Research Article
BibTex RIS Cite

Basketbolcuların Öğrenme Biçimlerinin İncelenmesi

Year 2017, Volume: 12 Issue: 1, 66 - 76, 30.06.2017

Abstract

Amaç: Bu araştırmanın amacı üniversite takım ve kulüplerinde basketbol oynayan
sporcuların öğrenme biçem / biçimlerini belirlemek, cinsiyet ve yaşın öğrenme biçemine
etkisini incelemektir. Gereç ve Yöntemler: Araştırmaya 18-25 yaş aralığındaki 135
basketbolcu katılmıştır. Katılımcılardan 76’sı kadın (yaş ortalaması 21,37±1,85 yıl) ve
59’u erkektir. (yaş ortalaması: 22.39 ±1,78 yıl). Mevcut araştırmada basketbolcuların
öğrenme biçimleri Şimşek (2002) tarafından geliştirilen “Öğrenme Biçemleri Envanteri
(BİG) 16” ile değerlendirilmiştir. Envanter bedensel, işitsel ve görsel olmak üzere üç
öğrenme biçimini ölçmektedir. Bulgular: Araştırmada basketbolcuların tercih ettikleri
baskın öğrenme biçimlerinin görsel öğrenme (%38,5) biçimi olduğu, bunu sırasıyla
karma öğrenme (%24,4) biçimi işitsel öğrenme (%22.2) ve bedensel (% 14,8) biçimi
olduğunu göstermiştir. Cinsiyet açısından karşılaştırma yapıldığında ise, kadın ve erkek
basketbolcuların en fazla görsel biçimini tercih ettikleri belirlenmiştir fakat tercih edilen
öğrenme biçimi açısından aralarında istatistiksel farklılık bulunmamıştır (p>0.05). Benzer
şekilde, basketbolcularda yaş grupları açısından farklılık incelendiğinde 18-21 yaş grubu
ve 22-25 yaş grubundaki basketbolcuların en fazla görsel biçimini tercih ettikleri fakat
gruplar arasında istatistiksel açıdan farklılık olmadığı saptanmıştır (p>0.05). Sonuç:
Araştırmanın sonuçları üniversite takım ve kulüplerinde oynayan basketbolcuların en
fazla tercih ettikleri öğrenme biçiminin görsel öğrenme biçimi olduğu, yaş ve cinsiyetin
öğrenme biçimi tercihlerini etkilemediğini göstermiştir.

References

  • Ames, P.C. (2003). Gender and learning style interactions in students’ computer attitudes, Journal of Educational Computing Research, 28(3), 231-244.
  • Bilasa, P. (2012). ODÜ Üniversite öğrencilerinin öğrenme stillerinin belirlenmesi (Gazı Üniversitesi Örneği), Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 3(6), Aralık.
  • Boydak, H. A. (2006). Öğrenme Stilleri, (7.Basım). İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Çağlayan, H. (2007). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin öğrenme Biçemleri ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çağlayan, S.H. ve Şirin, F.E., (2009). Spor yapan lise öğrencilerinin öğrenme biçemlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Celal Bayar Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, (BESBD); 4(1), 22-30.
  • Çağlayan, S.H. ve Taşğın, Ö. (2008). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu sınavına başvuran aday öğrencilerin öğrenme biçemlerinin incelenmesi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 200-212.
  • Demir, R. (2010). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ve çoklu zekâ alanlarının incelenmesi: T.C. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Demir, M.K. (2006). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğrenme Stilleri ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Eurasian Journal of Educational Research (EJER),(23),10,28-37.
  • Dunn, R. (1990). Rita Dunn Answers Questions on Learning Styles, Educational Leadership, (48),2,15–19.
  • Erden, M. ve Altun, S. (2006) Öğrenme Stilleri, Morpa Kültür Yayınları: İstanbul. ss.21.
  • Ersoy, S. (2003). İlköğretim 6, 7, 8. sınıf öğrencilerinin ingilizce dersindeki başarılarına göre öğrenme stilleri ve çalışma alışkanlıklarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Fer, S. (2003). Matematik, Fizik ve Kimya Öğretmenliği Öğrencilerinin Öğrenme Biçemlerine Göre Kolay Öğrendikleri Öğrenme Etkinlikleri, Çağdaş Eğitim, 28(304), 33-43.
  • Kaya, H.ve Akçin, E. (2002).Öğrenme biçemleri / stilleri ve hemşirelik eğitimi, C.Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 6 (2).
  • Littlewood, W. T. (1987). Foreign and second language learning. language acquisition research and ıts ımplication for the classroom. USA: Cambridge University Pres.
  • Loo, R. (2004). Kolb’s learning styles and learning preferences: Is there a linkage? Educational Psychology, 24(1), 99-108. Mutlu, M. ve Balım, A.G. (2005). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi, (Ed.: M, Aydoğdu ve T, Kesercioğlu), Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Özer, B. (1998). Öğrenmeyi Öğretme, (Eğitim Bilimlerinde Yenilikler, Ed.: A. Hakan), T.C. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları: Eskişehir.
  • Shaw, G.P. ve Marlow, N. (1999). The role of student learning styles, gender, attitudes and perceptions on information and communication technology assisted learning, Computers & Education,33(4):223-234.
  • Sternberg, R. (1994). Allowing for Styles of Thinking, Educational Leadership, c.52, s.3, ss.36–41.
  • Şimşek, N. (2002). BİG16 Öğrenme Biçemleri Envanteri, Eğitim Bilimleri ve Uygulama 1, (1), 33-47.
  • Tepehan, T. (2004). Deniz Harp Okulu 1. Sınıf öğrencilerinin mezun oldukları lise ve lisans ders grupları ile öğrenme stilleri ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tuna, S. (2008). Resim-iş öğretmenliği öğrencilerinin öğrenme stilleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, (7), 25, 252-261.
  • Ünal, K., Alkan Dilbaz, G., Özdemir, B.F. ve Çakır, Ö. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stil ve stratejilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Mersin üniversitesi örneği), Mersin University Journal of the Faculty of Education, 9(3),56-76.
  • Yıldız, V. ve Baltaoğlu, M.G. (2006). Sosyal bilgiler dersinde öğrenme stillerine göre işbirlikli öğrenmenin yaratıcılık üzerindeki etkileri. 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 13-15 Eylül. Muğla: Muğla Üniversitesi Eğitim Fakültesi.

