Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF PERCEIVED RISK IN INTERNET SHOPPING ON PURCHASING BEHAVIOR: A RESEARCH IN ANKARA

Year 2019, Volume: 11 Issue: 29, 484 - 502, 28.09.2019
https://doi.org/10.20875/makusobed.591865

Abstract

In this study, the shopping are investigated effects of perceived risk factors encountered by consumers on internet purchases on internet shopping are investigated. The data were collected by an online questionnaire with easy sampling method. The sample of the research consists of 500 participants. Living in Ankara and shopping online at least once is a limitation of the research. Item and reliability analysis, normal distribution, frequency, factor, correlation and regression analysis were performed. According to regression analysis; The perceived risk in internet shopping, shopping independent of time and place, ease of purchasing in internet shopping and access to information, return policy and delivery risk, financial risk are weak, in terms of explanatory power over the size of purchase behaviors in internet shopping. However, it was determined that these dimensions had a significant effect on purchasing behaviors

References

  • Referans 1:Alkibay, S. ve Demirgüneş, K.B. (2016). Evaluating Trust and Perceived Risk Dimensions in Online Clothing Shopping. Research Journal of Business and Management (RJMM), 3(2), 157-172.
  • Referans 2: Almousa, M. (2014). The Influence of Risk Perception in Online Purchasing Behavior: Examination of an Early-Stage Online Market. International Review of Management and Business Research, 3(2), 779-787.
  • Referans 3: Bashir, S., Aslam, M., Ibrahim, F. ve Kaur, K. (2017). Consumer’s Perceived Communicational Risk in Predicting Internet- Based Shopping Intention, Jurnal Komunikasi. Malaysian Journal of Communication Jilid, 33(1), 17-31.
  • Referans 4: Baybars, M. ve Tanyeri, M. (2011). Cross-Border Online Shopping and Turkish Consumer’s Causes For Hesitation. International Journal of Emerging and Transition Economies, 4(1-2), 41-55.
  • Referans 5: Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Referans 6: Can, A. (2017). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Referans 7: Can, B. (2016). Tüketicilerin Online Alışveriş Davranışları ve Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Referans 8: Cesur, Z. ve Tayfur, G. (2015). İnternetten Alışveriş Davranışında Algılanan Tüketici Riskleri: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Electronic Journal of Vocational Colleges, 5(1), 19-33.
  • Referans 9: Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik, Ankara: Pegem Akademi.
  • Referans 10: Constantinides, E. (2004). Influencing the Online Consumer’s Behavior: The Web Experience. Internet Research Emerald Group Publishing Limited, 14(2), 111-126.
  • Referans 11: Cöddü, M. B., Çabuk, S. ve Tanrıkulu, C. (2017). İnternetten Alışverişte Tüketiciler Tarafından Algılanan Riskin Etkileri ve Cinsiyet Farklılıkları Açısından İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52), 982-994.
  • Referans 12: Deniz, A. ve Erciş, A. (2008). Kişilik Özellikleri ile Algılanan Risk Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 22(2), 301-330.
  • Referans 13: Dündar, D. ve Çağlar, N. (2008). İstatistik Temel Bilgiler, Yöntemler ve Uygulamalar. İstanbul: D&R Yayınları.
  • Referans 14: Farinnia, F. (2011). Tüketicilerin İnternet Üzerinden Satın Alma Eğilimlerin Değerlendirilmesi: İran’da Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Referans 15: Forsythe, S., Lıu, C. L., Shannon, D. ve Gardner, L. C. (2006). Development of a Scale To Measure the Perceived Benefits And Risks of Online Shopping. Journal of Interactive Marketing, 20(2), 55-75.
