Research Article
BibTex RIS Cite

Maden Mühendisliği Lisans Eğitiminde Kadın Öğrenci ve Akademisyen Sayılarının İncelenmesi

Year 2023, Volume: 5 Issue: 2 - DECEMBER 2023 ISSUE, 215 - 226, 25.12.2023
https://doi.org/10.47898/ijeased.1338474

Abstract

Madenlerin aranması, uygun üretim yöntemlerinin belirlenerek projelendirilmesi, projesine ve mühendislik disiplinine uygun olarak verimli bir şekilde işletilmesi, tesislerde ara ve uç ürün elde edilmesi aşamalarında maden mühendisleri önemli görevler üstlenir. Kadınlar, her meslek grubunda olduğu gibi maden mühendisliğinde de aktif olarak gerek saha çalışmalarında gerekse büro/ofis çalışmalarında yer almaktadır. Günümüzde kamu ve özel sektörde çalışan çok sayıda kadın maden mühendisi vardır. İncelenen 2015-16 ile 2022-23 yıllarında, maden mühendisliği lisans eğitimine yeni kayıt olan ve kayıtlı toplam öğrenci sayılarında geçmiş dönemlere göre önemli oranlarda azalma olmuştur. Bu durum, mezun sayılarında da azalmaya neden olmuştur. Toplam öğrenci sayılarındaki yaşanan azalma eğilimine benzer şekilde yeni kayıt olan, kayıtlı ve mezun olan kadın öğrenci sayıları da azalma göstermiştir. Maden mühendisliği bölümlerinde görevli kadın akademisyen sayısı da oldukça düşük seviyededir. Ülkemizde yaşanan maden kazaları, madenciliğe yönelik olumsuz çevre algısı, yatırım azlığı, çalışma koşulları gibi etkenlerin bu düşüşte etkisi olduğu söylenebilir. Bu çalışmada, ülkemizdeki maden mühendisliği lisans eğitiminde yer alan kadın öğrenci ve akademisyen sayıları ve oranları incelenerek değerlendirmeler yapılmış ve toplam öğrenci sayılarında olduğu gibi kadın öğrenci sayılarında görülen düşüşlere ve kadın akademisyen oranının düşük olmasına dikkat çekilmesi amaçlanmıştır.

References

  • Akbulut, A. (2023). Ülkemiz Madencilik Sektörünün Geleceği Açısından Maden, Jeoloji ve Jeofizik Mühendisliklerinin Tercih Edilirliğinin Önemi, Üç Mühendislik Disiplinin Maden Kanunu Kapsamındaki Yeri, Görev, Yetki ve Sorumluluklarının İncelenmesi, Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü, Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • Özbayoğlu, G. (2011), Maden Mühendisliği Eğitiminde Eğilimler ve Sorunlar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. (sayı: 3, 156 – 160). Retrieved from: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1711485
  • URL-1: https://www.zhaber.com.tr/turkiyenin-ilk-kadin-maden-muhendisi-sehidi-huriye-guney. (Erişim tarihi: Ekim 2023).
  • URL-2: https://mines.itu.edu.tr/hakkimizda/tarihce. (Erişim tarihi: Ekim 2023).
  • URL-3: https://web.itu.edu.tr/~okayn/Women50YilKitabi03.pdf, Okay, N. Maden Fakültesi’nde Kadın Öğrenciler: 1953’ten Günümüze (Erişim Tarihi: Ekim 2023).
  • URL-4: https://istatistik.yok.gov.tr/, Yükseköğretim İstatistikleri, … Öğretim Yılı, Öğrenci Sayıları, Öğrenim Düzeyleri ve Birimlere Göre Yeni Kayıt Olan Öğrenci Sayıları, Maden Mühendisliği Pr. – Maden Mühendisliği Pr. (İngilizce). (ErişimTarihi: Nisan-Ekim 2023).
  • URL-5: https://istatistik.yok.gov.tr/, Yükseköğretim İstatistikleri, … Öğretim Yılı, Öğrenci Sayıları, Öğrenim Düzeyleri ve Birimlere Göre Öğrenci Sayıları, Maden Mühendisliği Pr. - Maden Mühendisliği Pr. (İngilizce), Maden Mühendisliği Pr. (ikinci öğretim). (Erişim Tarihi: Nisan-Ekim 2023).
  • URL-6: https://istatistik.yok.gov.tr/, Yükseköğretim İstatistikleri, … Öğretim Yılı, Mezun Sayıları, Öğrenim Düzeyleri ve Birimlere Göre Mezun Sayıları, Maden Mühendisliği Pr. - Maden Mühendisliği Pr. (İngilizce), Maden Mühendisliği Pr. (ikinci öğretim). (Erişim Tarihi: Nisan-Ekim 2023).
  • URL-7: https://istatistik.yok.gov.tr/, Öğretim Elemanı İstatistikleri, Öğretim Elemanı Sayıları, Birim Bazında Öğretim Elemanı Sayıları, Maden Mühendisliği Bölümü. (Erişim Tarihi: 06 Temmuz 2023).

