In the study, it was aimed to examine the views of primary school teachers about electronic portfolio (e-portfolio). The purpose of the research was to seek answers to such questions; "what is the awareness of primary school teachers about e-portfolio?", "what are the views of primary school teachers about the functions of e-portfolio?" and "what are the views of primary school teachers towards the outcomes of the e-portfolio?" "Case study", one of the qualitative research methods, was used in the research. In the study, typical case sampling method, which is one of the purposeful sampling methods, was used to determine the participants. Based on the typical case sampling, 20 teachers who were Primary school teachers in one of the schools located in the city center of Ankara and İstanbul participated in the study on the basis of volunteering and also these schools did not exhibit any unusual feature. A standartized open ended interview form was prepared to collect the data of the research. In the research, 15 interview questions were used. Content analysis, which is one of the commonly used methods in qualitative research, was taken as the basis in the analysis of the data. In addition, the statements of the participants were quoted in terms of the objectivity of the study and the revival of the reader. As a result, when the codes emerging under the theme of teachers' awareness of using e-portfolio are examined, it is revealed that teachers' awareness is high. However, it was seen that some of them did not know about the use of e-pertfolio and did not consider themselves sufficient. When the teachers’ views about the functions of the e-portfolio and the codes that emerged under these views were analyzed, they said that e-portfolio has many aspects different from other methods and its advantages are more than its disadvantages. Finally, when the teachers’ views about e-portfolio’s outputs and the codes under the views are examined, it is seen that they think that they will contribute to the students in many dimensions and fields. This shows that teachers' views towards using e-portfolios are generally positive and there is no obstacle to use them when they have sufficient infrastructure and equipment.
Araştırmada sınıf öğretmenlerinin elektronik portfolyoya yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda, “sınıf öğretmenlerinin e-portfolyo hakkındaki farkındalıkları nasıldır?”, “sınıf öğretmenlerinin e-portfolyonun işlevleri hakkındaki görüşleri nelerdir?” ve “sınıf öğretmenlerinin e-portfolyonun çıktılarına yönelik görüşleri nelerdir?” araştırma sorularına yanıt aranmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan “durum çalışması” kullanılmıştır. Araştırmada katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden tipik durum örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Tipik durum örneklemesine dayalı olarak Ankara ve İstanbul’da şehir merkezinde bulunan ve sıra dışı bir özellik göstermeyen okullardaki sınıf öğretmenlerinden gönüllük esasına dayalı olarak 20 öğretmen araştırmaya katılmıştır. Araştırmanın verilerini toplamak amacıyla yarı yapılandırılmış bir görüşme formu hazırlanmıştır. Araştırmada 15 adet görüşme sorusu kullanılmıştır. Verilerin analizinde nitel araştırmada yaygın kullanılan yöntemlerden biri olan içerik analizi esas alınmıştır. Bununla birlikte çalışmanın objektifliği ve okuyucunun gözünde canlanması açısından katılımcıların ifadeleri alıntılanmıştır. Sonuç olarak, öğretmenlerin e-portfolyoyu kullanma konusundaki farkındalığı teması altında ortaya çıkan kodlar incelendiğinde, öğretmenlerin farkındalıklarının yüksek olduğu fakat bir kısmının bu konuda bilgi sahibi olmadığı ve kendini yeterli görmediği, e-portfolyonun işlevleri hakkındaki görüşleri ve bu görüşler altında ortaya çıkan kodlar incelendiğinde, e-portfolyonun diğer yöntemlerden farklı pek çok yönünün olduğunu, avantajlarının dezavantajlarından fazla olduğu düşünmeleri, son olarak ise e-portfolyonun çıktıları hakkındaki görüşleri ve görüşler altındaki kodlar incelendiğinde pek çok boyutta ve alanda öğrenciye katkısının olacağını düşündükleri görülmüştür. Bu durum genel olarak öğretmenlerin e-portfolyo kullanımına yönelik bakış açılarının olumlu olduğunu ve yeterli alt yapı ve donanıma sahip olduklarında kullanmalarının önünde herhangi bir engel olmadığını göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 21 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.