BibTex RIS Cite

TARİH ÖĞRETMENLERİNİN TÜRKİYE'DEKİ TARİHÇİLİK VE TARİH YAZICILIĞINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Year 2017, Volume: 18 Issue: 1, 679 - 700, 01.01.2017

Abstract

Tarih bilimi içinde tarihin yazımı ve tarihin aktarımı da önemlidir. Yazılan tarihin anlatımını ve aktarımını yapan, yorumlayan tarih öğretmenlerinin tarih yazıcılığına ve tarihçiliğe bakışı da önem arz eden konulardan biridir. Bu nedenle bu çalışmada tarih öğretmenlerinin Türkiye?deki tarihçilik ve tarih yazımına ilişkin görüşleri öğrenilmeye çalışılmıştır. Çalışma 2015-2016 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde random yöntemle seçilen 110 zümre başkanı tarih öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlere, uzman görüşleri alınarak 5?li likert tipinde hazırlanan anket uygulanmıştır. Anketten elde edilen veriler SPSS programında girildikten sonra frekans f , yüzdelik % ve aritmetik ortalamaları X alınmıştır. Araştırma sonunda Türkiye?de tarihçilik ve tarih yazımında sorunların başında objektiflik gelirken; onu tarih yazımının ve konuların yorumlanmasının dönemin siyasi iktidarına göre değişmesi takip etmektedir. Özellikle siyasi görüşlere göre farklı yorumların sıkça yapıldığı konulara yönelik sorulara verilen cevaplara bakıldığında tarih öğretmenleri, tartışmalı konuların tarafsız işlenmediği ve dönemin siyasi partilerine göre içeriğin şekillendirildiğini düşünmektedir. Bu konuda ilk sırada laiklik gelirken, onu Sultan II. Abdülhamid izlemektedir. Tarih öğretmenleri, tarihçilerin toplumsal algı oluşturmada etkili olduğuna inanmaktadırlar. Tarih öğretmenleri, üniversitelerde okutulan tarih kitaplarında en çok öğretici tarih yazıcılığının yapıldığını belirtirken; devletin resmi politikasına ters bile olsa tarih yazımı için arşivlerin açılması gerektiğini düşünmektedirler.

