Review
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Orff Schulwerk Yaklaşımı Konusunda Oluşturulmuş Süreli, Süresiz Yayınlar ve Bilimsel Çalışmaların İncelenmesi

Year 2020, Volume: 5 Issue: 1, 156 - 165, 16.04.2020

Abstract

Orff Schulwerk ünlü Alman besteci Carl Orff’’un fikir babalığını yaptığı; bireyin kendisini elementer anlamda, en temel ifade biçimleri olan hareket, müzik ve dil ile ortaya koyduğu içsel bir yapıdır. Birey kendisini, hareket, dil ve müzik elementleri ekseninde yaratıcı fikirleriyle ortaya koyarak tecrübe eder ve bu eksende deneyimler oluşturur. Ülkemizde ise özellikle son 20 yıldır bu eğitim yaklaşımına okul öncesi kurumlarda çalışan öğretmenlerin, ilköğretimde çalışan sınıf ve müzik öğretmenlerinin, ortaöğretim kurumlarında çalışan müzik öğretmenlerinin, müzik öğretmenliği okuyan öğrencilerin çoğunluk ile ilgili gösterdiği bir süreç oluşmuştur. Bu çalışmada Orff Schulwerk eğitim yaklaşımı konusunda Türkiye’de son yıllarda yayınlanmış kaynakların neler olduğu sorusuna yanıt aranacaktır. Bu doğrultuda araştırmada Türkiye’de Orff Schulwerk yaklaşımı konusunda oluşturulmuş süreli, süresiz yayınlar ve bilimsel çalışmaların incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma sonuçları, Türkiye de Orff Schulwerk yaklaşımı konusunda oluşturulmuş güncel durumun ne olduğu konusuna ışık tutacağı düşünülmektedir. Ayrıca bu çalışmada elde edilen kaynakların alan içerisinde çalışan, alandan istifade eden araştırmacı, öğretmen, öğrenci, kursiyer ve bireylerin tüm kaynak ve bilgiye ulaşım sağlaması açısından önem taşıdığı düşünülmektedir. Bu araştırmada 1998 yılından 2019 yılı temmuz ayına kadar yapılmış süreli ve süresiz yayınlar, makaleler/bildiriler ve tezler ile sınırlandırılmış olup yayınların taranma aşamasında çeşitli anahtar kelimeler kullanılmıştır. Bu alan içerisinde oluşturulmuş tüm kaynaklar, tarama yöntemiyle bir arada ele alınmaya çalışılmıştır. Araştırmanın sonucunda süreli yayınların 33, süresiz yayınların 30, lisansüstü tezlerin 43 ve makale/bildirilerin 18 yayın olduğu tespit edilmiştir. Bu yıllar arsında toplamda 124 yayın olduğu saptanmıştır. Elde edilen çalışmalar yayın türlerine göre künye ve içerik analizleri yapılmıştır.

References

  • Bilen, S.; Özevin, B. ve Uçal, E. (2003a). Öğretmen Yetiştirmede Orff Öğretisi, Uluslararası Orff-Schulwerk Sempozyumu, Müzik ve Dans Pedagojisi Sempozyum Bildirileri, İstanbul, Orff-Schulwerk Eğitim ve Danışmanlık Merkezi, 111.
  • Bilen, S.; Özevin, B. ve Uçal, E. (2003b). Müzik Eğitimcisi Yetiştirmede Aktif Eğitimin Yeri ve Önemi, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu 30-31 Ekim 2003, İnönü Üniversitesi, Malatya Bildiriler
  • Gersdorf, L., (1997). Carl, Orff. (5. bs.), Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag.
  • Haselbach, B. (2002). Ed.: Günther, D. Kugler, M., Elementarer Tanz-Elementare Musik, Mainz: Schott Musik International, 50-65.
  • Irmak, A. G., (2015). Orff-Schulwerk Metodu Hakkında Yapılmış Lisansüstü Çalışmaların İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Jungmair, U. (2003). Elementer Müzik ve Hareket Eğitimi Temel İlkeleri, Uluslararası Orff-Schulwerk Sempozyumu, Müzik ve Dans Pedagojisi Sempozyum Bildirileri, İstanbul, Orff-Schulwerk Eğitim ve Danışmanlık Merkezi, 51-55.
  • Jungmair, U. (1992). Das Elementare. Zur Musik- und Bewegungserziehung in Sinne Carl Orffs, Mainz: Schott.
  • Kalyoncu, N. Carl Orff’un Elementer Müzik ve Hareket Eğitimi Yaklaşımının Türkiye’de Kabul Sorunu Üzerine. http://www.musikidergisi.net/?p=1761 adresinden erişildi, Erişim Tarihi, 05.07.2019.
  • Kalyoncu, N. (2006). Türkiye`de Orff-Schulwerk Uygulamaları, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Örneği, Yaratıcı Drama Dergisi, 1(2), 89-104.
  • Koçak, K. O. (2013). Pedagojik Profesyonellik ve Orff-Schulwerk veya “Pusula ile Yolunu Bulmak”, Türkiye’de Orff Schulwerk Müzik, Oyun, Dans Üzerine Makaleler., Ed: Koçak K. O., Laslo N., Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Orff C. (1932). Thoughts about Music with Children and Non-professionals, Text on the Theory and Practice of Orff-Schulwerk, Ed.: Haselbach, B. (2011), , Mainz: Schott Music GmbH&Co. KG ED 21061, 66-77.
  • Orff C. (1978). The Schulwerk, New York: Schott Music Corp.
  • Öztürk, A., (2006). Türkiye’de Orff Schulwerk Yaklaşımının Dünü Bugünü, Yaratıcı Drama Dergisi, 1(2) 105-114.
  • Sel, R. (2000). Okul Öncesi Çocuklarına Oyunlar-Rondlar, İstanbul: Ya-Pa Yayıncılık.
  • Toksoy, A. C. (2014). Orff Yaklaşımı, Elementer Müzik ve Hareket Eğitimine Giriş, İstanbul: İtü Vakfı Yayınları.
Year 2020, Volume: 5 Issue: 1, 156 - 165, 16.04.2020