Investigation of Learning Modality in Basketball Players

Year 2017, Volume: 12 Issue: 1, 66 - 76, 30.06.2017

Abstract

Purpose: The aims of this study were to determine of learning modality in the basketball
players who play in the teams or clubs of universities, and to investigate the effect of
gender and age on learning modality. Methods: One hundred thirty-five basketball players
aged between 18 to 25 years were included in the study. 76 of the participants were
female (average age: 21,37±1,85 years) and 59 of the participants were male (average
age: 22.39 ±1,78 years). “BİG16 Learning Modality “ developed by Şimşek (2002) was
used to determine learning modalities of the basketball players in the study. The inventory
evaluated the three learning modalities included kinesthetic, visual, and auditory. Results:
The results of the study showed that the most preferred learning modality in the basketball
players was visual learning modality (38.5%). Mixed learning modality (24.4%), auditory
learning modality (22.2%) and kinesthetic learning modality (14.8%) followed visual
learning modality, respectively. When compared in terms of gender, the most preferred
learning modality in the both female and male basketball players were visual learning
modality and there were no differences between the male and the female groups (p>0.05).
Similarly, when compared in terms of age groups, the most preferred learning modality
in the both 18-21 age group and 22-25 age group was visual learning modality and it was
not found differences between the age groups (p>0.05). Conclusion: Our results of the
study showed that the most preferred learning modality in the basketball players who
play in the team and clubs of the universities was visual learning modality and gender and
age did not effect on learning modality.

