Research Article
BibTex RIS Cite

GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA

Year 2019, Volume: 12 Issue: 1, 60 - 72, 30.06.2019
https://doi.org/10.17218/hititsosbil.467231

Abstract

Özet: Bu çalışmanın amacı
gençlerin helal gıdaya yönelik algı ve farkındalıklarını keşfedici bir
araştırma ile ortaya koymaktır Bu amacı gerçekleştirebilmek için İnönü
Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü öğrencilerine
anket uygulanmış ve veriler anket yoluyla toplanmıştır. Gençlerin helal gıdaya
dönük algı ve farkındalıklarının boyutlarını belirlemek için ise ankette yer
alan değişkenlere keşfedici faktör analizi uygulanmıştır. Analiz sonucunda
başta sağlık olma üzere veri setinin dört faktörde toplandığı görülmüştür.



Dünyada
helal gıdayla ilgili en önemli sorun helalin yorumunda bir birliğe varılamamış
olmasıdır. Bu duruma rağmen helal gıda pazarı giderek büyümekte ve
küreselleşmektedir. Dolayısıyla her yaştan helal gıda tüketimi artmaktadır.
Gençlerin helal gıdaya dönük algılarının, helal gıda satın alma davranışının
öncülü olduğu düşünülmektedir. Gençlerin satın alma davranışının öncüllerinin
bilinmesi helal gıda üretim ve pazarlama faaliyetinde bulunanlara yardımcı
olacağı gibi Türkiye’deki tüketicilerin helal gıdaya yönelik farkındalığının da
artmasına katkı sunacaktır.

References

  • KAYNAKÇAALHAZMİ, H. ve KHALİD H. (2013), New Zealand Muslim Consumer Attitudes towards Purchasing Halal Foods, A thesis submitted to Auckland University of Technology in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master of Business (MBus), Faculty of Business and Law, November 2013.
  • AMBALİ, A.R. ve BAKAR A.N. (2014), People’s Awareness on Halal Foods and Products: Potential Issues for Policy-Makers, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 121, 3–25.
  • BATU, A. (2012), Helal (Mahzursuz) Gıda Belgelendirmesindeki Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi, 7(2), 60-75.
  • CENGİZ, A. (2012), Helal Sertifikasyon ve Sertifikanın Dış Pazarlarda Geçerliliği, İhracat İçin Helal Sertifikası Sempozyumu Bildiriler Kitapçığı, Balıkesir, 18-21.
  • ÇUKADAR, M. (2015), Kahramanmaraş İli Kent Merkezinde Helal Gıda Konusunda Tüketici Davranışları, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • FATHİ, E., ZAILANI, S., IRANMANESH, M. ve KANAPATHY, K., (2015), Drivers of consumers’ willingness to pay for halal logistics, British Food Journal, 118 (2), 464–479.
  • FISCHER, J., (2016), Markets, religion, regulation: Kosher, halal and Hindu vegetarianism in global perspective, Geoforum, 69, 67–70.
  • HAJİPOUR, B., GHARACHE M., HAMİDİZADEH M.R. ve MOHAMMADİAN, F. (2015), Raising Halal Cosmetic Awareness among the Respective Consumers, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 5(7), 338-349.
  • HAMDAN, H., ISSA, Z.M., ABU, N ve JUSOFF K. (2013), Purchasing Decisions among Muslim Consumers of Processed Halal Food Products, Journal of Food Products Marketing, 19(1), 54-61.