References

  • Akbulut, U. (2007). Kuruluş dönemi Osmanlı tarihçiliği ve tarih yazma gerekçeleri, KKEFD, [15], s. 356-371.
  • Avcı Akçalı, A. ve Aslan, E. (2012). Tarih öğretiminin iyileştirilmesi yolunda alternatif bir yöntem: Sözlü tarih, Kastamonu Eğitim Dergisi, 20, (2), 669-688.
  • Aviezer, T. (2009). A companion to the philosopy of history and historiagrapy, (Ed: Aviezer Tucher), Blackwel: Blackwel Publısing.
  • Aydın, S. ve Taşkın, Y. (2014). 1960’tan günümüze Türkiye tarihi, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Çapa, M. (2002). Cumhuriyet'in ilk yıllarında tarih öğretimi, Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, [29-30], s. 39-55.
  • Demir, Ö. ve Acar, M. (1997). Sosyal bilimler sözlüğü, Ankara. 3. bs.
  • Dilek, D. (2007). Tarih derslerinde öğrenme ve düşünce gelişimi, Nobel Yayıncılık, Ankara. 3. bs.
  • Dönmez, C. ve Yazıcı, K. (2013). “Türkiye Cumhuriyeti inkılâp tarihi ve Atatürkçülük ders kitaplarında tarihi karakterlerin kullanımını etkileyen faktörler”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), [14-3], s. 243-265.
  • Eroğlu, H. (2002). Mustafa Kemal Atatürk'ün tarih anlayışı ile ilgili bazı görüşler”, Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, [29/30], s. 75-85.
  • Ertürk, R. (1997). Osmanlı tarihçilerinin dili, Sosyoloji Yıllığı 1, Osmanlı Tarihçiliği.
  • Georg, G. I. (2000). Bilimsel nesnellikten postmodernizme: yirminci yüzyılda tarih yazımı, Çev: Gül Çagalı Güven, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 3. bs.
  • Güneş, A. (2005). Tarih, tarihçi ve meşruiyet, OTAM (Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi), [17], s. 1-48.
  • Kafesoğlu, İ. (1963). Tarih ilmi ve bizde tarihçilik, Tarih Dergisi, [13/ 17-18], s.1-16.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri, Tekışık Web Ofset Tesisleri, Ankara
  • Kurtaran, U. (2014). Klâsik dönem Osmanlı tarih yazıcılığı, ISHE, Tam metinler, 260- 265. http://www.historyeducation.org/2/assets/32.pdf
  • Öz, M. (1998) Osman Turan’ın tarih metodolojisi, Ölümünün 20. Yılı Münasebetiyle Prof. Dr. Osman Turan‟ın Eserinde Tarih ve Tarihçi İlişkileri, Türk Yurdu Yayınları, Ankara, s.53-59.
  • Özbaran, S. (1992). Tarih ve öğretimi, Cem Yayınevi, İstanbul, 1992.
  • Özbaran, S. (1997). Tarih, tarihçi ve toplum, İstanbul.
  • Safran, M. ve Şimşek, A. (2011). Anlatı bağlamında tarih yazımının sorunları, Bilig, [59],s.203-234.
  • Şimşek, A. (2015). Tarih için metodoloji (Ed: Ahmet Şimşek), Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Şimşek, A. ve Pamuk, A. (2010). Tarih yazıcılığının dünü, bugünü yarını üzerine kısa bir bakış, (Ed: M. Safran) Tarih Nasıl Öğretilir? Yeni İnsan, İstanbul, s.21-27.
  • Togan, Z. V. (1985). Tarihte usul, Enderun Kitabevi, İstanbul,1985.
  • Tosh, J. (2005). Tarihin pesinde: modern tarih çalısmasında hedefler, yöntemler ve yeni dogrultular, Çev: Özden Arıkan, , Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2. Bs.
  • Tucher, A. (2009). A companion to the philosopy of history and historiagrapy, (Ed: Aviezer Tucher), Blackwel: Blackwel Publısing, (2009).
  • Yılmaz, K. (2013). “Postmodernist tarih yaklaşımı: postmodernizmin tarih eğitimi için doğurguları”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, [34], s. 197-209.

The Views of History Teachers With Regard to Histography and History Writing in Turkey

Year 2017, Volume: 18 Issue: 1, 679 - 700, 01.01.2017

Abstract

Both writing the history and transfer are important in science of history. It is one of the important issues that the perspective to histography and writing history of history teachers WHO interpret, transfer and telling of written history. Consequently, in this research it is aimed to learn the views of history teachers about histography and history writing in Turkey. The research has been carried out with 110 history teachers chosen randomly in second term of 2015-2016 educational year. Teachers were conducted a questionare prepared with 5 likert type, by taking the opinions of consultant. The data gained from questionare after entering by SPSS programme, frekans f , percentage % and arithmetic means x were taken. The result of the research; while impartialness coes foremost of problems in histography and writing history in Turkey, writing history and interpretations of subjects change according to the political authority of the time comes. Especially, when looking to answers of the questions related to different comment done, history teachers think that contraversial issues are not studied impartially and the content is shaped according to the political parties. While secularism comes first in this issue, Sultan II. Abdulhamit comes after it. History teachers believe that historians are effective in forming socal understanding. While history teachers indicate deductive history writing is carried out mostly in history boks studied in universities, they think that archives must be opened for writing history even if it is against the formal policy of government

