Research Article
BibTex RIS Cite

Kırgızistan ve Türkiye'deki Eğitsel Veri Kullanım Platformlarının Karşılaştırılması

Year 2023, Volume: 4 Issue: 2, 165 - 177, 15.01.2024

Abstract

Eğitsel veri, ulusal düzeydeki eğitim sistemlerinde genellikle eğitim yönetimi bilgi sistemi (EYBS) adı verilen yapılar içinde saklanmaktadır. EYBS'lerin öncelikli amacı, hesap verebilirlik, izleme ve kaynak aktarımı gibi yönetsel süreçlerin daha etkili bir şekilde sürdürülmesidir. EYBS'ler, sahip oldukları eğitsel veri sayesinde öğretmenler açısından da işlevsel olabilmektedir. Bu sistemler aracılığıyla veya çeşitli yollarla öğretmenlerin edinebildikleri eğitsel veri sayesinde daha doğru ve etkili öğretimsel kararlar alınabilmektedir. Bu süreç, veri destekli öğretim olarak isimlendirilmektedir. Ayrıca veli ve öğrencilere sunulan eğitsel veri sayesinde EYBS'ler farklı paydaşlar açısından da önemli roller üstlenebilmektedir.
Bu çalışmada, Türkiye ve Kırgızistan'da eğitsel verinin hangi platformlarda tutulduğunun; öğretmen, öğrenci, yönetici ve velilere ne şekilde sunulduğunun karşılaştırılması amaçlanmaktadır. Temel nitel araştırma deseninde gerçekleştirilen çalışmada veriler iki ülke eğitim bakanlıklarının ve ilgili kurumların internet sitelerinden edinilmektedir. Araştırma bulgularına göre, Türkiye'deki eğitsel veri kullanım platformları şunlardır: e-Okul, MEBBİS ve EBA. Kırgızistan'daki eğitsel veri kullanım platformları ise Açık Veri Sistemi, Eğitim Yönetimi Bilgi Sistemi ve Kündölük adlı platformlardır. Araştırma sonucunda, Kırgızistan ve Türkiye'deki eğitsel veri kullanım platformlarının karşılaştırılması yoluyla konu hakkındaki bilimsel birikime katkı sunulması öngörülmektedir.

