Research Article
BibTex RIS Cite

Uluslararası Pisa Test Sonuçlarının Yapay Sinir Ağları ve Regresyon Yöntemleri ile Değerlendirilmesi

Year 2017, Volume: 16 Issue: 2, 1 - 13, 14.03.2018
https://doi.org/10.17134/khosbd.405652

Abstract

Öz

 

            Yapay
sinir ağları geleneksel yöntemlerin çözemediği akışları analiz etmede oldukça
etkili olabilmektedir. Bu çalışmada Türkiye ve Ekonomik İş birliği ve Kalkınma
Teşkilatı (OECD) PISA bilim seviyesi değerleri ile giriş-çıkış katmanlarında tan-sigmoid
iletim fonksiyonlu iki katmanlı ileri besleme yapay sinir ağı kullanılmıştır.
OECD Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) her üç yılda bir okuma
becerilerini, matematik ve fen başarı performanslarını test etmektedir. PISA
değerlendirmesi, gençlerin bilgi ve becerilerini sahip oldukları müfredat
tabanlı bilgiye değil, gerçek yaşamdaki sorunlara ve durumlara uygulama
becerileri üzerine odaklanmaktadır. Değerlendirmeler okuma-yazma, matematiksel
okuryazarlık ve bilimsel okuryazarlık olmak üzere üç ana alanda
yürütülmektedir. Sonuç olarak, PISA’nın önemli bir küresel kıyaslama aracı
olduğu görülmekte, ancak politika yapıcıların ve medyanın, toplanan zengin
verilerle birlikte öğrencilerin akademik performanslarıyla ilgili bilgileri
kullanarak daha iyi değerlendirmelerde bulunmaları gerekmektedir. Yapılan
istatistiksel değerlendirmelere göre yapay sinir ağları yaklaşımının regresyon
analizine göre daha yüksek değerler verdiği tespit edilmiştir
.







            Anahtar
Kelimeler:
PISA, Yapay Sinir Ağları, Regresyon Yöntemi.

References

  • References
  • Books
  • Çepni, S. (2016). PISA ve TIMMS Mantığını ve Sorularını Anlama. Pegem Akademi Yayınları. s:312, doi:10.14527/978605318359. Demuth, H., and Beale, M. (1993). Neural Network Toolbox For Use with Matlab--User'S Guide. Version 3.0. Hopgood, AA.(2000). Intelligent systems for engineers and scientists. Florida: CRC Press. Krenker, A, BešTer, J, Kos A. (2011). Introduction to the Artificial Neural Networks, Artificial Neural Networks - Methodological Advances and Biomedical Application. Prof. Kenji Suzuki (Ed.)., ISBN: 978-953-307-243-2.
  • Articles
  • Anıl, D. (2008). The Analysis of Factors Affecting the Mathematical Success of Turkish Students in the Pisa 2006 Evaluation Program with Structural Equation Modeling. American-Eurasian Journal of Scientific Research 3 (2): 222-227. Demir, İ. and Depren, Ö. (2010). Assessing Turkey’s secondary schools performance by different region in 2006, Procedia Social and Behavioral Sciences 2: 2305–2309. Ünal, H. and Demir, İ. (2009). Divergent thinking and mathematics achievement in Turkey: Findings from the programme for international student achievement (PISA-2003). Procedia Social and Behavioral Sciences 1: 1767–1770. Demir, İ. and Kılıç, S. (2009). Effects of computer use on students’ mathematics achievement in Turkey. Procedia Social and Behavioral Sciences: 1802–1804. Alacacı, C., and Erbaş, A.K. (2010). Unpacking the inequality among Turkish schools: Findings from PISA 2006. International Journal of Educational Development, 30(2), 182-192. Aydın, A., Sarıer, Y., & Uysal, Ş. (2012). Sosyoekonomik ve sosyokültürel değişkenler açısından PISA matematik sonuçlarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 37:164-175. Yorulmaz, Y. İ., Çolak, İ., & Ekinci, C. E. (2017). OECD ülkelerinin PISA 2015 başarılarının gelir dağılımı ve eğitim harcamaları açısından değerlendirilmesi. Turkish Journal of Education, 6(4), 169-185. Hann, TH, Steurer, E. (1996). Much ado about nothing? Exchange rate forecasting: Neural networks vs. linear models using monthly and weekly data. Neurocomputing; 10:323- 339. Valipour, M. (2016). Optimization of neural networks for precipitation analysis in a humid region to detect drought and wet year alarms. Meteorological Applications, 23(1), 91-100. Albayrak, A. S. (2012). Çoklu Doğrusal Bağlantı Halinde Enküçük Kareler Tekniğinin Alternatifi Yanlı Tahmin Teknikleri ve Bir Uygulama. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 1(1), 105-126. Jain, A. K., Mao, J., and Mohiuddin, K. M. (1996). Artificial neural networks: A tutorial. Computer, 29(3), 31-44.
  • Internet Sources
  • PISA (2017). The Programme for International Student Assessment (PISA). It was taken from http://www.oecd.org/pisa/aboutpisa/(English) on 09.01.2017. MEB (2009) Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı PISA 2009 Ulusal Ön Raporu. It was taken from http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2013/07/pisa-2009-ulusal-on-rapor.pdf (Turkish) on 09.01.2017.
  • Thesis
  • Toprak, E. (2017). Yapay Sinir Ağı, Karar Ağaçları ve Ayırma Analizi Yöntemleri ile PISA 2012 Matematik Başarılarının Sınıflandırılma Performanslarının Karşılaştırılması. Hacettepe Ünv. Y.Lisans Tezi.

