the Enlightenment, and the Ambiguities of Classical Liberalism”. Journal of Libertarian Studies, 1(3), 217–227.
  • Creswell, John W. 2013. Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Sage Publications.
  • Çiğdem, Ahmet. 1997. “Muhafazakârlık Üzerine”. Toplum ve Bilim: Türk Muhafazakârlığı, 74, 39.
  • Çiğdem, Ahmet. 2013. Aydınlanma Düşüncesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Darende, Ömer F. 2019. “Sekülerleşme Tartışmaları”. M. A. Kirman - V. Ertit (Edit.), Sekülerleşme: Klasik ve Çağdaş Yaklaşımlar (ss. 49-70). Ankara: Kadim Yayınları.
  • Dobbelaere, Karel. 2015. “Sekülerleşmenin Anlamı ve Kapsamı”. Çev. M. S. Ünal. M. A. Kirman - İ. Çapcıoğlu (Ed.), Sekülerleşme: Klasik ve Çağdaş Yaklaşımlar (s. 65-66). Ankara: Otto Yayınları.
  • Dubiel, Helmut. 2013. Yeni Muhafazakârlık Nedir? Çev. E. Özbek. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Erbil, Doğu. 1986. “Muhafazakâr Düşüncenin Temelleri”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 41(1), 1.
  • Ertit, Volkan. 2015. Endişeli Muhafazakârlar Çağı: Dinden Uzaklaşan Türkiye. Ankara: Orient Yayınları.
  • Giddens, Antony. 1996. Beyond Left and Right: The Future of Radical Politics. Cambridge: Polity Press.
  • Giordan, Giuseppe. 2016. Handbook of Religion and Society. D. Yamane (Ed.). Springer. Retrieved from file:///C:/Users/Casper/Downloads/83.pdf.
  • Heywood, Andrew. 2013. Siyasi İdeolojiler. Çev. A. K. Bayram, Ö. Tüfekçi, H. İnaç, Ş. Akın, B. Kalkan. Ankara: Adres Yayınları.
  • Horkheimer, Max - Adorno, Theodor. W. 2014. Aydınlanmanın Diyalektiği. İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
  • Husserl, Edmund. 1975. Experience and Judgment. Chicago, IL: Northwestern University Press.
  • Kaufman, Sharon. R. 1994. “In-Depth Interview”. In J. F. Gubrium - A. Sankar (Eds.), Qualitative Methods in Aging Research (pp. 123-136). Sage Publications.
  • Kirman, Mehmet A., - Sarı, Hasan. 2019. “Post-seküler Toplumda Anlam Arayışını ve Tasavvufu Yol Metaforu Üzerinden Okumak”. In M. A. Kirman & V. Ertit (Eds.), Sekülerleşme Tartışmaları (pp. 197–218). Kadim Yayıncılık.

EKLEKTİK PARADİGMA PERSPEKTİFİNDEN TÜRK MUHAFAZAKARLIĞI; YENİ MUHAFAZAKARLARIN SEKÜLERLEŞME TECRÜBELERİ

Year 2025, Volume: 13 Issue: 43, 456 - 479, 15.06.2025
https://doi.org/10.33692/avrasyad.1682634

Abstract

Bu çalışma Türk muhafazakârlığında daha çok yeni muhafazakâr sınıf olarak tanımlanabilecek kesimin sekülerleşme süreçlerini eklektik paradigma perspektifinden incelemektedir. Dini inanç ve pratiklerin zayıfladığını savunan sekülerleşme teorisi ile geleneksel ve dini değerlerin artışı içerisinde sıkı bağları savunan muhafazakâr düşüncenin birbiri ile eklemlenmesi, eklektik paradigmayı oluşturur. Eklektik paradigmaya göre din ve modernite arasında karşılıklı bir ilişki ve etkileşim söz konusudur. Modernitenin ve dinin birbirini etkilemesi gündelik yaşam içerisinde Türkiye’de kendisini açıkça göstermektedir. Türkiye’de de özellikle iktisadi alan, kapitalizm ile bütünleştikçe modern toplumsal hayat karşısında yeni bir muhafazakârlık anlayışı ortaya çıkmıştır. 28 Şubat süreci sonrasında yaşanan siyasi gelişmeler ve yaşanan ekonomik krizler sonrasında siyasal İslamcılık neoliberal politikaların yeni uygulayıcısı ve aktörü olarak milli görüş düşüncesinden uzaklaşıp demokrat muhafazakâr bir söylemle iktidara gelmiştir. Yirmi yılı aşkın siyasi süreç içerisinde Türk muhafazakârlığı giderek çeşitlenmiş ve renklenmiş bununla birlikte seküler yaşam şekilleri daha da artmıştır. Bu çerçevede nitel bir araştırma yöntemi olarak derinlemesine mülakat yöntemiyle Elazığ ili merkez ilçesinde on kişi ile görüşme yapılmış elde edilen veriler fenomenolojik (hermeneutik) bir yaklaşımla yorumlanmıştır.

