Other
BibTex RIS Cite

İLETİŞİM ARACI OLAN SOSYAL MEDYA’NIN SOSYAL DEĞİŞİME KAZANDIRDIĞI BOYUT

Year 2023, Volume: 4 Issue: 2, 180 - 195, 31.12.2023

Abstract

Bu çalışma, iletişim aracı olan sosyal medya kullanımının iletişime ve ilişkilere olan etkilerini incelemektedir. Aynı anda geniş kitlelere ulaşan sosyal medya pek çok farklı kültür ve anlayışı etkisi altına almakta ve kişi/kişilere özgü davranışlarda değişikliklere sebep olmaktadır. Davranış değişiklikleri ilişkileri şekillendirmekte ve iletişime farklı bir boyut kazandırmaktadır. Internet teknolojisinin günümüz yeni dünya düzeninde hakim olması ve tüm alanları kapsamı içerisinde tutması sosyal medyayı iletişim aracı olması yanısıra manipulasyon aracına da çevirmiştir. Yeni dünya düzeninde her alanın bu kavram altında hareket etmesi ve bu sebeple internet kullanımının artması bireylerin yeni dünya düzeninde, yeni dijital medyasında her an vakit geçirmesi ve nefes almak gibi normalleşen bir yaşam uyumu içerisine girilmesi sosyal medyayı sadece bir iletişim aracından çıkarmış, etkileşim aracına çevirmiştir. Etkileşim içerisinde her an, her alanla ilişkili bulunan bireyin bu vazgeçilmez teknolojiden uzak durmasını imkansız hale getirmiştir. Dolayısı ile böyle bir dijital yaşam akışında bireylerin iletişim alışkanlıkları da değişmiştir. Değişim süratle gerçekleşirken ve bilgi akışı müthiş bir hızla yaşamımızda gerçekleşirken bazen bilinçli bazen bilinçsiz tüm değişimi, akışı, manipule edilmek istenenleri ve manipülasyon yöntemlerini de beraberinde getirmiştir. İletişim aracı olan sosyal medya, sosyal, kültürel, siyasal hareketleri etkilese de, etkileşim aracı olarak küresel hareketliliği istenilen yönde sağlayabilecek bir güce sahip olmaktadır. Yeni dünya düzeninde temel yaşam faktörü olarak kontrolü elinde tutan sosyal medya olmadan yaşam durur, hiçbir şey yapılamaz kanısında birleşilse ve de sosyal medya bir avantajlar dünyası olarak tanımlansa da, beraberinde dezavantajları da getirmektedir. Avantajlar ve dezavantajlar dengesinin sağlanması da aslında başta kişi/kişiler olmakla birlikte, toplumsal yaklaşımlarla gerçekleşebileceği gerçeğini de göz ardı etmemek gerekmektedir. Bu çalışma ile yeni dünya düzeninin temeli olan sosyal medyayı ve sosyal medyanın topluluklara, kültürlere, düşünce ve inanışlara nasıl etki ettiğini ve başta kişiler olmak üzere iletişimin nasıl, ne şekilde değiştiğini, iletişimde dinamikleri nasıl değiştirebileceği ortaya konmaya çalışılmıştır. Bilinen gerçeklerin dahi nasıl pamuk ipliğine bağlı bir hale gelebileceğini ve istenilen method ve tekniklerle bir anda milyonlara söz konusu konunun nasıl aktarılıp, kabul görecek duruma geldiğinin gerçeği göz önüne çıkarılmaya çalışılmıştır. Değerlerin bu kadar süratle etki ve değişim altına alınması da elbette yanlış kullanımla yaşam döngüsünde ne kadar büyük bir dezavantaj ve yeni dünya düzeninde kirliliğe bir altyapı oluşturduğu gerçeği de göz ardı edilemeyecek bir öneme sahiptir. Çalışma, değişim ve gelişim sürecinde yeni dünya düzeninde sosyal medyanın avantaj ve dezavantajlarını ortaya koyacak ve bundan sonraki dijital akışta nelere dikkat edilmesi konusunda farkındalık sağlayacaktır.