  • Referans 16: Gökçe, Z. (2012). Tüketicilerin Alt Marka Tercihleriyle Algılanan Risk Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Referans 17: Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Referans 18: Hassan, A.M., Kunz, M.B., Allıson W.P. ve Mohamed, F.A. (2006). Conceptualizatıon and Measurement of Perceived Risk in Online Shopping. Marketing Management Journal, 16( 1), 138-147.
  • Referans 19: Javadi, M.H.M., Dolatabadi, H.R., Nourbakhsh, M., Poursaeedi, A. ve Asadollahi, A.R. (2012). An Analysis of Factors Affecting on Online Shopping Behavior of Consumers, International Journal of Marketing Studies, 4 (5), 81-98.
  • Referans 20: Kalburan, Ç.C. ve Haşıloğlu, B.S. (2015). İnternetten alışverişte tüketiciler tarafından algılanan riskler ve risk azaltma çabaları. International Conference on Eurasian Economies, session 7D: Sektötel Analizler. 9-11 Eylül 2015. Erişim 16 Aralık 2018, https://www.avekon.org/proceedings/avekon06.pdf
  • Referans 21: Kan, A. ve Akbaş, A. (2005). Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 227-237.
  • Referans 22: Karaca, Ş. (2012). İnternette Pazarlama ve Ürün Karar Stratejileri. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1), 37-51.
  • Referans 23: Kırcova, İ. (2012). İnternette Pazarlama. İstanbul: Beta Yayın.
  • Referans 24: Kim, L.H., Qu, H. ve Kim, D.J. (2009). A Study of Perceived Risk and Risk Reduction of Purchasing Air-Tickets Online. Journal of Travel & Tourism Marketing, (26), 203–224.
  • Referans 25: Masoud, E.Y. (2013). The Effect of Perceived Risk on Online Shopping in Jordan. European Journal of Business and Management, 5(6), 76-87.
  • Referans 26: Mucuk, İ. (2012). Pazarlama İlkeler ve Yönetimi için Örnek Olaylar. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Referans 27: Omarlı S. ve Parıltı N. (2017). Elektronik Pazarlamanın Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerine Etkisi: Türkiye’de Üniversite Öğrencileri Arasında Bir Uygulama. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(3), 91-109.
  • Referans 28: Papatya, N. (2005). Tüketici Davranışları ile ilgili Motivasyon Modelleri: Bir Perakende İşletmesinde Temizlik ve Bakım Ürünlerine Bağlı Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1), 221-240.
  • Referans 29: Scherer, R.F., Wiebe, F.A., Luther, D.C. ve Adams, J.S. (1988). Dimensionality of Coping: Factor Stability Using the Ways of Coping Questionnaire. Psychological Reports, 62(3), 763-770.
  • Referans 30: Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics, Boston: Pearson.
  • Referans 31: Tek, Ö.B. ve Özgül, E. (2013). Modern Pazarlama İlkeleri (Uygulamalı Yönetimsel Yaklaşım). Genişletilmiş (4.Baskı), İzmir: Birleşik Matbaacılık.
  • Referans 32: Yaraş, E., Özbük, M.Y. ve Ünal, D.A. (2017). Factors Affecting Consumers’ Intention to Purchase Online. Iuyd, 8(2), 63-74.Referans 33: Yeniçeri, T., Yaraş, E. ve Akın, E. (2012). Tüketicilerin Riskten Kaçınma Düzeylerine Göre Sanal Alışveriş Risk Algısı ve Sanal Plansız Tüketim Eğilimlerinin Belirlenmesi, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 5(9), 145-164.
  • Referans 34: Yıldız, Y.S. (2017). İnternet Üzerinden Alışveriş Yapan Bireylerde Risk Algısı ile Memnuniyet ve Memnuniyetsizlik Etkileşimi. Pazarlama İçgörüsü Üzerine Çalışmalar, 1(1/2), 32-40.
  • Referans 35: Yılmaz, F., Dal, N.E. ve Oral, M.A. (2017). İnternette Pazarlama Çabaları: Online Alışveriş Siteleri Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Hakemli Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Dergisi (UHPAD), (12), 1-21.
  • Referans 36: 2017 Yılı Ankara İli Toplam Nüfus Bilgileri, Erişim 29 Kasım 2018, http://www.tuik.gov.tr

İNTERNET ALIŞVERİŞLERİNDE ALGILANAN RİSKİN SATIN ALMA DAVRANIŞINA ETKİSİ: ANKARA İLİNDE BİR ARAŞTIRMA

Year 2019, Volume: 11 Issue: 29, 484 - 502, 28.09.2019
https://doi.org/10.20875/makusobed.591865

