Research Article
BibTex RIS Cite

Algılanan Liderlik Stilinin İş Yaşam Kalitesi Üzerine Etkisi: X ve Y Kuşakları Arası Karşılaştırma

Year 2018, Volume: 3 Issue: 2, 400 - 421, 30.06.2018
https://doi.org/10.29106/fesa.411877

Abstract

Araştırmada örneklem olarak Ankara, İstanbul
ve İzmir illerinde her türlü kamu kurum ve kuruluşları ile özel sektörde görev
yapan, 1980 öncesi ve sonrası doğmuş 447 aktif çalışan kullanılmıştır.
Araştırmada “Çok Faktörlü Liderlik Anketi” (Multifactor Leadership
Questionaire) ile McDonald tarafından geliştirilen “İş Yaşam Kalitesi Ölçeği”
kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programı ile çözümlenmiştir.
Demografik değişkenler ile algılanan liderlik ve iş yaşam kalitesi arasındaki
farkın anlamlı olup olmadığı, yine yapılan analizlerle ölçülmeye çalışılmıştır.
Yapılan analizlerin sonucunda; X ve Y kuşağı olmak üzere iki farklı kuşağa
mensup çalışanların demografik değişkenlere ilişkin karşılaştırmalarına bakılmıştır.
Tek yönlü ANOVA sonucunda cinsiyet, medeni durum ile dönüşümcü liderlik stili,
sürdürümcü liderlik stili, serbestlik tanıyan liderlik stili ve iş yaşam
kalitesi arasında anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Eğitim düzeyine
bakıldığında dönüşümcü liderlik stili, sürdürümcü liderlik stili ve iş yaşam
kalitesi arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiş; ancak serbestlik
tanıyan liderlik stili ile eğitim arasında anlamlı bir farklılık olmadığı
görülmüştür. Tüm değişkenlerde anlamlı bir farklılık varken, serbestlik tanıyan
liderlik stili açısından farklılığın olmadığı durum, mesleğin algılanan
liderlik stili ve iş yaşam kalitesi üzerindeki etkisinde de geçerlidir.
Verilere mesleki kıdem yönünden bakıldığında ise dönüşümcü liderlik stili,
serbestlik tanıyan liderlik stili ve iş yaşam kalitesi açısından anlamlı
farklılık görülmezken, sürdürümcü liderlik stili arasında bir farklılık
saptanmıştır. Kuşakların birbirleri ile ilişkilerinin düzeyini belirlemek için
yapılan Pearson Korelasyon Analizi sonucu X kuşağında dönüşümcü liderlik stili
ile iş yaşam kalitesi arasında anlamlı ve orta düzeyde, sürdürümcü liderlik
stili ile iş yaşam kalitesi arasında anlamlı ve orta düzeyde, serbestlik
tanıyan liderlik stili ile iş yaşam kalitesi arasında zayıf fakat anlamlı
ilişki
vardır. Y kuşağında ise dönüşümcü liderlik stili ile iş yaşam kalitesi arasında
anlamlı ve orta düzeyde, sürdürümcü liderlik stili ile iş yaşam kalitesi
arasında anlamlı ve orta düzeyde, serbestlik tanıyan liderlik stili ile iş
yaşam kalitesi arasında zayıf fakat anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır.

References

  • Aba, G. (2009). İş Yaşam Kalitesi ve Motivasyon İlişkisi: Sağlık Sektöründe Bir Uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akan, D., & Yalçın, S. (2015). Okul Yöneticilerinin Liderlik Stilleri İle Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 6(11), 125.
  • Bass, B. (1990). Handbook Of Leadership: A Survey Of Theory and Research. New York: Free Press.
Year 2018, Volume: 3 Issue: 2, 400 - 421, 30.06.2018
https://doi.org/10.29106/fesa.411877

Abstract

References

  • Aba, G. (2009). İş Yaşam Kalitesi ve Motivasyon İlişkisi: Sağlık Sektöründe Bir Uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akan, D., & Yalçın, S. (2015). Okul Yöneticilerinin Liderlik Stilleri İle Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 6(11), 125.
  • Bass, B. (1990). Handbook Of Leadership: A Survey Of Theory and Research. New York: Free Press.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Zeynep Hatipoğlu

Ali Akın Zengin

Publication Date June 30, 2018
Submission Date April 2, 2018
Acceptance Date April 12, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Hatipoğlu, Z., & Zengin, A. A. (2018). Algılanan Liderlik Stilinin İş Yaşam Kalitesi Üzerine Etkisi: X ve Y Kuşakları Arası Karşılaştırma. Finans Ekonomi Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(2), 400-421. https://doi.org/10.29106/fesa.411877