References

  • Akbulut, U. (2007). Kuruluş dönemi Osmanlı tarihçiliği ve tarih yazma gerekçeleri, KKEFD, [15], s. 356-371.
  • Avcı Akçalı, A. ve Aslan, E. (2012). Tarih öğretiminin iyileştirilmesi yolunda alternatif bir yöntem: Sözlü tarih, Kastamonu Eğitim Dergisi, 20, (2), 669-688.
  • Aviezer, T. (2009). A companion to the philosopy of history and historiagrapy, (Ed: Aviezer Tucher), Blackwel: Blackwel Publısing.
  • Aydın, S. ve Taşkın, Y. (2014). 1960’tan günümüze Türkiye tarihi, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Çapa, M. (2002). Cumhuriyet'in ilk yıllarında tarih öğretimi, Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, [29-30], s. 39-55.
  • Demir, Ö. ve Acar, M. (1997). Sosyal bilimler sözlüğü, Ankara. 3. bs.
  • Dilek, D. (2007). Tarih derslerinde öğrenme ve düşünce gelişimi, Nobel Yayıncılık, Ankara. 3. bs.
  • Dönmez, C. ve Yazıcı, K. (2013). “Türkiye Cumhuriyeti inkılâp tarihi ve Atatürkçülük ders kitaplarında tarihi karakterlerin kullanımını etkileyen faktörler”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), [14-3], s. 243-265.
  • Eroğlu, H. (2002). Mustafa Kemal Atatürk'ün tarih anlayışı ile ilgili bazı görüşler”, Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, [29/30], s. 75-85.
  • Ertürk, R. (1997). Osmanlı tarihçilerinin dili, Sosyoloji Yıllığı 1, Osmanlı Tarihçiliği.
  • Georg, G. I. (2000). Bilimsel nesnellikten postmodernizme: yirminci yüzyılda tarih yazımı, Çev: Gül Çagalı Güven, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 3. bs.
  • Güneş, A. (2005). Tarih, tarihçi ve meşruiyet, OTAM (Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi), [17], s. 1-48.
  • Kafesoğlu, İ. (1963). Tarih ilmi ve bizde tarihçilik, Tarih Dergisi, [13/ 17-18], s.1-16.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri, Tekışık Web Ofset Tesisleri, Ankara
  • Kurtaran, U. (2014). Klâsik dönem Osmanlı tarih yazıcılığı, ISHE, Tam metinler, 260- 265. http://www.historyeducation.org/2/assets/32.pdf
  • Öz, M. (1998) Osman Turan’ın tarih metodolojisi, Ölümünün 20. Yılı Münasebetiyle Prof. Dr. Osman Turan‟ın Eserinde Tarih ve Tarihçi İlişkileri, Türk Yurdu Yayınları, Ankara, s.53-59.
  • Özbaran, S. (1992). Tarih ve öğretimi, Cem Yayınevi, İstanbul, 1992.
  • Özbaran, S. (1997). Tarih, tarihçi ve toplum, İstanbul.
  • Safran, M. ve Şimşek, A. (2011). Anlatı bağlamında tarih yazımının sorunları, Bilig, [59],s.203-234.
  • Şimşek, A. (2015). Tarih için metodoloji (Ed: Ahmet Şimşek), Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Şimşek, A. ve Pamuk, A. (2010). Tarih yazıcılığının dünü, bugünü yarını üzerine kısa bir bakış, (Ed: M. Safran) Tarih Nasıl Öğretilir? Yeni İnsan, İstanbul, s.21-27.
  • Togan, Z. V. (1985). Tarihte usul, Enderun Kitabevi, İstanbul,1985.
  • Tosh, J. (2005). Tarihin pesinde: modern tarih çalısmasında hedefler, yöntemler ve yeni dogrultular, Çev: Özden Arıkan, , Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2. Bs.
  • Tucher, A. (2009). A companion to the philosopy of history and historiagrapy, (Ed: Aviezer Tucher), Blackwel: Blackwel Publısing, (2009).
  • Yılmaz, K. (2013). “Postmodernist tarih yaklaşımı: postmodernizmin tarih eğitimi için doğurguları”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, [34], s. 197-209.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Kadir Ulusoy This is me

Publication Date January 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 18 Issue: 1

Cite

APA Ulusoy, K. (2017). TARİH ÖĞRETMENLERİNİN TÜRKİYE’DEKİ TARİHÇİLİK VE TARİH YAZICILIĞINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 679-700.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124