Review
BibTex RIS Cite

K12 Beceriler Çerçevesi: Türkiye Bütüncül Modeli Bağlamında Türkçe Alan Becerileri

Year 2024, Volume: 53 Issue: 241, 473 - 498, 01.02.2024
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1309211

Abstract

Bu çalışmanın amacı K12 Beceriler Çerçevesi: Türkiye Bütüncül Modeli kapsamında Türkçe alan becerilerini betimlemektir. Bu doğrultuda ilk olarak ulusal ve uluslararası metinlerden hareketle bilgi, beceri ve yetkinlik kavramları açıklanması, ikinci olarak ana dili becerisi, dil edinimi ve dil kullanımı kavramları çerçevesinde ana diline yönelik eğitim öğretim etkinliklerinin ilişkisinin özet niteliğinde ele alınmaktadır. Ardından, K12 Beceriler Çerçevesi: Türkiye Bütüncül Modeli'nde yer alan Türkçe Alan Becerileri bölümünün tasarlanmasında izlenen yol, alımlama (dinleme, okuma) ve üretim (konuşma, yazma) düzlemindeki beceri betimleyicileri hakkında açıklayıcı bilgiler sunulmaktadır. Bu amaçla, çalışmada ayrıca Program for International Student Assesment (PISA), Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi (AYÇ) ve Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni (DİAOBM) gibi dilleri konu edinen beceri tabanlı uluslararası çalışmalarda benimsenen yaklaşımlar betimlenmektedir. Son olarak eğitim sistemlerinde beceri haritası ve ortak çerçeve uygulamasına yer veren Fransa ve Belçika örnekleri hakkında kısa bilgiye yer verilmektedir. Çalışmanın üçüncü bölümü Türkçe alan becerilerinin alımlama (dinleme/izleme, okuma) ve üretim (konuşma, yazma) düzlemlerine ilişkin açıklamalara, dördüncü bölümü beceri temelli materyal tasarlama yaklaşımına, beşinci bölümü ise becerilerin izlenmesinde benimsenen ölçme değerlendirme yaklaşımına ayrılmıştır. Çalışmayla ilgili öneriler sonuç bölümünde ortaya konmaktadır.

References

  • Berk, L. E. (2009). Child development eighth edition. Pearson.
  • Chomsky, N. (2001). Dil ve zihin (A. Kocaman, Çev.). Ayraç Yayınevi.
  • Başak, B., Korkmaz, H. Ü., Doğan, B., Küser, B. (2022). Dinleme nedir? https://acikders.ankara.edu.tr
  • CE. (2001). Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer. Éditions Didier. https://rm.coe.int/16802fc3a8
  • CE. (2020). Cadre européen commun des références pour les langues. Compagnon volume. G. Breton ve C. Tagliante, Çev. Strasbourg. https://rm.coe.int/cecr-volume-complementaire-avec-denouveaux-descripteurs/16807875d5
  • COE. (2020). CEFR Companion volume with new descriptors. Council of Europe. https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989 Çiftçi, M. (2001). Dinleme eğitimi ve dinlemeyi etkileyen faktörler. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 165-177.
  • Güneş, F. (2017). Okuma sürecinde metindeki anlamdan zihindeki anlama. International Journal of Language Academy, 14, 7-25. DOI: 10.18033/ijla.3521
  • Güneş, F. (2019). Okuryazarlık yaklaşımları. The Journal of Limitless Education and Research, 4 (3), 224-246. DOI: 10.29250/sead.634908
  • FWB (Fédération Wallonie-Bruxelles). Administration générale de l’Enseignement et de la Recherche scientifique (Tarihsiz). Socles de compétences. http://www.enseignement.be/index. php?page=24737&navi=295
  • Keeley, B. (2007). Le capital humain Comment le savoir détermine notre vie. OCDE. https://doi.org/10.1787/1993677x
  • Martyniuk, W. (2006). Cadres européens de référence pour les compétences en langues. https://rm.coe.int/16805c73db
  • Kerbrat-Orecchioni, C. (1996). La conversation. Éditions du Seuil.
  • Kutlu, Ö., Doğan, C. D., ve Karakaya, İ. (2017). Ölçme ve değerlendirme: performansa ve protfolyoya dayalı durum belirleme. Pegem Akademi.
  • MEB (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/2023_Eğitim%20Vizyonu.pdf
  • MEB (2023). K12 beceriler çerçevesi Türkiye bütüncül modeli. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • MENE (2015). Le socle commun de connaissance, de compétences et de culture. education.gouv.fr: https://www.education.gouv.fr/le-socle-commun-de-connaissances-de-competences-et-de-culture-12512 OECD (2019, Ekim). PISA 2018. https://www.oecd.org/pisa/test/PISA2018_Released_REA_Items_12112019.pdf
  • OECD (2021). Skills outlook. OECD. OECD Skills Outlook 2021 : Learning for Life | OECD Skills Outlook | OECD iLibrary (oecd-ilibrary.org) https://doi.org/10.1787/0ae365b4-en
  • Özbay, M. ve Çetin, D. (2011). Dinleme becerisinin geliştirilmesinde prozodik farkındalığın önemi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 155-175.
  • Özer, M. ve Perc, M. (2020). Dreams and realities of school tracking and vocational education. Palgrave Communications, 6, 34.
  • Polat, Y., Kurtul, K., Karakaya, İ., Deniz K. (2023). Türkçe alan becerileri. P. Aşkar ve diğerleri (Edt.), K12 beceriler çerçevesi Türkiye bütüncül modeli içinde (s. 72-96). MEB.
  • Şata, M. (2022). Açık uçlu maddelerin puanlanması. İ. Karakaya (Edt.), Açık uçlu soruların hazırlanması ve değerlendirmesi içinde (76-103). Pegem Akademi.
  • Turan, Ü. D. (2019). Edimbilim I: Bağlam, konuşma ilkeleri ve söz eylem kuramı. A. S. Özsoy ve Ü. D. Turan (Edt.), Genel dilbilim II içinde (s. 119-132). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Uçan, H. (2015). Dilbilim, göstergebilim ve edebiyat eğitimi. İz Yayıncılık.
  • UNICEF. (2017). Réimaginer l'éducation aux compétences de vie et à la citoyenneté au Moyent-Orient et en Afrique du Nord. Une approche à quatre dimensions et systémique des compétences pour le XXIe siècle. Cadre programmatique et conceptuel. Amman: UNICEF Bureau régional Moyent-Orient et Afrique du Nord. https://www.unicef.org/mena/media/6156/file/LSCE%20Conceptual%20and%20Programmatic%20Framework_FR.pdf%20.pdf
  • UNICEF. (2021). Adressing the youth employment and skilling challenge. UNICEF.
  • Ülper, H. ve Uzun L. (2009). Bilişsel süreç modeline göre hazırlanan yazma öğretimi izlencesinin öğrenci başarısına etkisi. Elementary Education Online, 8(3), 651-665. http://ilkogretim-online.org.tr
  • Yazarsız. (2022). Yazılı anlatım becerisi. https://acikders.ankara.edu.tr/mod/resource/view.php?id=51910
  • Yazarsız. (2023). Okuma. https://acikders.ankara.edu.tr/mod/resource/view.php?id=96755
Year 2024, Volume: 53 Issue: 241, 473 - 498, 01.02.2024
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1309211