Investigation of The Number of Female Students and Academicians In Undergraduate Education of Mining Engineering

Year 2023, Volume: 5 Issue: 2 - DECEMBER 2023 ISSUE, 215 - 226, 25.12.2023
https://doi.org/10.47898/ijeased.1338474

Abstract

Mining engineers undertake important tasks in the exploration of mines, determining and designing appropriate production methods, operating efficiently in accordance with the project and engineering discipline and obtaining intermediate, and end products in the facilities. As in every professional group, women are actively involved in both field and officework in mining engineering. Today, there are many women mining engineers working in the public and private sectors. In the years 2015-16 and 2022-23 under review, there has been a significant decrease in the number of new and enrolled students in mining engineering under graduate education compared to the previous periods. This situation has also led to a decrease in the number of graduates. Similar to the decreasing trend in the total number of students, the number of newly enrolled, and graduated female students has also decreased. The number of female academians working in mining engineering departments is also quite low level. It can be said that factors such as mining accidents in our country, negative environmental perception towards mining, lack of investment and working conditions have an impact on this decline. In this study, the number, and ratios of female students and academicians in undergraduate mining engineering education in Türkiye were analysed and evaluated and it is aimed to draw attention to the decline in the number of female students and the low rate of female academicians as in the total number of students.

References

  • Akbulut, A. (2023). Ülkemiz Madencilik Sektörünün Geleceği Açısından Maden, Jeoloji ve Jeofizik Mühendisliklerinin Tercih Edilirliğinin Önemi, Üç Mühendislik Disiplinin Maden Kanunu Kapsamındaki Yeri, Görev, Yetki ve Sorumluluklarının İncelenmesi, Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü, Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • Özbayoğlu, G. (2011), Maden Mühendisliği Eğitiminde Eğilimler ve Sorunlar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. (sayı: 3, 156 – 160). Retrieved from: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1711485
  • URL-1: https://www.zhaber.com.tr/turkiyenin-ilk-kadin-maden-muhendisi-sehidi-huriye-guney. (Erişim tarihi: Ekim 2023).
  • URL-2: https://mines.itu.edu.tr/hakkimizda/tarihce. (Erişim tarihi: Ekim 2023).
  • URL-3: https://web.itu.edu.tr/~okayn/Women50YilKitabi03.pdf, Okay, N. Maden Fakültesi’nde Kadın Öğrenciler: 1953’ten Günümüze (Erişim Tarihi: Ekim 2023).
  • URL-4: https://istatistik.yok.gov.tr/, Yükseköğretim İstatistikleri, … Öğretim Yılı, Öğrenci Sayıları, Öğrenim Düzeyleri ve Birimlere Göre Yeni Kayıt Olan Öğrenci Sayıları, Maden Mühendisliği Pr. – Maden Mühendisliği Pr. (İngilizce). (ErişimTarihi: Nisan-Ekim 2023).
  • URL-5: https://istatistik.yok.gov.tr/, Yükseköğretim İstatistikleri, … Öğretim Yılı, Öğrenci Sayıları, Öğrenim Düzeyleri ve Birimlere Göre Öğrenci Sayıları, Maden Mühendisliği Pr. - Maden Mühendisliği Pr. (İngilizce), Maden Mühendisliği Pr. (ikinci öğretim). (Erişim Tarihi: Nisan-Ekim 2023).
  • URL-6: https://istatistik.yok.gov.tr/, Yükseköğretim İstatistikleri, … Öğretim Yılı, Mezun Sayıları, Öğrenim Düzeyleri ve Birimlere Göre Mezun Sayıları, Maden Mühendisliği Pr. - Maden Mühendisliği Pr. (İngilizce), Maden Mühendisliği Pr. (ikinci öğretim). (Erişim Tarihi: Nisan-Ekim 2023).
  • URL-7: https://istatistik.yok.gov.tr/, Öğretim Elemanı İstatistikleri, Öğretim Elemanı Sayıları, Birim Bazında Öğretim Elemanı Sayıları, Maden Mühendisliği Bölümü. (Erişim Tarihi: 06 Temmuz 2023).
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Mining Engineering (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Akın Akbulut 0000-0002-5109-5682

Ali Koray Özdoğan 0000-0001-9542-1008

Behzat Gökçen Demir 0000-0002-1767-009X

Early Pub Date October 21, 2023
Publication Date December 25, 2023
Submission Date August 6, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 5 Issue: 2 - DECEMBER 2023 ISSUE

Cite

APA Akbulut, A., Özdoğan, A. K., & Demir, B. G. (2023). Maden Mühendisliği Lisans Eğitiminde Kadın Öğrenci ve Akademisyen Sayılarının İncelenmesi. Uluslararası Doğu Anadolu Fen Mühendislik Ve Tasarım Dergisi, 5(2), 215-226. https://doi.org/10.47898/ijeased.1338474