Examination of International Pisa Test Results with Artificial Neural Networks and Regression Methods

Year 2017, Volume: 16 Issue: 2, 1 - 13, 14.03.2018
https://doi.org/10.17134/khosbd.405652

Abstract

Abstract

 

            It
is approved that artificial neural networks are considerably effective in
analyzing flows in which traditional methods and statics are inadequate to
solve. In this article, we use a two-layer feedforward network with tan-sigmoid
transmission function in input and output layers with PISA of Turkey and
Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) science level
values. OECD Programme for International Student Assessment (PISA) surveys
reading, mathematical and scientific literacy levels every three years. The
PISA assessment works on young people’s ability to apply their knowledge and
skills to real-life problems and situations rather than on how much
curriculum-based knowledge they have. Assessments are made on three core fields
reading literacy, mathematical literacy and scientific literacy. The conclusion
is that PISA is an important global benchmarking tool, but that bureaucrats and
the media need to use the rich data that have been collected  together 
with  information  about  
their  academic performance.
According to statistical evaluations, regression value of ANN was higher than
value of regression methods.


Keywords: PISA, Artificial Neural Networks, Regression
Methods.

References

  • References
  • Books
  • Çepni, S. (2016). PISA ve TIMMS Mantığını ve Sorularını Anlama. Pegem Akademi Yayınları. s:312, doi:10.14527/978605318359. Demuth, H., and Beale, M. (1993). Neural Network Toolbox For Use with Matlab--User'S Guide. Version 3.0. Hopgood, AA.(2000). Intelligent systems for engineers and scientists. Florida: CRC Press. Krenker, A, BešTer, J, Kos A. (2011). Introduction to the Artificial Neural Networks, Artificial Neural Networks - Methodological Advances and Biomedical Application. Prof. Kenji Suzuki (Ed.)., ISBN: 978-953-307-243-2.
  • Articles
  • Anıl, D. (2008). The Analysis of Factors Affecting the Mathematical Success of Turkish Students in the Pisa 2006 Evaluation Program with Structural Equation Modeling. American-Eurasian Journal of Scientific Research 3 (2): 222-227. Demir, İ. and Depren, Ö. (2010). Assessing Turkey’s secondary schools performance by different region in 2006, Procedia Social and Behavioral Sciences 2: 2305–2309. Ünal, H. and Demir, İ. (2009). Divergent thinking and mathematics achievement in Turkey: Findings from the programme for international student achievement (PISA-2003). Procedia Social and Behavioral Sciences 1: 1767–1770. Demir, İ. and Kılıç, S. (2009). Effects of computer use on students’ mathematics achievement in Turkey. Procedia Social and Behavioral Sciences: 1802–1804. Alacacı, C., and Erbaş, A.K. (2010). Unpacking the inequality among Turkish schools: Findings from PISA 2006. International Journal of Educational Development, 30(2), 182-192. Aydın, A., Sarıer, Y., & Uysal, Ş. (2012). Sosyoekonomik ve sosyokültürel değişkenler açısından PISA matematik sonuçlarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 37:164-175. Yorulmaz, Y. İ., Çolak, İ., & Ekinci, C. E. (2017). OECD ülkelerinin PISA 2015 başarılarının gelir dağılımı ve eğitim harcamaları açısından değerlendirilmesi. Turkish Journal of Education, 6(4), 169-185. Hann, TH, Steurer, E. (1996). Much ado about nothing? Exchange rate forecasting: Neural networks vs. linear models using monthly and weekly data. Neurocomputing; 10:323- 339. Valipour, M. (2016). Optimization of neural networks for precipitation analysis in a humid region to detect drought and wet year alarms. Meteorological Applications, 23(1), 91-100. Albayrak, A. S. (2012). Çoklu Doğrusal Bağlantı Halinde Enküçük Kareler Tekniğinin Alternatifi Yanlı Tahmin Teknikleri ve Bir Uygulama. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 1(1), 105-126. Jain, A. K., Mao, J., and Mohiuddin, K. M. (1996). Artificial neural networks: A tutorial. Computer, 29(3), 31-44.
  • Internet Sources
  • PISA (2017). The Programme for International Student Assessment (PISA). It was taken from http://www.oecd.org/pisa/aboutpisa/(English) on 09.01.2017. MEB (2009) Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı PISA 2009 Ulusal Ön Raporu. It was taken from http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2013/07/pisa-2009-ulusal-on-rapor.pdf (Turkish) on 09.01.2017.
  • Thesis
  • Toprak, E. (2017). Yapay Sinir Ağı, Karar Ağaçları ve Ayırma Analizi Yöntemleri ile PISA 2012 Matematik Başarılarının Sınıflandırılma Performanslarının Karşılaştırılması. Hacettepe Ünv. Y.Lisans Tezi.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Semra Benzer

Recep Benzer This is me

Publication Date March 14, 2018
Submission Date January 17, 2018
Published in Issue Year 2017 Volume: 16 Issue: 2

Cite

IEEE S. Benzer and R. Benzer, “Examination of International Pisa Test Results with Artificial Neural Networks and Regression Methods”, Savunma Bilimleri Dergisi, vol. 16, no. 2, pp. 1–13, 2018, doi: 10.17134/khosbd.405652.