Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının STEM Farkındalıkları ile STEM Uygulamalarına İlişkin Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki

Year 2020, Volume: 14 Issue: 2, 941 - 987, 31.12.2020
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.837613

Abstract

Bu araştırmanın amacı, “öğretmen adaylarının STEM uygulamalarına ilişkin özyeterlik inaçlarını, farkındalıklarını ve özyeterlik inançları ile farkındalıkları arasındaki ilişkiyi belirlemek”tir. Araştırmanın örneklemini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesinin Fen bilimleri öğretmenliği ve Matematik öğretmenliği bölümlerinde öğrenim gören 1.,2.,3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden korelasyon araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma kapsamında öğretmen adaylarının STEM farkındalık düzeylerinin “iyi” düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının STEM uygulamaları özyeterlik inanç düzeylerinin orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının STEM farkındalıkları genel ortalamaları ile STEM uygulamalarına ilişkin özyeterlik puanları arasında orta düzeyde ilişki vardır. Öğretmen adaylarının STEM’e yönelik farkındalıkları, STEM uygulamalarına ilişkin özyeterliklerinin anlamlı bir yordayıcısıdır.

References

  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı G., Çavaş B., Çorlu, M. S., Öner, T. & Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? İstanbul, Scala Basım Yayın.
  • Aydeniz M. (2017). Eğitim sistemimiz ve 21. yüzyıl hayalimiz: 2045 hedeflerine ilerlerken, Türkiye için STEM odaklı ekonomik bir yol haritası. Knoxwille, University of Tennessee.
  • Baran, M., Türkan, M. B., Efe, H. A. & Maskan, A. (2018). Fen alanları öğretmenlerinin fen, teknoloji, matematik ve mühendislik (Fetemm) farkındalık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. ICPESS (International Congress on Politic, Economic and Social Studies),4.
  • Buyruk, B. & Korkmaz, Ö. (2016). FeTeMM farkındalık ölçeği (FFÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 13(2), 61–76.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 19. Baskı, Ankara, Pegem Akademi.
  • Bybee, R.W. (2010a). Advancing STEM Education: A 2020 Vision. Technology and Engineering Teacher, 70 (1), 30-35.
  • Bybee, R. W. (2010b). What is STEM education? Retrieved from https://science.sciencemag.org/content/329/5995/996.
  • Ciğerci, D. (2020). Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin fetemm eğitimine yönelik farkındalıklarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Çevik, M., Danıştay, A., & Yağcı, A. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin FeTeMM (Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik) farkındalıklarının farklı değişkenlere göre değerlendirilmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 584-599.
  • Değirmenci, S. (2020). STEM eğitimi almış öğretmenlerin STEM özyeterliklerinin ve uygulamalarında teknoloji ve mühendislik entegrasyonu açısından yaşadıkları sorunların belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Durmuş, V. (2018). Okul öncesi ve sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının üstün yetenekli öğrencilere yönelik STEM eğitimi öz yeterlik düzeylerinin incelenmesi: İstanbul Aydın Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Drake, S. M., & Burns, R. C. (2004). Meeting standards through integrated curriculum. ASCD.
  • Ejiwale, J. A. (2012). Facilitating teaching and learning across STEM fields. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 13(3), 87-94.
  • Gonzalez, H. B., & Kuenzi, J. J. (2012). Science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education: A primer. Congressional Research Service, Library of Congress.
  • Hebebci, M.T. & Usta, E. (2017). Üniversite öğrencilerinin FeTeMM farkındalık durumlarının incelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Sempozyumu. Afyon.
  • International Technology Education Association (ITEA) (2009). Standards for technological literacy: Content for the study of technology. Reston, VA, Author.
  • Jacobs, H. H. (1989). Interdisciplinary curriculum: Design and implementation. Association for Supervision and Curriculum Development, 1250 N. Pitt Street, Alexandria, VA 22314.
  • Karakaya, F., Ünal, A., Çimen, O. & Yılmaz, M. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin STEM yaklaşımına yönelik farkındalıkları. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(1), 124-138.
  • Koyunlu Ünlü, Z. & Dere, Z. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının FeTeMM farkındalıklarının değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 44-55.
  • Lake, K. (1994). Integrated curriculum. School improvement research series. Northwest Regional Education Laboratory’s, Portland.
  • Özbilen, A. G. (2018). STEM eğitimine yönelik öğretmen görüşleri ve farkındalıkları. Scientific Educational Studies, 2(1), 1-21. Roberts, A. (2012). A justification for STEM education. Technology and engineering teacher, 71(8), 1-4.
  • Sanders, M.(2009). STEM, STEM Education, STEMmania. The Technology Teacher, 68 (4),20-26.
  • Şahin, E. (2019). Öğretmenlerin STEM Eğitimine ilişkin Mesleki Yeterliliklerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Thomasian, J. (2011). Building a science, technology, engineering, and math education agenda: An Update of State Actions. NGA Center for Best Practices.
  • Yaman, C., Özdemir, A. & Akar Vural, R. (2018). STEM uygulamaları öğretmen öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi: Bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 93-104.
  • Yılmaz, K. G. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) alanlarına yönelik ilgi düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi, Bartın.
Year 2020, Volume: 14 Issue: 2, 941 - 987, 31.12.2020
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.837613