References

  • Abdul-Hamid, H., Saraogi, N., & Mintz, S. (2017). Lessons Learned from World Bank Education Management Information System Operations Portfolio Review 1998–2014. The World Bank.
  • Ackoff, R. (1999). From data to wisdom. Ackoff’s Best. John Wiley & Sons
  • Badru, L. O., Vasudevan, V., Lingam, G. I., Khan, M. G. M., (2021). State of education management information system (EMIS) in Pacific Melanesia Small Island Developing States (SIDS). Journal of Educational Studies, 35(2), 107-126
  • Başarıcı, R. (2023). Veri destekli öğretime yönelik bir bilgi sisteminin özelliklerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Başarıcı, R., & Seferoğlu, S. S. (2021). Öğretim süreçlerinde eğitsel veri kullanımıyla ilgili bir kavramsallaştırma çalışması: Veri destekli öğretim. Journal of Computer and Education Research, 9(18), 724-753. https://doi.org/10.18009/JCER.886872
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101
  • Cassidy, T. (2006). Education management information systems (EMIS) in Latin America and the Caribbean: lessons and challenges. The Inter-American Development Bank Secretariat of the Regional Policy Dialogue.
  • Doğu, Z. (2012). Ortaöğretim kurumları paydaşlarının e-okul eğitim yönetimi bilgi sisteminin işleyiş sürecine ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Harran Üniversitesi.
  • EBA [Eğitim Bilişim Ağı], (2023). Eğitim Bilişim Ağı. [Çevrimiçi: https://www.eba.gov.tr/, Erişim Tarihi: 23.11.2023]
  • E-Okul [E-Okul Yönetim Bilgi Sistemi], (2023). E-okul Kullanım Kılavuzu. [Çevrimiçi: https://e-okul.meb.gov.tr/Dokumanlar/e-Okul-Kilavuz.pdf, Erişim Tarihi: 23.11.2023]
  • Erdoğan, İ. (2003). Karşılaştırmalı eğitim: Türk eğitim bilimleri çalışmaları içinde önemsenmesi gereken bir alan. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3).
  • KCEBB [Kırgız Cumhuriyeti Eğitim ve Bilim Bakanlığı], (2023a). Açık Veri Sistemi. [Çevrimiçi: https://open.edu.gov.kg/index.php, Erişim Tarihi: 23.11.2023]
  • KCEBB [Kırgız Cumhuriyeti Eğitim ve Bilim Bakanlığı], (2023b). Eğitim Yönetimi Bilgi Sistemi. [Çevrimiçi: https://emis.edu.gov.kg/, Erişim Tarihi: 23.11.2023]
  • Kundoluk (2023). Kündölük. [Çevrimiçi: https://kundoluk.edu.kg/, Erişim Tarihi: 23.11.2023]
  • MEBBİS [Millî Eğitim Bakanlığı Bilişim Sistemleri], (2023). MEBBİS-Millî Eğitim Bakanlığı Bilişim Sistemleri. [Çevrimiçi: https://mebbis.meb.gov.tr/, Erişim Tarihi: 23.11.2023]
  • Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2016). Qualitative research: A guide to design and implementation (4th ed). Jossey Bass.
  • Muratbek kızı, G. (2022). Kırgızistan’da eğitimin temel sorunları. Журнал Вестник КГУ им. И. Арабаева, 2022(4), 239-243.
  • Polat, F. (2011). Bağımsızlık sonrası Kırgızistan eğitim politikaları ve uygulamaları üzerine bir inceleme. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (36), 1-18.
  • Tunduk [Tunduk: Kırgızistan Elektronik Devlet Hizmetleri], (2023). Tunduk Eğitim Yönetimi Bilgi Sistemi. [Çevrimiçi: https://catalog.tunduk.kg/Tunduk/SubSystems/Details/164, Erişim Tarihi: 23.11.2023]
  • UNICEF [The United Nations Children's Fund], (2012). All children in school by 2015 global initiative on out-of-school children Kyrgyzstan country study. UNICEF.
  • UNICEF [The United Nations Children's Fund], (2018). Kyrgyz Republic: Education Sector Analysis Strategic Choices for the Government to Improve Education. UNICEF.
  • UNICEF [The United Nations Children's Fund], (2023). Kyrgyzstan Programme: Education. [Çevrimiçi: https://www.unicef.org/kyrgyzstan/education, Erişim Tarihi: 23.11.2023]
  • Yörük, T. (2017). Milli Eğitim Bakanlığının yönetim enformasyon sistemleri kapsamında sunduğu elektronik hizmetlerin karar destek sistemi olarak kullanılması: Temellendirilmiş bir kuram çalışması (Yayımlanmamış doktora tezi). Akdeniz Üniversitesi.
Year 2023, Volume: 4 Issue: 2, 165 - 177, 15.01.2024