  • HUSSAİN, I., SALEEMUR, R., ZAHEER A. ve SALEEM S. (2016), Integrating actors Influencing Consumers’ Halal Products Purchase: Application of Theory of Reasoned Action, Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 28(1), 35-58.
  • İSLAMOĞLU, H. Ve ALNIAÇIK, Ü. (2016), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, SPSS Uygulamalı, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • KAHRAMAN, A. (2012), Gıda Ürünlerinde Helâl Ve Haramı Belirleme Yöntemi, C.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 26(1), 453-478.
  • KHALEK, A.A. (2014), Young consumers’ attitude towards halal food outlets and JAKIM’s halal certification in Malaysia, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 121, 26 – 34.
  • KURTOĞLU, R. ve ÇİÇEK B. (2014), Tüketicilerin Helal Ürünler Hakkındaki Algılama, Tutum ve Beklentilerini Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 8(3), 181-205.
  • MOHAMED, Z., SHAMSUDIN, M.N. ve REZAI G., (2013), The Effect of Possessing Information About Halal Logo on Consumer Confidence in Malaysia, Malaysia, Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 25(1), 73-86.
  • MOHAYİDİN, M.G. ve KAMARULZAMAN N.H. (2014), Consumers' Preferences Toward Attributes of Manufactured Halal Food Products, Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 26(2), 125-139.
  • NAKİP, M. (2006). Pazarlama Araştırmaları, Teknikler ve (SPSS destekli) Uygulamalar, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • RAHİM N.F., SHAFİİ, Z. ve SHAHWAN S. (2013), Awareness and Perception of Muslim Consumers on Non-Food Halal Product, Journal of Social and Development Sciences, 4(10), 478-487.
  • RAHİM N.F., SHAFİİ, Z. ve SHAHWAN S. (2015), Awareness and Perception of Muslim Consumers on Halal Cosmetics and Personal Care Products, International Journal of Business, Economics and Management, 2(1), 1-14.
  • RATANAMANEİCHATA, C.ve RAKKARN, S. (2013), Quality Assurance Development of Halal Food Products for Export to Indonesia, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 88, 134 – 141.
  • SALAMAN, F., ve SIDDIQUI, K., (2011), An exploratory study for measuring consumers awareness and perceptions towards halal food in Pakistan, Interdisciplinary Journal Of Contemporary Research in Busıness Institute of Interdisciplinary Business Research 3(2), 640-651.
  • SİPAHİ B., YURTKORU, S. ve ÇİNKO, M. (2008), Sosyal Bilimlerde Spss’le Veri Analizi: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul.
  • SÜLÜN ERGÜL, H. (2014), Industralization Of Religion in Halal Food Consumption, Fatih Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Bölümü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • TOKSARI, M., MÜRÜTSOY M. ve BAYRAKTAR, M. (2014), Tüketici Algılarını Etkileyen Faktörlerde Sosyal Medyanın Rolü: Niğde Üniversitesi İ.İ.B.F. Örneği, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4), 1-28.
  • WİDODO T., (2013), The Influence Of Muslim Consumer’s Perception Toward Halal Food Product On Attitude and Purchase Intentıon At Retail Stores, Inovbiz,1(1), 1-20.
Year 2019, Volume: 12 Issue: 1, 60 - 72, 30.06.2019
https://doi.org/10.17218/hititsosbil.467231

