There are some differences between the knowledge taught in science classes and families’ use in daily life. Students who need to be scientifically literate are expected to be able to distinguish science from pseudoscience. However, students may have seen that they tend to believe more in the influence of their families and environment in many unscientific discourses used in daily life. This study aimed to determine the commonly used beliefs called superstitions in the society in which students live and to determine which of these beliefs coincide or conflict with the scientific knowledge used in science. This case study was carried out with 27 students and 17 parents. Open-ended questions were developed to collect data from the students and parents. The obtained data were subjected to content analysis. The results showed that the students were aware of superstitions, but they did not have knowledge or awareness of the relevance of these beliefs to science. The effect of families' views on superstitions on children's beliefs and behavioral development was clearly seen in this study. Students should be encouraged to research superstitions within the framework of scientific knowledge and question these beliefs, and they should be supported to become scientifically literate individuals. It is recommended to conduct comprehensive studies that will enable parents to think more deeply about the effects of transferring superstitions to their children. In such studies, it is important to address each of the social, cultural, historical, scientific, and religious factors to raise awareness among parents and thus raise more conscious children.
Fen bilimlerinde okulda öğretilen bilgiler ile ailelerimizin gündelik hayatta kullandıkları bilgiler arasında bazı farklılıklar vardır. Fen okuryazarı olması gereken öğrencilerden beklenen bilimi sözde-bilimden ayırt edebilmeleridir. Ancak, öğrencilerin, gündelik hayatta kullanılan birçok bilim dışı söyleme ailelerinin ve çevrenin etkisiyle daha çok inanma eğilimi gösterdikleri görülebilmektedir. Bu çalışma öğrencilerin yaşadıkları toplumdaki batıl inanç olarak adlandırılan ve sık kullanılan inanışların tespit edilmesi, bu inanışların hangilerinin fen bilimlerinde kullanılan bilimsel bilgilerle çakıştığının veya çatıştığının belirlenmesidir. Özel durum yöntemiyle gerçekleştirilen araştırma, 27 öğrenci ve 17 veli ile yürütülmüştür. Öğrencilerden ve velilerden veri toplamak amacıyla açık uçlu sorular geliştirilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda, öğrencilerin batıl inançların farkında oldukları ancak bu inançların fen bilimleri ile ilgisine yönelik bilgiye ya da farkındalığa sahip olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Ailelerin batıl inançlara bakış açısının, çocukların inanç ve davranış gelişimleri üzerindeki etkisi bu çalışmada açıkça görülmüştür. Öğrencilerin batıl inançlar üzerine bilimsel bilgiler çerçevesinde araştırma yapmalarının ve bu inanışları sorgulamalarının teşvik edilerek, onların fen okuryazarı bireyler olmaları desteklenmelidir. Ailelerin batıl inançların çocuklara aktarımının etkileri üzerine daha derinlemesine düşünmelerini sağlayacak kapsamlı çalışmaların yürütülmesi önerilmektedir. Bu tür çalışmalarda sosyal, kültürel, tarihsel, bilimsel ve dini faktörlerin her birinin ele alınması, ailelerdeki farkındalığın artırılması ve dolayısıyla daha bilinçli çocuklar yetiştirilmesi için önem arz etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Science Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 3 |