Türkiye’de pandemi sürecinde sağlık hizmetlerinin sunumunda 112 acil sağlık çalışanları kritik bir rol üstlenmişlerdir. Bu çalışma ile pandemi sürecinde 112 acil sağlık hizmetlerinde çalışanların tükenmişlik düzeyi ve iş doyumu ilişkisnin incelenmesi amaçlanmıştır. Örneklem olarak Elazığ ilinde görev yapan 112 acil sağlık çalışanları belirlenmiştir. Araştırma verileri Sosyo- Demografik Bilgi Formu, Minnesota İş Doyum Ölçeği ve Maslach Tükenmişlik Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen verilerin istatistiksel analizi için SPSS 24.0 programı kullanıldı. Çalışma sonucunda Elazığ ilinde görev yapan 112 acil sağlık çalışanlarının tükenmişlik düzeyinin yüksek olduğu tespit edilmiş olup, bekar, ileri yaşta olan ve hizmet yılı fazla olan çalışanların tükenmişlik düzeyinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Gelir artışının tükenmişlik düzeyini azaltıcı bir etkisi olduğu, lisans ve lisansüstü eğitim düzeyine sahip olan acil tıp teknisyeni ve doktorların tükenmişlik düzeyinin daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Aylık nöbet sayısındaki artışın tükenmişlik düzeyini olumsuz etkileyen bir etken olduğu ve COVID-19’a yakalanan 112 acil sağlık çalışanlarının tükenmişlik düzeyinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bununla beraber sağlık çalışanlarının iş doyum düzeyi yüksektir. Sonuç olarak, yönetim ile çalışanlar arasında etkin iletişimin sağlanması ve çalışanlara motivasyon imkanlarının oluşturulmasının tükenmişlik düzeyinin azaltılarak iş doyumunu arttıracağı düşünülmektedir.
İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi Etik Kurul Biriminden 10.01.2022 tarihli ve 2022/01-789 sayılı Etik Kurul Onayı alınmıştır.
Bu çalışma, danışmanlığını Itır Erkan’ın yürüttüğü Neslihan Günaydın’ın yüksek lisans tezinden üretilmiştir. Ayrıca 9-11 Mayıs 2022 tarihinde 8. Ulusal Bilim Günleri Kongresi’nde sunulmuştur. Araştırmaya katılan tüm katılımcılara teşekkür ederiz.
112 emergency healthcare workers played a critical role in the provision of healthcare services during the pandemic process in Türkiye. This study aimed to examine the relationship between burnout level and job satisfaction of employees in 112 emergency health services during the pandemic. 112 emergency healthcare workers working in Elazığ were determined as a sample. Research data was obtained using the Socio-Demographic Information Form, which includes the descriptive characteristics of 112 employees, Minnesota Job Satisfaction Scale and Maslach Burnout Scale. SPSS 24.0 program was used for statistical analysis of the data obtained. As a result of the study, it was determined that the burnout level of Elazığ 112 emergency healthcare workers was high, and it was determined that the burnout level of employees who were single, older and had more years of service was higher. It has been concluded that increasing income has a reducing effect on the level of burnout, and that the burnout level of emergency medical technicians and doctors with undergraduate and graduate education is higher. It has been determined that the increase in the number of monthly shifts is a factor that negatively affects the burnout level, and the burnout level of 112 emergency healthcare workers caught with COVID- 19 is high. However, the job satisfaction level of healthcare workers is high. As a result, it is thought that ensuring effective communication between management and employees and creating motivational opportunities for employees will reduce the level of burnout and increase job satisfaction.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Management |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |
It is an open access and double-blinded peer-reviewed journal.
The journal context is provided free of charge to all users.
The scientific responsibility of the articles in the journal belongs to the authors.
The articles that had been published in the journal are not allowed to be used without citation.
© Republic of Turkey, Ministry of Health, General Directorate of Health Services, R&D and Health Technology Assessment Department
All rights are reserved to Republic of Turkey, Ministry of Health, General Directorate of Health Services.