References

  • Ames, P.C. (2003). Gender and learning style interactions in students’ computer attitudes, Journal of Educational Computing Research, 28(3), 231-244.
  • Bilasa, P. (2012). ODÜ Üniversite öğrencilerinin öğrenme stillerinin belirlenmesi (Gazı Üniversitesi Örneği), Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 3(6), Aralık.
  • Boydak, H. A. (2006). Öğrenme Stilleri, (7.Basım). İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Çağlayan, H. (2007). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin öğrenme Biçemleri ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çağlayan, S.H. ve Şirin, F.E., (2009). Spor yapan lise öğrencilerinin öğrenme biçemlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Celal Bayar Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, (BESBD); 4(1), 22-30.
  • Çağlayan, S.H. ve Taşğın, Ö. (2008). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu sınavına başvuran aday öğrencilerin öğrenme biçemlerinin incelenmesi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 200-212.
  • Demir, R. (2010). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ve çoklu zekâ alanlarının incelenmesi: T.C. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Demir, M.K. (2006). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğrenme Stilleri ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Eurasian Journal of Educational Research (EJER),(23),10,28-37.
  • Dunn, R. (1990). Rita Dunn Answers Questions on Learning Styles, Educational Leadership, (48),2,15–19.
  • Erden, M. ve Altun, S. (2006) Öğrenme Stilleri, Morpa Kültür Yayınları: İstanbul. ss.21.
  • Ersoy, S. (2003). İlköğretim 6, 7, 8. sınıf öğrencilerinin ingilizce dersindeki başarılarına göre öğrenme stilleri ve çalışma alışkanlıklarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Fer, S. (2003). Matematik, Fizik ve Kimya Öğretmenliği Öğrencilerinin Öğrenme Biçemlerine Göre Kolay Öğrendikleri Öğrenme Etkinlikleri, Çağdaş Eğitim, 28(304), 33-43.
  • Kaya, H.ve Akçin, E. (2002).Öğrenme biçemleri / stilleri ve hemşirelik eğitimi, C.Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 6 (2).
  • Littlewood, W. T. (1987). Foreign and second language learning. language acquisition research and ıts ımplication for the classroom. USA: Cambridge University Pres.
  • Loo, R. (2004). Kolb’s learning styles and learning preferences: Is there a linkage? Educational Psychology, 24(1), 99-108. Mutlu, M. ve Balım, A.G. (2005). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi, (Ed.: M, Aydoğdu ve T, Kesercioğlu), Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Özer, B. (1998). Öğrenmeyi Öğretme, (Eğitim Bilimlerinde Yenilikler, Ed.: A. Hakan), T.C. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları: Eskişehir.
  • Shaw, G.P. ve Marlow, N. (1999). The role of student learning styles, gender, attitudes and perceptions on information and communication technology assisted learning, Computers & Education,33(4):223-234.
  • Sternberg, R. (1994). Allowing for Styles of Thinking, Educational Leadership, c.52, s.3, ss.36–41.
  • Şimşek, N. (2002). BİG16 Öğrenme Biçemleri Envanteri, Eğitim Bilimleri ve Uygulama 1, (1), 33-47.
  • Tepehan, T. (2004). Deniz Harp Okulu 1. Sınıf öğrencilerinin mezun oldukları lise ve lisans ders grupları ile öğrenme stilleri ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tuna, S. (2008). Resim-iş öğretmenliği öğrencilerinin öğrenme stilleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, (7), 25, 252-261.
  • Ünal, K., Alkan Dilbaz, G., Özdemir, B.F. ve Çakır, Ö. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stil ve stratejilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Mersin üniversitesi örneği), Mersin University Journal of the Faculty of Education, 9(3),56-76.
  • Yıldız, V. ve Baltaoğlu, M.G. (2006). Sosyal bilgiler dersinde öğrenme stillerine göre işbirlikli öğrenmenin yaratıcılık üzerindeki etkileri. 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 13-15 Eylül. Muğla: Muğla Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training and Sports Pedagogy
Journal Section Articles
Authors

Şehmus Aslan 0000-0003-4685-2957

Publication Date June 30, 2017
Submission Date December 1, 2016
Acceptance Date February 11, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Aslan, Ş. (2017). Basketbolcuların Öğrenme Biçimlerinin İncelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(1), 66-76.
AMA Aslan Ş. Basketbolcuların Öğrenme Biçimlerinin İncelenmesi. CBÜ BESBD. June 2017;12(1):66-76.
Chicago Aslan, Şehmus. “Basketbolcuların Öğrenme Biçimlerinin İncelenmesi”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi 12, no. 1 (June 2017): 66-76.
EndNote Aslan Ş (June 1, 2017) Basketbolcuların Öğrenme Biçimlerinin İncelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 12 1 66–76.
IEEE Ş. Aslan, “Basketbolcuların Öğrenme Biçimlerinin İncelenmesi”, CBÜ BESBD, vol. 12, no. 1, pp. 66–76, 2017.
ISNAD Aslan, Şehmus. “Basketbolcuların Öğrenme Biçimlerinin İncelenmesi”. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 12/1 (June 2017), 66-76.
JAMA Aslan Ş. Basketbolcuların Öğrenme Biçimlerinin İncelenmesi. CBÜ BESBD. 2017;12:66–76.
MLA Aslan, Şehmus. “Basketbolcuların Öğrenme Biçimlerinin İncelenmesi”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, vol. 12, no. 1, 2017, pp. 66-76.
Vancouver Aslan Ş. Basketbolcuların Öğrenme Biçimlerinin İncelenmesi. CBÜ BESBD. 2017;12(1):66-7.