References

  • Aktan E. (2017). Sosyal Medya ve Siyasal Katılım. Eğitim Yayınevi.
  • Alav O. (2020). Kitle İletişim Araçları Medya. Medyanın Birey ve Toplumsal Yapıya Etkileri. İstanbul: Hiperlink yayınları.
  • Aydın M. S., Erdoğan M., Sarıbay A. Y., Bolay S. H., Altan M. (2002). Küreselleşme: Siyasi,Ekonomik ve Kültürel boyutlarıyla Küreselleşmeye Genel Bir Bakış, Sosyal Bilimler Dizisi 3, Ufuk Kitapları.
  • Aziz A., Sungur S. (2014). Prof. Dr. Ersan İLAL’e Armağan. İletişim Ve… 1. Baskı. İLAD. İstanbul: Hiperlink
  • Barloewen, von Constantin (2001). Modernleşme ve Küreselleşme Sürecinde Kültürel Kimlik, Konrad Adenauer Vakfı Yayınları, Küreselleşme ve Modernleşme Sürecinde Kültürel Kimlik, Offset Fotomat, Ankara.
  • Bostancı M. (2015). Sosyal Medya ve Siyaset. Konya. Palet Yayınları.
  • Boyd D. M. (2008). American Teen Sociality in Networked Publics, Doktora Tezi. Berkeley Üniversitesi, California.
  • Davran İ., (2020). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Tutumlarının Akademik Güdülenmeye Etkisi. İstanbuL Hiperyayın.
  • Durna T., Binark M., Bayraktutan G., (2019). İletişim Hakkı ve Yeni Medya Tehditler ve Olanaklar. 1. Baskı. Ankara: umagVakfı Yayınları: 141. Medya ve Gazetecilik Dizisi: 3.
  • Genç H. (2010). İnternetteki Etkileşim Merkezi Sosyal Ağlar ve E-İş 2.0 Uygulamaları. Akademik Bilişim 10 – XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Muğla.
  • Gezgin S. (2018). Dijital Çağda İletişim. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Gezgin S. (2018). Medya ve İletişime Diyalektik Bakış. 1.Baskı. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Gezgin S., İralı A. E. (2017). Yeni Medya Analizleri. Konya: EğitimYayınevi.
  • Gümüş S., Güngör S., Bilim H. G. G., (2014). İnternet Reklamlarının Tüketicinin Satın Alma DavranışlarınaEtkileri. İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Haviland W. A. (2004). Cultural Anthropology, Paperback.
  • Işık M. (2014). Medyada Yeni Yaklaşımlar. Konya: Eğitim Kitabevi
  • Kırel Ç., Kayaoğlu A., Gökdağ R. (2004). Sosyal Psikoloji. Eskişehir. Anadolu Üniversitesi. Web-Ofset.
  • Köksal A. (2003). Dil Yetisi ve Sanatsal Yaratıcılık İçin Anadilin önemi, Dilve Dilimiz Türkçe, Sempozyum Bildirileri, Tömer Yayınları, Ankara Ün. Basımevi.
  • Mengü S. Ç. (2012). Halkla İlişkiler- Bir Kültür Politikası. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Özel İhtisas Komisyon Raporu, Ankara, 2005 .Küreselleşme, Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı.
  • Özüpek M. N. (2018). İMAJ ve Türleri – İmaja Dair Her Şey -. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Safko L. (2012). The Social Media Bible: Tactics, Tools, and Strategies for Business Success, 3rd Edition. Wiley Publishing.
  • Sayar T. E. (2019). Dijitalleşen Dil: Emoji ve Kısaltmalar Dilimizi Değiş(Geliş)tirecek mi?. Editör, Genel Mehmet Gökhan (2019). İletişim Çağında Dijital Kültür. Eğitim Yayınevi.
  • Sayılgan Ş., Bilgili C.,Tan N.(2018). ‘Küreselleşme Sürecinde Türkiye’de Yabancı Sermayenin Medyaya Girişi, Medya Eleştirileri, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Şengül O. (2017). 2 Saatte A’dan Z’ye Dijital Pazarlama. İstanbul: Ceres Yayınları.
  • Turan Ş. (2003). Kültürün Korunması Açısından Anadilin Önemi, Dil ve dilimiz Türkçe Sempozyum Bildirileri, Tömer Yayınları, Ankara Üniversitesi Basımevi, Mayıs.
  • Uçak O. (2018). Dijital Medya ve Gazetecilik. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Yıldız Ş. (2005). Dil Kültür İletişim ve Medya. Ankara: Sinemis Yayınları.
Year 2023, Volume: 4 Issue: 2, 180 - 195, 31.12.2023

