Review
BibTex RIS Cite

Geçmişin İzleri: Retro Pazarlama Üzerine Kavramsal Bir Çalışma

Year 2022, Volume: 13 Issue: 25, 23 - 36, 31.05.2022
https://doi.org/10.47129/bartiniibf.1059197

Abstract

Günümüz gelişen ve değişen teknolojik şartlar altında markaların tüketicinin dikkatini çekmesi ve marka sadakatini kazanması için klasik şartlar yetersiz kalmaktadır. Bu bağlamda tüketicilerin nostaljik duygularını canlandırmak ve tüketiciyle marka arasında duygusal bağ kurmak adına markalar retro pazarlama yaklaşımını uygulamaktadırlar. İşletmelerin geçmiş dönemlerde popüler olan ürünleri, gelişen teknoloji ile birlikte yeniden canlandırılması olan retro pazarlama anlayışını uygulamasıyla geçmişini özleyen tüketici grubuna geçmişini yeniden yaşama imkanı sağlarken, genç tüketici grubuna da geçmişte var olan popüler ürünleri tanıma imkanı sağlamaktadır. Bu çalışmada retro pazarlama unsurları, retro pazarlamanın avantaj ve dezavantajları karşılaştırılması, dünyadan ve Türkiye’den retro pazarlama örneklerine yer verilmiş ve retro pazarlama alanında literatür taraması yapılmıştır.

References

  • Altuntuğ, N. (2011). Değerlere Hitap Eden Pazarlamanın Nostalji Boyutu. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3, 265-273
  • Brown, S. (1999), Retro-Marketing: Yesterday's Tomorrows, Today!, Marketing Intelligence and Planning, 17(7), 363-376.
  • Brown, S., Kozinets, R.V., Sherry, J.F., (2003). Teaching Old Brands New Tricks:Retro Branding And The Revival Of Brand Meaning, Journal of Marketing, 67, 19-33
  • Dağdaş, G. (2013). İşletmelerde Retro Pazarlama Uygulamalarının Müşteri Bağlılığına Etkileri Üzerine Bir Araştırma. (Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya
  • Demir, F. O. (2008). Pazarlamanın Nostaljik Oyunu: Retro Markalama. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 33, 29-41. Doğaner, M. C., Çakır, F. (2018). Retro Pazarlama Yaklaşımı Üzerine Literatür Taraması, International Congress of Political, Economic and Financial Analysis, 2, 1207-1213
  • Eser, Z. (2007). Nostaljinin Pazar Bölümleme Değişkeni Olarak Kullanılması Üzerine Kavramsal Bir Çalışma. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 115-130.
  • Gökaliler, E., & Arslan, Z. (2015). Geçmişle Bağ Kuran Bir Pazarlama Yaklaşımı: Retro Pazarlama Perspektifinden Tüketicilerin Marka Kimliği Ve Marka İmajına Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. Global Media Journal, 6, 240-260
  • Keskin, H. D., & Memiş, Ö. G. S. (2011). Retro Pazarlama Ve Pazarlamada Uygulanmasına Yönelik Bazı Örnekler. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16, 191-202
  • Otay Demir, F., (2008). Pazarlamanın Nostaljik Oyunu: Retro Markalama, İletişim Fakültesi Dergisi, 33, 29-41
