The purpose of this study is to examine the relationship between life satisfaction and basic human values among
university students. Based on Schwartz's Theory of Values, this study utilized the “Portrait Values Questionnaire” and
“The Life Satisfaction Scale.” 342 students in Sivas Cumhuriyet University participated in the research that utilized
survey model. “Proportionate Stratified Sampling Technique” and “Random Sampling Technique” were used to
determine the sampling. SPSS was used to analyze the data obtained. In the analysis of the data, frequency and
percentage distributions were presented. In addition to this, Mann-Whitney U Test and The Pearson Moments
Correlation Coefficient Test were used. According to the findings, the most widely adopted value by the students was
the conservation value. This was followed by the self-transcendence value. The life satisfaction level of students was
found to be high. There was a positive but weak relationship between life satisfaction and openness to chance,
conservation and self-enhancement values. Those with a higher level of life satisfaction adopted the openness to
change, conservation and self-transcendence more.
Bu çalışmanın amacı üniversite gençliğinin temel insani değerleri ile yaşam doyumları arasındaki ilişkiyi ortaya
koymaktır. Schwartz’ın Değer Kuramı çerçevesinde yapılan çalışmada; “Portre Değerler Ölçeği” ile “Yaşam
Memnuniyeti Ölçeği” kullanılmıştır. Tarama modelinin kullanıldığı araştırmaya Sivas Cumhuriyet Üniversitesinde
eğitim gören 342 kişi katılmıştır. Örneklemin belirlenmesinde “Oranlı Tabakalı Örnekleme Tekniği” ile “Tesadüfî
Örnekleme Tekniği” kullanılmıştır. Veriler SPSS ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde frekans ve yüzde
dağılımları, Mann-Whitney U Testi ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon testleri kullanılmıştır. Elde edilen
bulgulara göre öğrenciler en çok muhafazakârlık değerine sahiptir. Bunu, kendini aşma değeri takip etmektedir.
Öğrencilerin yaşam doyumu düzeyleri yüksektir. Yaşam doyumu ile değişime açıklık, muhafazakârlık ve kendini aşma
temel değerleri arasında pozitif yönde ancak zayıf ilişki söz konusudur. Yaşam doyumu yüksek olan öğrenciler
değişime açıklık, muhafazakârlık ve kendini aşma değerlerine daha çok önem atfetmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 17, 2019 |
Submission Date | June 12, 2018 |
Acceptance Date | November 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 36 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.