Bu çalışmanın amacı, sürdürülebilirliğin kurumsal itibar üzerindeki etkisini incelemek ve bu ilişkide yönetim kurulu kompozisyonu ile aile sahipliğinin düzenleyici etkisini ortaya koymaktır. Bu çalışmada kuramsal olarak, vekâlet ve kaynak-temelli teoriler birleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemi, Brand Finance tarafından 2020 yılında yayınlanan “Turkey 100: Türkiye’nin En Değerli Markalarının Yıllık Raporu” listesinde yer alan ve BIST’te koteli olan banka ve finans kurumları dışındaki 69 firmadan oluşturmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre, sürdürülebilirliğin kurumsal itibarı pozitif yönde etkilediği tespit edilmiştir. Bağımsız üye sayısı ve yönetim kurulu büyüklüğü arttıkça sürdürülebilirlik ile kurumsal itibar arasındaki ilişkinin arttığı görülmektedir. Ayrıca, aile sahiplik oranı azaldıkça sürdürülebilirlik ve kurumsal itibar arasındaki ilişki artmaktadır. Çalışma, sürdürülebilirlik ve kurumsal itibar arasındaki ilişkiyi ortaya koyarak kaynak-temelli yaklaşıma ve stratejik yönetim literatürüne katkı sağlamaktadır. Ayrıca çalışma uygulayıcılara, stratejik bir kaynak olan kurumsal itibarları vasıtasıyla sürdürülebilir rekabet avantajı yaratabilecekleri noktasında öneriler sunmaktadır.
The aim of this study is to examine the effect of sustainability on corporate reputation and to reveal the moderator role of the family ownership in this relationship. In this study, agency and resource-based theories are combined theoretically. The sample of the study consists of 69 firms excluding banks and financial institutions listed in the BIST and included in the list of “Turkey 100: Annual Report of Turkey's Most Valuable Brands” published by Brand Finance in 2020. Regression analysis is used to test moderator effect of board composition and family ownership. According to the results of the research, the sustainability affects the corporate reputation positively. It is found that the sustainability effect on corporate reputation increases as the number of independent members and board size increase. In addition, the sustainability effect on corporate reputation increases as the family ownership decreases. The study contributes the resource-based approach and strategic management literature by setting forth the effect of board composition and the moderator role of family ownership. The study offers suggestions to practitioners for developing corporate reputation as a strategic resource through their sustainability practices.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 16, 2022 |
Acceptance Date | February 3, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 13 Issue: Kongre Özel Sayısı |
KAUJEASF is the corporate journal of Kafkas University, Faculty of Economics and Administrative Sciences Journal Publishing.
KAUJEASF has been included in Web of Science since 2022 and started to be indexed in the Emerging Sources Citation Index (ESCI ), a Clarivate product.
2025 June issue article acceptance and evaluations are ongoing.