Abstract

Bu çalışmada, tüketicilerin internet alışverişlerinde karşılaştıkları algılanan risk unsurlarının, internet alışverişlerinde satın alma davranışları üzerindeki etkisi araştırılmaktadır. Veriler kolayda örnekleme metodu ile çevrimiçi anket uygulanarak toplanmıştır. Araştırmanın örneklemi 500 katılımcıdan oluşmaktadır. Ankara’da yaşamak ve en az bir kez internetten alışveriş yapmak araştırmanın kısıtıdır. Madde ve güvenirlik analizi, normal dağılım, frekans, faktör, korelâsyon ve regresyon analizi yapılmıştır. Regresyon analizine göre; internet alışverişlerinde algılanan risk, zaman ve mekândan bağımsız alışveriş, internet alışverişlerinde satın alma kolaylığı ve bilgi erişimi, iade politikası ve teslimat riskin, finansal riskin, internet alışverişlerinde satın alma davranışları boyutunun üzerinde açıklayıcı gücü zayıftır. Ancak bu boyutların satın alma davranışları üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Referans 1:Alkibay, S. ve Demirgüneş, K.B. (2016). Evaluating Trust and Perceived Risk Dimensions in Online Clothing Shopping. Research Journal of Business and Management (RJMM), 3(2), 157-172.
  • Referans 2: Almousa, M. (2014). The Influence of Risk Perception in Online Purchasing Behavior: Examination of an Early-Stage Online Market. International Review of Management and Business Research, 3(2), 779-787.
  • Referans 3: Bashir, S., Aslam, M., Ibrahim, F. ve Kaur, K. (2017). Consumer’s Perceived Communicational Risk in Predicting Internet- Based Shopping Intention, Jurnal Komunikasi. Malaysian Journal of Communication Jilid, 33(1), 17-31.
  • Referans 4: Baybars, M. ve Tanyeri, M. (2011). Cross-Border Online Shopping and Turkish Consumer’s Causes For Hesitation. International Journal of Emerging and Transition Economies, 4(1-2), 41-55.
  • Referans 5: Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Referans 6: Can, A. (2017). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Referans 7: Can, B. (2016). Tüketicilerin Online Alışveriş Davranışları ve Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Referans 8: Cesur, Z. ve Tayfur, G. (2015). İnternetten Alışveriş Davranışında Algılanan Tüketici Riskleri: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Electronic Journal of Vocational Colleges, 5(1), 19-33.
  • Referans 9: Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik, Ankara: Pegem Akademi.
  • Referans 10: Constantinides, E. (2004). Influencing the Online Consumer’s Behavior: The Web Experience. Internet Research Emerald Group Publishing Limited, 14(2), 111-126.
  • Referans 11: Cöddü, M. B., Çabuk, S. ve Tanrıkulu, C. (2017). İnternetten Alışverişte Tüketiciler Tarafından Algılanan Riskin Etkileri ve Cinsiyet Farklılıkları Açısından İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52), 982-994.
  • Referans 12: Deniz, A. ve Erciş, A. (2008). Kişilik Özellikleri ile Algılanan Risk Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 22(2), 301-330.
  • Referans 13: Dündar, D. ve Çağlar, N. (2008). İstatistik Temel Bilgiler, Yöntemler ve Uygulamalar. İstanbul: D&R Yayınları.
  • Referans 14: Farinnia, F. (2011). Tüketicilerin İnternet Üzerinden Satın Alma Eğilimlerin Değerlendirilmesi: İran’da Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Referans 15: Forsythe, S., Lıu, C. L., Shannon, D. ve Gardner, L. C. (2006). Development of a Scale To Measure the Perceived Benefits And Risks of Online Shopping. Journal of Interactive Marketing, 20(2), 55-75.
  • Referans 16: Gökçe, Z. (2012). Tüketicilerin Alt Marka Tercihleriyle Algılanan Risk Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Referans 17: Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Referans 18: Hassan, A.M., Kunz, M.B., Allıson W.P. ve Mohamed, F.A. (2006). Conceptualizatıon and Measurement of Perceived Risk in Online Shopping. Marketing Management Journal, 16( 1), 138-147.