Abstract

References

  • Aktan E. (2017). Sosyal Medya ve Siyasal Katılım. Eğitim Yayınevi.
  • Alav O. (2020). Kitle İletişim Araçları Medya. Medyanın Birey ve Toplumsal Yapıya Etkileri. İstanbul: Hiperlink yayınları.
  • Aydın M. S., Erdoğan M., Sarıbay A. Y., Bolay S. H., Altan M. (2002). Küreselleşme: Siyasi,Ekonomik ve Kültürel boyutlarıyla Küreselleşmeye Genel Bir Bakış, Sosyal Bilimler Dizisi 3, Ufuk Kitapları.
  • Aziz A., Sungur S. (2014). Prof. Dr. Ersan İLAL’e Armağan. İletişim Ve… 1. Baskı. İLAD. İstanbul: Hiperlink
  • Barloewen, von Constantin (2001). Modernleşme ve Küreselleşme Sürecinde Kültürel Kimlik, Konrad Adenauer Vakfı Yayınları, Küreselleşme ve Modernleşme Sürecinde Kültürel Kimlik, Offset Fotomat, Ankara.
  • Bostancı M. (2015). Sosyal Medya ve Siyaset. Konya. Palet Yayınları.
  • Boyd D. M. (2008). American Teen Sociality in Networked Publics, Doktora Tezi. Berkeley Üniversitesi, California.
  • Davran İ., (2020). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Tutumlarının Akademik Güdülenmeye Etkisi. İstanbuL Hiperyayın.
  • Durna T., Binark M., Bayraktutan G., (2019). İletişim Hakkı ve Yeni Medya Tehditler ve Olanaklar. 1. Baskı. Ankara: umagVakfı Yayınları: 141. Medya ve Gazetecilik Dizisi: 3.
  • Genç H. (2010). İnternetteki Etkileşim Merkezi Sosyal Ağlar ve E-İş 2.0 Uygulamaları. Akademik Bilişim 10 – XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Muğla.
  • Gezgin S. (2018). Dijital Çağda İletişim. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Gezgin S. (2018). Medya ve İletişime Diyalektik Bakış. 1.Baskı. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Gezgin S., İralı A. E. (2017). Yeni Medya Analizleri. Konya: EğitimYayınevi.
  • Gümüş S., Güngör S., Bilim H. G. G., (2014). İnternet Reklamlarının Tüketicinin Satın Alma DavranışlarınaEtkileri. İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Haviland W. A. (2004). Cultural Anthropology, Paperback.
  • Işık M. (2014). Medyada Yeni Yaklaşımlar. Konya: Eğitim Kitabevi
  • Kırel Ç., Kayaoğlu A., Gökdağ R. (2004). Sosyal Psikoloji. Eskişehir. Anadolu Üniversitesi. Web-Ofset.
  • Köksal A. (2003). Dil Yetisi ve Sanatsal Yaratıcılık İçin Anadilin önemi, Dilve Dilimiz Türkçe, Sempozyum Bildirileri, Tömer Yayınları, Ankara Ün. Basımevi.
  • Mengü S. Ç. (2012). Halkla İlişkiler- Bir Kültür Politikası. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Özel İhtisas Komisyon Raporu, Ankara, 2005 .Küreselleşme, Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı.
  • Özüpek M. N. (2018). İMAJ ve Türleri – İmaja Dair Her Şey -. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Safko L. (2012). The Social Media Bible: Tactics, Tools, and Strategies for Business Success, 3rd Edition. Wiley Publishing.
  • Sayar T. E. (2019). Dijitalleşen Dil: Emoji ve Kısaltmalar Dilimizi Değiş(Geliş)tirecek mi?. Editör, Genel Mehmet Gökhan (2019). İletişim Çağında Dijital Kültür. Eğitim Yayınevi.
  • Sayılgan Ş., Bilgili C.,Tan N.(2018). ‘Küreselleşme Sürecinde Türkiye’de Yabancı Sermayenin Medyaya Girişi, Medya Eleştirileri, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Şengül O. (2017). 2 Saatte A’dan Z’ye Dijital Pazarlama. İstanbul: Ceres Yayınları.
  • Turan Ş. (2003). Kültürün Korunması Açısından Anadilin Önemi, Dil ve dilimiz Türkçe Sempozyum Bildirileri, Tömer Yayınları, Ankara Üniversitesi Basımevi, Mayıs.
  • Uçak O. (2018). Dijital Medya ve Gazetecilik. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Yıldız Ş. (2005). Dil Kültür İletişim ve Medya. Ankara: Sinemis Yayınları.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Chuvash Language and Literature
Journal Section Research Articles
Authors

Cansu Meryem Birinci This is me

Remziye Terkan 0000-0002-5309-3285

Publication Date December 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Birinci, C. M., & Terkan, R. (2023). İLETİŞİM ARACI OLAN SOSYAL MEDYA’NIN SOSYAL DEĞİŞİME KAZANDIRDIĞI BOYUT. Journal of Management Theory and Practices Research, 4(2), 180-195.