References

  • Akçaoğlu, Aksu. 2019. Zarif ve Dinen Makbul: Muhafazakâr Üst-Orta Sınıf Habitusu. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Akkaş, Hasan H. 2004. Muhafazakâr Düşünce ve Edmund Burke. Ankara: Kadim Yayınları.
  • Akkır, Ramazan. 2015. Türkiye’de Muhafazakârlık. İstanbul: Kutup Yıldızı Yayınları.
  • Amman, Tayfun. 2010. Ailenin Açık ve Örtük Sekülerleşmesinin Sosyolojik Analizi. Retrieved from https://isamveri.org/pdfdrg/D207487/2010/2010_AMMANM.pdf
  • Aydınalp, Halil. 2018. Din ve Dünyevîleşme: Kuzey Kıbrıs Örneği. İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Beneton, Philippe. 2011. Muhafazakârlık. Çev. C. Akalın. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Berg, Bruce L. - Lune, Howard. 2019. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Çev. H. Aydın. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Berger, Peter L. 2011. Kutsal Şemsiye: Dinin Sosyolojik Teorisinin Ana Unsurları. Çev. A. Coşkun. 4. Baskı. İstanbul: Rağbet Yayınları.
  • Bora, Tanıl. 1997. “Muhafazakârlığın Değişimi ve Türk Muhafazakârlığının Bazı Yol İzleri”. Toplum ve Bilim. 6(74), 6-30.
  • Casanova, José. 1994. Public Religion in the Modern World. Cambridge: Cambridge University Press. Naklen aktaran Volkan Ertit. 2019. Sekülerleşme Teorisi. Ankara: Liberte Yayınları.
  • Chris, R. Tame. (1977). “The Revolution of Reason: Peter Gay, the Enlightenment, and the Ambiguities of Classical Liberalism”. Journal of Libertarian Studies, 1(3), 217–227.
  • Creswell, John W. 2013. Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Sage Publications.
  • Çiğdem, Ahmet. 1997. “Muhafazakârlık Üzerine”. Toplum ve Bilim: Türk Muhafazakârlığı, 74, 39.
  • Çiğdem, Ahmet. 2013. Aydınlanma Düşüncesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Darende, Ömer F. 2019. “Sekülerleşme Tartışmaları”. M. A. Kirman - V. Ertit (Edit.), Sekülerleşme: Klasik ve Çağdaş Yaklaşımlar (ss. 49-70). Ankara: Kadim Yayınları.
  • Dobbelaere, Karel. 2015. “Sekülerleşmenin Anlamı ve Kapsamı”. Çev. M. S. Ünal. M. A. Kirman - İ. Çapcıoğlu (Ed.), Sekülerleşme: Klasik ve Çağdaş Yaklaşımlar (s. 65-66). Ankara: Otto Yayınları.
  • Dubiel, Helmut. 2013. Yeni Muhafazakârlık Nedir? Çev. E. Özbek. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Erbil, Doğu. 1986. “Muhafazakâr Düşüncenin Temelleri”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 41(1), 1.
  • Ertit, Volkan. 2015. Endişeli Muhafazakârlar Çağı: Dinden Uzaklaşan Türkiye. Ankara: Orient Yayınları.
  • Giddens, Antony. 1996. Beyond Left and Right: The Future of Radical Politics. Cambridge: Polity Press.
  • Giordan, Giuseppe. 2016. Handbook of Religion and Society. D. Yamane (Ed.). Springer. Retrieved from file:///C:/Users/Casper/Downloads/83.pdf.
  • Heywood, Andrew. 2013. Siyasi İdeolojiler. Çev. A. K. Bayram, Ö. Tüfekçi, H. İnaç, Ş. Akın, B. Kalkan. Ankara: Adres Yayınları.
  • Horkheimer, Max - Adorno, Theodor. W. 2014. Aydınlanmanın Diyalektiği. İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
  • Husserl, Edmund. 1975. Experience and Judgment. Chicago, IL: Northwestern University Press.
  • Kaufman, Sharon. R. 1994. “In-Depth Interview”. In J. F. Gubrium - A. Sankar (Eds.), Qualitative Methods in Aging Research (pp. 123-136). Sage Publications.
  • Kirman, Mehmet A., - Sarı, Hasan. 2019. “Post-seküler Toplumda Anlam Arayışını ve Tasavvufu Yol Metaforu Üzerinden Okumak”. In M. A. Kirman & V. Ertit (Eds.), Sekülerleşme Tartışmaları (pp. 197–218). Kadim Yayıncılık.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Political Sociology
Journal Section Articles
Authors

Fatma Begüm Özel 0000-0001-5796-3535

Alper Mumyakmaz 0000-0002-3327-2374

Early Pub Date June 13, 2025
Publication Date June 15, 2025
Submission Date April 23, 2025
Acceptance Date May 9, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 13 Issue: 43

Cite

APA Özel, F. B., & Mumyakmaz, A. (2025). EKLEKTİK PARADİGMA PERSPEKTİFİNDEN TÜRK MUHAFAZAKARLIĞI; YENİ MUHAFAZAKARLARIN SEKÜLERLEŞME TECRÜBELERİ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 13(43), 456-479. https://doi.org/10.33692/avrasyad.1682634

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası