Bu araştırma, Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim gören öğretmen
adaylarının yapılan KPSS alan sınavına ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Araştırma, Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesinin Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim
Dalında öğrenim gören toplam 85 öğretmen adayıyla yürütülmüştür. Araştırmada, nitel
araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Bu araştırmada, veri toplama aracı
olarak Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler, betimsel
analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda,
öğretmen adaylarının büyük bir çoğunluğunun (%75) KPSS yerine alan sınavını tercih ettiği ve
öğretmen seçiminde başka faktörlerin de göz önünde bulundurulması gerektiğini düşündükleri
tespit edilmiştir.
This research aims to evaluate opinions of prospective preschool teachers regarding the
public personnel selection examination (PPSE) Field test. Research was carried out with 85
prospective teachers enrolled at Kastamonu University Faculty of Education, Department of
Preschool Teaching Program. The study was carried out pursuant to the design of case study
method that is one of the qualitative research methods. Semi-structured interview form was
used as a data collection tool. The interview data was analyzed by using descriptive analysis
and content analysis. As a result of analysis of the interview data, ıt was detected that most of
the prospective teachers (75 %) prefer field test rather than KPSS exam and when selecting
teachers, other factors must be taken into consideration.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 5 |