Landslides are coming to the road especially in rainy months on the
road, which is known as mountain road, which brings the distance between
Isparta and Burdur to 21 km from 52 km. The work area has been trafficked after
construction work and has become the preferred route for many vehicle drivers,
including heavy vehicles. It is thought that factors such as mountainous
topography, geological and geomorphological features, climatic conditions and
seismic potential of the region cause landslide formation in the region. In
this study, it was aimed to determine landslide susceptibility map and
determine the factors causing landslides by using Geographical Information
Systems (GIS) based frequency ratio (FR) method in the mountain road between
Isparta and Burdur. In the analyzes made for this purpose; topography height,
geology, proximity to the road, slope, elevation and slope inclination. GIS has
been chosen as a method to make analysis more precise, faster and easier. The
bases generated by the office workings helped to accelerate fieldwork and
achieve more accurate data. Landslide areas in the study area were field
observations and 1/25000 scale topographic maps were processed. The sensitivity
maps obtained at the end of the study; planners, decision makers and local
governments.
GIS Landslide Frequency ratio Sensitivity map Isparta Burdur
Isparta – Burdur arasındaki
mesafeyi 52 kilometreden 21 kilometreye indiren ve dağ yolu olarak da bilinen
yolda, özellikle yağışlı aylarda heyelanlar meydana gelmektedir. Çalışma alanı,
yapım çalışmaları sonrasında trafiğe açılmış ve ağır vasıtalar da dahil olmak
üzere, pek çok vasıta sürücüsünün tercih ettiği bir yol haline gelmiştir.
Bölgenin sahip olduğu dağlık topografya, jeolojik ve jeomorfolojik
özelliklerin yanı sıra iklim koşulları ve sismik potansiyel gibi etkenler
bölgede heyelan oluşumlarına neden olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmada,
Isparta-Burdur illeri arasındaki dağ yolunun, Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS)
tabanlı frekans oranı (FR) yöntemi kullanılarak, heyelan duyarlılık haritasının
oluşturulması ve heyelanlara neden olan faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Bu amaç doğrultusunda yapılan analizlerde; topografik yükseklik, jeoloji, yola
yakınlık, eğim, bakı ve yamaç eğiminden oluşan altı parametre kullanılmıştır.
Analizlerin daha hassas, hızlı olması ve kolaylık sağlaması açısından yöntem olarak
CBS seçilmiştir. Büro çalışmaları ile oluşturulan altlık veriler, saha
çalışmalarının hızlanmasına ve daha doğru verilere ulaşılmasını sağlamıştır.
Çalışma alanı içerisindeki heyelan alanları saha gözlemleri yapılarak 1/25000
ölçekli topografik haritalara işlenmiştir. Çalışma sonucunda elde edilen
duyarlılık haritalarının; planlamacılar, karar vericiler ve yerel yönetimlerin
karar mekanizmalarında altlık olarak kullanılacağı düşünülmektedir.
CBS Frekans oranı Heyelan Duyarlılık haritası Isparta Burdur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Paper |
Authors | |
Publication Date | July 11, 2018 |
Acceptance Date | July 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 2 |