The purpose of this study is to determine the
effects of STEM applications and mastery learning on academic achievements,
inquiry learning skills perceptions, motivations, their attitude towards STEM
applications and permanence of information of the secondary school students.
The study group of this study, which has been carried out in three stages, i.e.
pilot, orientation and implementation, is composed of the seventh grade
students attending a secondary school affiliated to Mus Provincial Directorate
of National Education in the 2015-2016 school year. By means of the assignment of equal probability, two
of these grades were designated as the experimental group and one as the
control group. The application in question was made based on a
semi-experimental study. SPSS package program was utilized to analyze the
quantitative data obtained from the study. As a result of the research, It is
found that STEM applications and mastery learning have positive effects on
students’ motivation for academic achievement and motivation. Furthermore, STEM
applications and mastery learning have
also been found to have a positive effect on the permanence of the learned
information. It has also been observed that STEM applications and mastery learning do not have a positive effect on the inquiry
learning skills perceptions for STEM attitude and science. As a result of these
findings, suggestions on STEM applications and mastery learning were made.
Bu araştırmanın amacı, STEM uygulamaları ve tam
öğrenmenin ortaokul öğrencilerinin akademik başarılarına, fene yönelik
sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarına, fene yönelik motivasyonlarına,
STEM’e karşı tutumlarına ve bilginin kalıcılığına olan etkisini tespit
etmektir. Pilot, oryantasyon ve asıl uygulama olmak üzere üç basamakta
gerçekleştirilen bu araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 eğitim-öğretim
yılında Muş İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı bir ortaokulda öğrenim görmekte
olan yedinci sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Eş olasılıklı atama yoluyla bu şubelerden ikisi
deney, birisi kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Söz konusu uygulama,
yarı-deneysel bir çalışmaya dayalı olarak yürütülmüştür. Araştırmada elde edilen
nicel verilerin analizinde SPSS paket programından yararlanılmıştır. Araştırma
sonucunda, STEM uygulamaları ve tam öğrenmenin öğrencilerin akademik başarı ve
fene yönelik motivasyonları üzerine olumlu etki yaptığı bulunmuştur. Dahası STEM
uygulamaları ve tam öğrenmenin öğrenilen bilgilerin kalıcılığı üzerine olumlu
etki yaptığı da tespit edilmiştir. Ayrıca STEM uygulamaları ve tam öğrenmenin
STEM tutum ve fene yönelik sorgulayıcı öğrenme becerileri ağıları üzerinde
olumlu etki yapmadığı da görülmüştür. Elde edilen bu bulgular sonucunda, STEM
uygulamaları ve tam öğrenme üzerine önerilerde bulunulmuştur.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 3, 2017 |
Submission Date | May 2, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 13 Issue: 2 |