Abstract

References

  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı G., Çavaş B., Çorlu, M. S., Öner, T. & Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? İstanbul, Scala Basım Yayın.
  • Aydeniz M. (2017). Eğitim sistemimiz ve 21. yüzyıl hayalimiz: 2045 hedeflerine ilerlerken, Türkiye için STEM odaklı ekonomik bir yol haritası. Knoxwille, University of Tennessee.
  • Baran, M., Türkan, M. B., Efe, H. A. & Maskan, A. (2018). Fen alanları öğretmenlerinin fen, teknoloji, matematik ve mühendislik (Fetemm) farkındalık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. ICPESS (International Congress on Politic, Economic and Social Studies),4.
  • Buyruk, B. & Korkmaz, Ö. (2016). FeTeMM farkındalık ölçeği (FFÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 13(2), 61–76.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 19. Baskı, Ankara, Pegem Akademi.
  • Bybee, R.W. (2010a). Advancing STEM Education: A 2020 Vision. Technology and Engineering Teacher, 70 (1), 30-35.
  • Bybee, R. W. (2010b). What is STEM education? Retrieved from https://science.sciencemag.org/content/329/5995/996.
  • Ciğerci, D. (2020). Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin fetemm eğitimine yönelik farkındalıklarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Çevik, M., Danıştay, A., & Yağcı, A. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin FeTeMM (Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik) farkındalıklarının farklı değişkenlere göre değerlendirilmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 584-599.
  • Değirmenci, S. (2020). STEM eğitimi almış öğretmenlerin STEM özyeterliklerinin ve uygulamalarında teknoloji ve mühendislik entegrasyonu açısından yaşadıkları sorunların belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Durmuş, V. (2018). Okul öncesi ve sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının üstün yetenekli öğrencilere yönelik STEM eğitimi öz yeterlik düzeylerinin incelenmesi: İstanbul Aydın Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Drake, S. M., & Burns, R. C. (2004). Meeting standards through integrated curriculum. ASCD.
  • Ejiwale, J. A. (2012). Facilitating teaching and learning across STEM fields. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 13(3), 87-94.
  • Gonzalez, H. B., & Kuenzi, J. J. (2012). Science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education: A primer. Congressional Research Service, Library of Congress.
  • Hebebci, M.T. & Usta, E. (2017). Üniversite öğrencilerinin FeTeMM farkındalık durumlarının incelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Sempozyumu. Afyon.
  • International Technology Education Association (ITEA) (2009). Standards for technological literacy: Content for the study of technology. Reston, VA, Author.
  • Jacobs, H. H. (1989). Interdisciplinary curriculum: Design and implementation. Association for Supervision and Curriculum Development, 1250 N. Pitt Street, Alexandria, VA 22314.
  • Karakaya, F., Ünal, A., Çimen, O. & Yılmaz, M. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin STEM yaklaşımına yönelik farkındalıkları. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(1), 124-138.
  • Koyunlu Ünlü, Z. & Dere, Z. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının FeTeMM farkındalıklarının değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 44-55.
  • Lake, K. (1994). Integrated curriculum. School improvement research series. Northwest Regional Education Laboratory’s, Portland.
  • Özbilen, A. G. (2018). STEM eğitimine yönelik öğretmen görüşleri ve farkındalıkları. Scientific Educational Studies, 2(1), 1-21. Roberts, A. (2012). A justification for STEM education. Technology and engineering teacher, 71(8), 1-4.
  • Sanders, M.(2009). STEM, STEM Education, STEMmania. The Technology Teacher, 68 (4),20-26.
  • Şahin, E. (2019). Öğretmenlerin STEM Eğitimine ilişkin Mesleki Yeterliliklerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Thomasian, J. (2011). Building a science, technology, engineering, and math education agenda: An Update of State Actions. NGA Center for Best Practices.
  • Yaman, C., Özdemir, A. & Akar Vural, R. (2018). STEM uygulamaları öğretmen öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi: Bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 93-104.
  • Yılmaz, K. G. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) alanlarına yönelik ilgi düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi, Bartın.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Kemal Oğuz Er 0000-0001-6098-2067

Derya Acar This is me 0000-0002-2271-8211

Publication Date December 31, 2020
Submission Date December 8, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Er, K. O., & Acar, D. (2020). Öğretmen Adaylarının STEM Farkındalıkları ile STEM Uygulamalarına İlişkin Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14(2), 941-987. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.837613