  • Referans 19: Javadi, M.H.M., Dolatabadi, H.R., Nourbakhsh, M., Poursaeedi, A. ve Asadollahi, A.R. (2012). An Analysis of Factors Affecting on Online Shopping Behavior of Consumers, International Journal of Marketing Studies, 4 (5), 81-98.
  • Referans 20: Kalburan, Ç.C. ve Haşıloğlu, B.S. (2015). İnternetten alışverişte tüketiciler tarafından algılanan riskler ve risk azaltma çabaları. International Conference on Eurasian Economies, session 7D: Sektötel Analizler. 9-11 Eylül 2015. Erişim 16 Aralık 2018, https://www.avekon.org/proceedings/avekon06.pdf
  • Referans 21: Kan, A. ve Akbaş, A. (2005). Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 227-237.
  • Referans 22: Karaca, Ş. (2012). İnternette Pazarlama ve Ürün Karar Stratejileri. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1), 37-51.
  • Referans 23: Kırcova, İ. (2012). İnternette Pazarlama. İstanbul: Beta Yayın.
  • Referans 24: Kim, L.H., Qu, H. ve Kim, D.J. (2009). A Study of Perceived Risk and Risk Reduction of Purchasing Air-Tickets Online. Journal of Travel & Tourism Marketing, (26), 203–224.
  • Referans 25: Masoud, E.Y. (2013). The Effect of Perceived Risk on Online Shopping in Jordan. European Journal of Business and Management, 5(6), 76-87.
  • Referans 26: Mucuk, İ. (2012). Pazarlama İlkeler ve Yönetimi için Örnek Olaylar. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Referans 27: Omarlı S. ve Parıltı N. (2017). Elektronik Pazarlamanın Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerine Etkisi: Türkiye’de Üniversite Öğrencileri Arasında Bir Uygulama. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(3), 91-109.
  • Referans 28: Papatya, N. (2005). Tüketici Davranışları ile ilgili Motivasyon Modelleri: Bir Perakende İşletmesinde Temizlik ve Bakım Ürünlerine Bağlı Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1), 221-240.
  • Referans 29: Scherer, R.F., Wiebe, F.A., Luther, D.C. ve Adams, J.S. (1988). Dimensionality of Coping: Factor Stability Using the Ways of Coping Questionnaire. Psychological Reports, 62(3), 763-770.
  • Referans 30: Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics, Boston: Pearson.
  • Referans 31: Tek, Ö.B. ve Özgül, E. (2013). Modern Pazarlama İlkeleri (Uygulamalı Yönetimsel Yaklaşım). Genişletilmiş (4.Baskı), İzmir: Birleşik Matbaacılık.
  • Referans 32: Yaraş, E., Özbük, M.Y. ve Ünal, D.A. (2017). Factors Affecting Consumers’ Intention to Purchase Online. Iuyd, 8(2), 63-74.Referans 33: Yeniçeri, T., Yaraş, E. ve Akın, E. (2012). Tüketicilerin Riskten Kaçınma Düzeylerine Göre Sanal Alışveriş Risk Algısı ve Sanal Plansız Tüketim Eğilimlerinin Belirlenmesi, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 5(9), 145-164.
  • Referans 34: Yıldız, Y.S. (2017). İnternet Üzerinden Alışveriş Yapan Bireylerde Risk Algısı ile Memnuniyet ve Memnuniyetsizlik Etkileşimi. Pazarlama İçgörüsü Üzerine Çalışmalar, 1(1/2), 32-40.
  • Referans 35: Yılmaz, F., Dal, N.E. ve Oral, M.A. (2017). İnternette Pazarlama Çabaları: Online Alışveriş Siteleri Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Hakemli Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Dergisi (UHPAD), (12), 1-21.
  • Referans 36: 2017 Yılı Ankara İli Toplam Nüfus Bilgileri, Erişim 29 Kasım 2018, http://www.tuik.gov.tr
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Funda Yılmaz 0000-0001-5038-8734

Nil Dal 0000-0002-3089-8873

Publication Date September 28, 2019
Submission Date July 14, 2019
Acceptance Date August 8, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 11 Issue: 29

Cite

APA Yılmaz, F., & Dal, N. (2019). İNTERNET ALIŞVERİŞLERİNDE ALGILANAN RİSKİN SATIN ALMA DAVRANIŞINA ETKİSİ: ANKARA İLİNDE BİR ARAŞTIRMA. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(29), 484-502. https://doi.org/10.20875/makusobed.591865