1980’li ve 90’lı yıllar, küreselleşmenin ekonomiyi
ve mekânı biçimlendirdiği, kentlerin yeni işlevler kazandıkları ve mekânda
saçaklanarak yayıldıkları bir döneme işaret etmektedir. Kentler; büyük ölçekli
kentsel projeler yoluyla birbirleriyle yarışmakta ve piyasa ekonomisinin
etkisiyle hızla dönüşerek değişmektedir. Bu dönüşüm, ulaşım ve diğer kentsel
teknik altyapının varlığının ya da sunumunun daha kolay olduğu kentlerin
özellikle saçaklarında gözlenmektedir. Bu alanlarda yeni çalışma ve konut alanlarının
gelişmekte, kır kent ayrımına ilişkin tanımların değiştiği bir kentsel yayılma
sürei de ortaya çıkmaktadır Kentte sıkışan işlevler merkez alanlarının dışında
yer seçmekte, kentin saçaklarındaki kırsal yerleşim ve alanlara sıçrayarak
kentin, yayılmasına neden olmaktadır. Kentlerin yayılarak büyümesi,
çevresindeki kırsal alanları etkilemesi günümüzde gelişmekte olan ülkeler için
üzerinde çalışılması gereken sorunlardan birisi haline gelmiştir. Saçaklanma
eğilimleri 1980’li yıllardan sonra ülkemizde de kentleşme sürecinin
unsurlarından birisi olarak mekânı biçimlendirmektedir. Ulaşım altyapısındaki
gelişmeler, çevre yollarının inşa edilmesi, bu yolların ulaşabildiği alanlarda
konut, iş ve alışveriş kullanımlarının gelişmesi metropoliten kentlerimizdeki
gelişimin/değişimin yansıması olarak görülebilir. Bu çalışmada 1980 sonrası
kentleşme sürecini etkileyen ekonomik ve sosyal yapıdaki dönüşümlerin
metropoliten kentlerin saçaklarında ne tür değişimlere neden olduğu, bu
değişimin kente yakın kırsal yerleşimlerin içeriğini nasıl etkilediği
sorularına Ankara Metropoliten Kenti Pursaklar İlçesi çalışması üzerinden yanıt
aranmaktadır.
1980s and 1990s indicate a period in which globalization has shaped the
economy and the space while cities gaining new functions and spreading out of
the city boundaries. They have been forced to compete with other cities through
mega urban projects and have transformed by the pressure of market economy.
This transformation process has produced new residential and work areas at
fringes according to the availability of transportation and other urban
technical infrastructure defining a new rural-urban relation within the sprawl
areas. Frog type leaps of the congested and unmanageable central functions have
caused patched developments at urban fringes called as sprawl affecting the
rural areas in a positive or threatening manner. Improvements of infrastructure,
construction of highways, building new residential, work and commercial
functions are spontaneous responses of the mentioned transformation at fringe
areas. In this study, urban sprawl is examined as an inseparable aspect of
metropolitan urbanization process. Type and context of transformation that have
been experienced after 1980s at the fringe rural settlements areas of
is assessed in case of Pursaklar.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 4 Issue: 9 |