Abstract

References

  • Abdul-Hamid, H., Saraogi, N., & Mintz, S. (2017). Lessons Learned from World Bank Education Management Information System Operations Portfolio Review 1998–2014. The World Bank.
  • Ackoff, R. (1999). From data to wisdom. Ackoff’s Best. John Wiley & Sons
  • Badru, L. O., Vasudevan, V., Lingam, G. I., Khan, M. G. M., (2021). State of education management information system (EMIS) in Pacific Melanesia Small Island Developing States (SIDS). Journal of Educational Studies, 35(2), 107-126
  • Başarıcı, R. (2023). Veri destekli öğretime yönelik bir bilgi sisteminin özelliklerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Başarıcı, R., & Seferoğlu, S. S. (2021). Öğretim süreçlerinde eğitsel veri kullanımıyla ilgili bir kavramsallaştırma çalışması: Veri destekli öğretim. Journal of Computer and Education Research, 9(18), 724-753. https://doi.org/10.18009/JCER.886872
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101
  • Cassidy, T. (2006). Education management information systems (EMIS) in Latin America and the Caribbean: lessons and challenges. The Inter-American Development Bank Secretariat of the Regional Policy Dialogue.
  • Doğu, Z. (2012). Ortaöğretim kurumları paydaşlarının e-okul eğitim yönetimi bilgi sisteminin işleyiş sürecine ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Harran Üniversitesi.
  • EBA [Eğitim Bilişim Ağı], (2023). Eğitim Bilişim Ağı. [Çevrimiçi: https://www.eba.gov.tr/, Erişim Tarihi: 23.11.2023]
  • E-Okul [E-Okul Yönetim Bilgi Sistemi], (2023). E-okul Kullanım Kılavuzu. [Çevrimiçi: https://e-okul.meb.gov.tr/Dokumanlar/e-Okul-Kilavuz.pdf, Erişim Tarihi: 23.11.2023]
  • Erdoğan, İ. (2003). Karşılaştırmalı eğitim: Türk eğitim bilimleri çalışmaları içinde önemsenmesi gereken bir alan. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3).
  • KCEBB [Kırgız Cumhuriyeti Eğitim ve Bilim Bakanlığı], (2023a). Açık Veri Sistemi. [Çevrimiçi: https://open.edu.gov.kg/index.php, Erişim Tarihi: 23.11.2023]
  • KCEBB [Kırgız Cumhuriyeti Eğitim ve Bilim Bakanlığı], (2023b). Eğitim Yönetimi Bilgi Sistemi. [Çevrimiçi: https://emis.edu.gov.kg/, Erişim Tarihi: 23.11.2023]
  • Kundoluk (2023). Kündölük. [Çevrimiçi: https://kundoluk.edu.kg/, Erişim Tarihi: 23.11.2023]
  • MEBBİS [Millî Eğitim Bakanlığı Bilişim Sistemleri], (2023). MEBBİS-Millî Eğitim Bakanlığı Bilişim Sistemleri. [Çevrimiçi: https://mebbis.meb.gov.tr/, Erişim Tarihi: 23.11.2023]
  • Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2016). Qualitative research: A guide to design and implementation (4th ed). Jossey Bass.
  • Muratbek kızı, G. (2022). Kırgızistan’da eğitimin temel sorunları. Журнал Вестник КГУ им. И. Арабаева, 2022(4), 239-243.
  • Polat, F. (2011). Bağımsızlık sonrası Kırgızistan eğitim politikaları ve uygulamaları üzerine bir inceleme. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (36), 1-18.
  • Tunduk [Tunduk: Kırgızistan Elektronik Devlet Hizmetleri], (2023). Tunduk Eğitim Yönetimi Bilgi Sistemi. [Çevrimiçi: https://catalog.tunduk.kg/Tunduk/SubSystems/Details/164, Erişim Tarihi: 23.11.2023]
  • UNICEF [The United Nations Children's Fund], (2012). All children in school by 2015 global initiative on out-of-school children Kyrgyzstan country study. UNICEF.
  • UNICEF [The United Nations Children's Fund], (2018). Kyrgyz Republic: Education Sector Analysis Strategic Choices for the Government to Improve Education. UNICEF.
  • UNICEF [The United Nations Children's Fund], (2023). Kyrgyzstan Programme: Education. [Çevrimiçi: https://www.unicef.org/kyrgyzstan/education, Erişim Tarihi: 23.11.2023]
  • Yörük, T. (2017). Milli Eğitim Bakanlığının yönetim enformasyon sistemleri kapsamında sunduğu elektronik hizmetlerin karar destek sistemi olarak kullanılması: Temellendirilmiş bir kuram çalışması (Yayımlanmamış doktora tezi). Akdeniz Üniversitesi.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects History Education
Journal Section Research Article
Authors

Recep Başarıcı This is me 0000-0001-5522-0295

Publication Date January 15, 2024
Submission Date October 10, 2023
Acceptance Date December 14, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Başarıcı, R. (2024). Kırgızistan ve Türkiye’deki Eğitsel Veri Kullanım Platformlarının Karşılaştırılması. Journal of Turkic Civilization Studies, 4(2), 165-177.

Journal of Turkic Civilization Studies © 2022 by TUAUM is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International

   

Journal of Turkic Civilization Studies by TUAUM is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 Internationalcc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1