  • Özdemir, Y., (2018). Retro Pazarlamada Nostalji Eğilimi: Denizli’de Bir Araştırma. ((Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli
  • Özkan Pir, E., (2019). Nostalgıc Evolutıon Of Marketıng: Retro Marketıng, The Journal Of Social Science, 3, 613-624
  • Pınarbaşı, F. ve Türkyılmaz, C., A. (2017). Retro Marka Deneyiminin Yeniden Satın Alma Niyeti Ve Marka Bağlılığı Yaratmadaki Rolü, İşletme & Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6, 13-25
  • Sarıçiçek, R., Çopuroğlu, F. Ç., & Korkmaz, İ. H. (2017). Retro Pazarlama Bağlamında Tüketicilerin Marka Kimliği Ve Marka İmajına Bakış Açıları: Gaün Akademisyenleri Üzerine Bir Araştırma, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16, 345-358
  • Scola, Z., Gordon,B.S.,(2018). A Conceptual Framework For Retro Marketing İn Sport, Sport Marketing Quarterly, 2018, 27, 197-210
  • Şahin, E., Kaya, F. (2018). Retro Pazarlama Kapsamında Tüketicilerin Retro Marka Eğilimlerinin Retro Marka Farkındalığına Ve Retro Marka Güvenine Etkisi: Konya İlinde Bir Araştırma, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29, 227-248
  • Şekeroğlu, S., Baş, M. (2019). Post-Modern Pazarlamada Retro Pazarlamasının Rolü, Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 346-355
  • Toksarı, M., Aydar, A.F., (2021). Retro Pazarlama Perspektifinden Tadım Kuruyemiş Markası İle İlgili Reklamın Göstergebilimsel Analiz Yöntemi İle İncelenmesi, Erciyes İletişim Dergisi, 8, 891-910
  • Tümbek Tekeoğlu, N., & Tığlı, M. (2016). Retro Pazarlama Açısından Halen Varolmayan Eski Markaların Tüketiciler Tarafından Anımsanması Ve Tanınması Üzerine Bir Pilot Çalışma, Kastamonu University Journal Of Economics & Administrative Sciences Faculty, 12, 278-290
  • Türk Dil Kurumu. (2021). Nostalji, https://sozluk.gov.tr/, (Erişim Tarihi: 30 Aralık 2021)
  • Türk, Z., (2021). Tüketicilerin Kişisel Nostalji Eğilimi Ve Nostaljik Ürünlere İlişkin Kalite Algısının Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisine Yönelik Bir Araştırma, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 45, 419-430
  • Türkyılmaz, C.A (2016). Geçmişin Gücü: Retro Pazarlama. 1.Baskı, İstanbul: Beta Basım
  • Vezir Oğuz, G., (2017). Investıgatıon Of The Effect Of Retro Marketıng On Brand Loyalty Over Generatıons X, Y & Z, Internatıonal Journal Of Dıscıplınes Economıcs & Admınıstratıve Scıences Studıes, 3, 48-60
  • Yüksel, M. (2014). Modern Pazarlamada Yeni Bir Yaklaşım: Retro Pazarlamanın Tüketici Algısına Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş
Year 2022, Volume: 13 Issue: 25, 23 - 36, 31.05.2022
https://doi.org/10.47129/bartiniibf.1059197

