Bu araştırmanın amacı ortaöğretim 9. sınıf matematik ders kitabındaki üçgenler ünitesinde yer alan çözümlü ve çözümlü olmayan soruların girdi ve çıktılarındaki çoklu temsil türlerini ve bu temsiller arası geçişleri incelemektir. Araştırmada ders kitabındaki sorular çoklu temsiller bağlamında incelendiğinden, araştırma doküman analizi deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. 2020-2021 öğretim yılında tüm Türkiye’de fen liselerinde okutulan MEB yayınlarına ait “Ortaöğretim Fen Lisesi Matematik 9.sınıf Ders Kitabı” araştırmanın materyali olarak kullanılmıştır. Kitapta yer alan üçgenler ünitesi ise araştırmanın verilerini oluşturmaktadır. Ders kitabındaki çözümlü ve çözümü olmayan sorular çoklu temsiller bağlamında içerik analizi kullanılarak incelenmiştir. Bulgular kitapta yer alan çözümlü ve çözümsüz soruların girdi temsillerinde en çok şekil ve geometrik sembolik temsile yer verildiği görülmüştür. Araştırma kapsamında incelenen diğer temsil türlerine ise -sözel, cebirsel sembolik ve günlük hayat bağlamı- çok az yer verildiği tespit edilmiştir. Çözümlü soruların çıktı temsillerinde ise en fazla geometrik sembolik ve cebirsel sembolik temsilin kullanıldığı, onlara göre daha az oranda şekil temsiline yer verildiği görülmüştür. Bu durum özellikle girdi temsili olarak ele alındığında problemlerde günlük hayat temsiline çok az rastlanması ve çıktı temsillerinde ise sözel temsillere çok az yer verilmesi bir eksiklik olarak düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2021 |
Submission Date | September 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 12 Issue: 2 |