Abstract

References

  • KAYNAKÇAALHAZMİ, H. ve KHALİD H. (2013), New Zealand Muslim Consumer Attitudes towards Purchasing Halal Foods, A thesis submitted to Auckland University of Technology in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master of Business (MBus), Faculty of Business and Law, November 2013.
  • AMBALİ, A.R. ve BAKAR A.N. (2014), People’s Awareness on Halal Foods and Products: Potential Issues for Policy-Makers, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 121, 3–25.
  • BATU, A. (2012), Helal (Mahzursuz) Gıda Belgelendirmesindeki Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi, 7(2), 60-75.
  • CENGİZ, A. (2012), Helal Sertifikasyon ve Sertifikanın Dış Pazarlarda Geçerliliği, İhracat İçin Helal Sertifikası Sempozyumu Bildiriler Kitapçığı, Balıkesir, 18-21.
  • ÇUKADAR, M. (2015), Kahramanmaraş İli Kent Merkezinde Helal Gıda Konusunda Tüketici Davranışları, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • FATHİ, E., ZAILANI, S., IRANMANESH, M. ve KANAPATHY, K., (2015), Drivers of consumers’ willingness to pay for halal logistics, British Food Journal, 118 (2), 464–479.
  • FISCHER, J., (2016), Markets, religion, regulation: Kosher, halal and Hindu vegetarianism in global perspective, Geoforum, 69, 67–70.
  • HAJİPOUR, B., GHARACHE M., HAMİDİZADEH M.R. ve MOHAMMADİAN, F. (2015), Raising Halal Cosmetic Awareness among the Respective Consumers, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 5(7), 338-349.
  • HAMDAN, H., ISSA, Z.M., ABU, N ve JUSOFF K. (2013), Purchasing Decisions among Muslim Consumers of Processed Halal Food Products, Journal of Food Products Marketing, 19(1), 54-61.
  • HUSSAİN, I., SALEEMUR, R., ZAHEER A. ve SALEEM S. (2016), Integrating actors Influencing Consumers’ Halal Products Purchase: Application of Theory of Reasoned Action, Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 28(1), 35-58.
  • İSLAMOĞLU, H. Ve ALNIAÇIK, Ü. (2016), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, SPSS Uygulamalı, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • KAHRAMAN, A. (2012), Gıda Ürünlerinde Helâl Ve Haramı Belirleme Yöntemi, C.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 26(1), 453-478.
  • KHALEK, A.A. (2014), Young consumers’ attitude towards halal food outlets and JAKIM’s halal certification in Malaysia, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 121, 26 – 34.
  • KURTOĞLU, R. ve ÇİÇEK B. (2014), Tüketicilerin Helal Ürünler Hakkındaki Algılama, Tutum ve Beklentilerini Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 8(3), 181-205.
  • MOHAMED, Z., SHAMSUDIN, M.N. ve REZAI G., (2013), The Effect of Possessing Information About Halal Logo on Consumer Confidence in Malaysia, Malaysia, Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 25(1), 73-86.
  • MOHAYİDİN, M.G. ve KAMARULZAMAN N.H. (2014), Consumers' Preferences Toward Attributes of Manufactured Halal Food Products, Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 26(2), 125-139.
  • NAKİP, M. (2006). Pazarlama Araştırmaları, Teknikler ve (SPSS destekli) Uygulamalar, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • RAHİM N.F., SHAFİİ, Z. ve SHAHWAN S. (2013), Awareness and Perception of Muslim Consumers on Non-Food Halal Product, Journal of Social and Development Sciences, 4(10), 478-487.
  • RAHİM N.F., SHAFİİ, Z. ve SHAHWAN S. (2015), Awareness and Perception of Muslim Consumers on Halal Cosmetics and Personal Care Products, International Journal of Business, Economics and Management, 2(1), 1-14.
  • RATANAMANEİCHATA, C.ve RAKKARN, S. (2013), Quality Assurance Development of Halal Food Products for Export to Indonesia, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 88, 134 – 141.
  • SALAMAN, F., ve SIDDIQUI, K., (2011), An exploratory study for measuring consumers awareness and perceptions towards halal food in Pakistan, Interdisciplinary Journal Of Contemporary Research in Busıness Institute of Interdisciplinary Business Research 3(2), 640-651.
  • SİPAHİ B., YURTKORU, S. ve ÇİNKO, M. (2008), Sosyal Bilimlerde Spss’le Veri Analizi: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul.
  • SÜLÜN ERGÜL, H. (2014), Industralization Of Religion in Halal Food Consumption, Fatih Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Bölümü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • TOKSARI, M., MÜRÜTSOY M. ve BAYRAKTAR, M. (2014), Tüketici Algılarını Etkileyen Faktörlerde Sosyal Medyanın Rolü: Niğde Üniversitesi İ.İ.B.F. Örneği, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4), 1-28.
  • WİDODO T., (2013), The Influence Of Muslim Consumer’s Perception Toward Halal Food Product On Attitude and Purchase Intentıon At Retail Stores, Inovbiz,1(1), 1-20.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Neslihan Derin

Özgür Demirtaş

Mevlüt Türk

Publication Date June 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Derin, N., Demirtaş, Ö., & Türk, M. (2019). GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(1), 60-72. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.467231
AMA Derin N, Demirtaş Ö, Türk M. GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA. hititsosbil. June 2019;12(1):60-72. doi:10.17218/hititsosbil.467231
Chicago Derin, Neslihan, Özgür Demirtaş, and Mevlüt Türk. “GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 12, no. 1 (June 2019): 60-72. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.467231.
EndNote Derin N, Demirtaş Ö, Türk M (June 1, 2019) GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 12 1 60–72.
IEEE N. Derin, Ö. Demirtaş, and M. Türk, “GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA”, hititsosbil, vol. 12, no. 1, pp. 60–72, 2019, doi: 10.17218/hititsosbil.467231.
ISNAD Derin, Neslihan et al. “GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 12/1 (June 2019), 60-72. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.467231.
JAMA Derin N, Demirtaş Ö, Türk M. GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA. hititsosbil. 2019;12:60–72.
MLA Derin, Neslihan et al. “GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 12, no. 1, 2019, pp. 60-72, doi:10.17218/hititsosbil.467231.
Vancouver Derin N, Demirtaş Ö, Türk M. GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA. hititsosbil. 2019;12(1):60-72.