Abstract

References

  • Altuntuğ, N. (2011). Değerlere Hitap Eden Pazarlamanın Nostalji Boyutu. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3, 265-273
  • Brown, S. (1999), Retro-Marketing: Yesterday's Tomorrows, Today!, Marketing Intelligence and Planning, 17(7), 363-376.
  • Brown, S., Kozinets, R.V., Sherry, J.F., (2003). Teaching Old Brands New Tricks:Retro Branding And The Revival Of Brand Meaning, Journal of Marketing, 67, 19-33
  • Dağdaş, G. (2013). İşletmelerde Retro Pazarlama Uygulamalarının Müşteri Bağlılığına Etkileri Üzerine Bir Araştırma. (Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya
  • Demir, F. O. (2008). Pazarlamanın Nostaljik Oyunu: Retro Markalama. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 33, 29-41. Doğaner, M. C., Çakır, F. (2018). Retro Pazarlama Yaklaşımı Üzerine Literatür Taraması, International Congress of Political, Economic and Financial Analysis, 2, 1207-1213
  • Eser, Z. (2007). Nostaljinin Pazar Bölümleme Değişkeni Olarak Kullanılması Üzerine Kavramsal Bir Çalışma. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 115-130.
  • Gökaliler, E., & Arslan, Z. (2015). Geçmişle Bağ Kuran Bir Pazarlama Yaklaşımı: Retro Pazarlama Perspektifinden Tüketicilerin Marka Kimliği Ve Marka İmajına Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. Global Media Journal, 6, 240-260
  • Keskin, H. D., & Memiş, Ö. G. S. (2011). Retro Pazarlama Ve Pazarlamada Uygulanmasına Yönelik Bazı Örnekler. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16, 191-202
  • Otay Demir, F., (2008). Pazarlamanın Nostaljik Oyunu: Retro Markalama, İletişim Fakültesi Dergisi, 33, 29-41
  • Özdemir, Y., (2018). Retro Pazarlamada Nostalji Eğilimi: Denizli’de Bir Araştırma. ((Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli
  • Özkan Pir, E., (2019). Nostalgıc Evolutıon Of Marketıng: Retro Marketıng, The Journal Of Social Science, 3, 613-624
  • Pınarbaşı, F. ve Türkyılmaz, C., A. (2017). Retro Marka Deneyiminin Yeniden Satın Alma Niyeti Ve Marka Bağlılığı Yaratmadaki Rolü, İşletme & Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6, 13-25
  • Sarıçiçek, R., Çopuroğlu, F. Ç., & Korkmaz, İ. H. (2017). Retro Pazarlama Bağlamında Tüketicilerin Marka Kimliği Ve Marka İmajına Bakış Açıları: Gaün Akademisyenleri Üzerine Bir Araştırma, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16, 345-358
  • Scola, Z., Gordon,B.S.,(2018). A Conceptual Framework For Retro Marketing İn Sport, Sport Marketing Quarterly, 2018, 27, 197-210
  • Şahin, E., Kaya, F. (2018). Retro Pazarlama Kapsamında Tüketicilerin Retro Marka Eğilimlerinin Retro Marka Farkındalığına Ve Retro Marka Güvenine Etkisi: Konya İlinde Bir Araştırma, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29, 227-248
  • Şekeroğlu, S., Baş, M. (2019). Post-Modern Pazarlamada Retro Pazarlamasının Rolü, Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 346-355
  • Toksarı, M., Aydar, A.F., (2021). Retro Pazarlama Perspektifinden Tadım Kuruyemiş Markası İle İlgili Reklamın Göstergebilimsel Analiz Yöntemi İle İncelenmesi, Erciyes İletişim Dergisi, 8, 891-910
  • Tümbek Tekeoğlu, N., & Tığlı, M. (2016). Retro Pazarlama Açısından Halen Varolmayan Eski Markaların Tüketiciler Tarafından Anımsanması Ve Tanınması Üzerine Bir Pilot Çalışma, Kastamonu University Journal Of Economics & Administrative Sciences Faculty, 12, 278-290
  • Türk Dil Kurumu. (2021). Nostalji, https://sozluk.gov.tr/, (Erişim Tarihi: 30 Aralık 2021)
  • Türk, Z., (2021). Tüketicilerin Kişisel Nostalji Eğilimi Ve Nostaljik Ürünlere İlişkin Kalite Algısının Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisine Yönelik Bir Araştırma, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 45, 419-430
  • Türkyılmaz, C.A (2016). Geçmişin Gücü: Retro Pazarlama. 1.Baskı, İstanbul: Beta Basım
  • Vezir Oğuz, G., (2017). Investıgatıon Of The Effect Of Retro Marketıng On Brand Loyalty Over Generatıons X, Y & Z, Internatıonal Journal Of Dıscıplınes Economıcs & Admınıstratıve Scıences Studıes, 3, 48-60
  • Yüksel, M. (2014). Modern Pazarlamada Yeni Bir Yaklaşım: Retro Pazarlamanın Tüketici Algısına Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Makaleler
Authors

Kader Akpürçek 0000-0001-6444-7379

Melih Başkol 0000-0002-5257-9160

Publication Date May 31, 2022
Submission Date January 23, 2022
Acceptance Date March 23, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 13 Issue: 25

Cite

APA Akpürçek, K., & Başkol, M. (2022). Geçmişin İzleri: Retro Pazarlama Üzerine Kavramsal Bir Çalışma. Bartın Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(25), 23-36. https://doi.org/10.47129/bartiniibf.1059197

Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Mayıs ve Kasım aylarında olmak üzere yılda iki defa yayımlanan, beş yılını doldurmuş çift kör hakemli uluslararası bir dergidir. Dergimiz 06.04.2015 tarihinden itibaren EBSCO Host’ta, Akademia Sosyal Bilimler İndeksi (ASOS), SOBIAD ve Google akademik indeksinde taranmaktadır. TR Dizin indeksinde taranması için de girişimlerde bulunulmuş olup değerlendirilme süreci devam etmektedir. 

This work is licensed under CC BY-NC-SA 4.0