Abstract

References

  • Bilen, S.; Özevin, B. ve Uçal, E. (2003a). Öğretmen Yetiştirmede Orff Öğretisi, Uluslararası Orff-Schulwerk Sempozyumu, Müzik ve Dans Pedagojisi Sempozyum Bildirileri, İstanbul, Orff-Schulwerk Eğitim ve Danışmanlık Merkezi, 111.
  • Bilen, S.; Özevin, B. ve Uçal, E. (2003b). Müzik Eğitimcisi Yetiştirmede Aktif Eğitimin Yeri ve Önemi, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu 30-31 Ekim 2003, İnönü Üniversitesi, Malatya Bildiriler
  • Gersdorf, L., (1997). Carl, Orff. (5. bs.), Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag.
  • Haselbach, B. (2002). Ed.: Günther, D. Kugler, M., Elementarer Tanz-Elementare Musik, Mainz: Schott Musik International, 50-65.
  • Irmak, A. G., (2015). Orff-Schulwerk Metodu Hakkında Yapılmış Lisansüstü Çalışmaların İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Jungmair, U. (2003). Elementer Müzik ve Hareket Eğitimi Temel İlkeleri, Uluslararası Orff-Schulwerk Sempozyumu, Müzik ve Dans Pedagojisi Sempozyum Bildirileri, İstanbul, Orff-Schulwerk Eğitim ve Danışmanlık Merkezi, 51-55.
  • Jungmair, U. (1992). Das Elementare. Zur Musik- und Bewegungserziehung in Sinne Carl Orffs, Mainz: Schott.
  • Kalyoncu, N. Carl Orff’un Elementer Müzik ve Hareket Eğitimi Yaklaşımının Türkiye’de Kabul Sorunu Üzerine. http://www.musikidergisi.net/?p=1761 adresinden erişildi, Erişim Tarihi, 05.07.2019.
  • Kalyoncu, N. (2006). Türkiye`de Orff-Schulwerk Uygulamaları, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Örneği, Yaratıcı Drama Dergisi, 1(2), 89-104.
  • Koçak, K. O. (2013). Pedagojik Profesyonellik ve Orff-Schulwerk veya “Pusula ile Yolunu Bulmak”, Türkiye’de Orff Schulwerk Müzik, Oyun, Dans Üzerine Makaleler., Ed: Koçak K. O., Laslo N., Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Orff C. (1932). Thoughts about Music with Children and Non-professionals, Text on the Theory and Practice of Orff-Schulwerk, Ed.: Haselbach, B. (2011), , Mainz: Schott Music GmbH&Co. KG ED 21061, 66-77.
  • Orff C. (1978). The Schulwerk, New York: Schott Music Corp.
  • Öztürk, A., (2006). Türkiye’de Orff Schulwerk Yaklaşımının Dünü Bugünü, Yaratıcı Drama Dergisi, 1(2) 105-114.
  • Sel, R. (2000). Okul Öncesi Çocuklarına Oyunlar-Rondlar, İstanbul: Ya-Pa Yayıncılık.
  • Toksoy, A. C. (2014). Orff Yaklaşımı, Elementer Müzik ve Hareket Eğitimine Giriş, İstanbul: İtü Vakfı Yayınları.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Sıtkı Sencer Özbay 0000-0003-4121-4980

Ümit Kubilay Can

Publication Date April 16, 2020
Submission Date March 23, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Özbay, S. S., & Can, Ü. K. (2020). Türkiye’de Orff Schulwerk Yaklaşımı Konusunda Oluşturulmuş Süreli, Süresiz Yayınlar ve Bilimsel Çalışmaların İncelenmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 156-165.

Academia Journal of Educational Research