Abstract

References

  • Berk, L. E. (2009). Child development eighth edition. Pearson.
  • Chomsky, N. (2001). Dil ve zihin (A. Kocaman, Çev.). Ayraç Yayınevi.
  • Başak, B., Korkmaz, H. Ü., Doğan, B., Küser, B. (2022). Dinleme nedir? https://acikders.ankara.edu.tr
  • CE. (2001). Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer. Éditions Didier. https://rm.coe.int/16802fc3a8
  • CE. (2020). Cadre européen commun des références pour les langues. Compagnon volume. G. Breton ve C. Tagliante, Çev. Strasbourg. https://rm.coe.int/cecr-volume-complementaire-avec-denouveaux-descripteurs/16807875d5
  • COE. (2020). CEFR Companion volume with new descriptors. Council of Europe. https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989 Çiftçi, M. (2001). Dinleme eğitimi ve dinlemeyi etkileyen faktörler. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 165-177.
  • Güneş, F. (2017). Okuma sürecinde metindeki anlamdan zihindeki anlama. International Journal of Language Academy, 14, 7-25. DOI: 10.18033/ijla.3521
  • Güneş, F. (2019). Okuryazarlık yaklaşımları. The Journal of Limitless Education and Research, 4 (3), 224-246. DOI: 10.29250/sead.634908
  • FWB (Fédération Wallonie-Bruxelles). Administration générale de l’Enseignement et de la Recherche scientifique (Tarihsiz). Socles de compétences. http://www.enseignement.be/index. php?page=24737&navi=295
  • Keeley, B. (2007). Le capital humain Comment le savoir détermine notre vie. OCDE. https://doi.org/10.1787/1993677x
  • Martyniuk, W. (2006). Cadres européens de référence pour les compétences en langues. https://rm.coe.int/16805c73db
  • Kerbrat-Orecchioni, C. (1996). La conversation. Éditions du Seuil.
  • Kutlu, Ö., Doğan, C. D., ve Karakaya, İ. (2017). Ölçme ve değerlendirme: performansa ve protfolyoya dayalı durum belirleme. Pegem Akademi.
  • MEB (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/2023_Eğitim%20Vizyonu.pdf
  • MEB (2023). K12 beceriler çerçevesi Türkiye bütüncül modeli. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • MENE (2015). Le socle commun de connaissance, de compétences et de culture. education.gouv.fr: https://www.education.gouv.fr/le-socle-commun-de-connaissances-de-competences-et-de-culture-12512 OECD (2019, Ekim). PISA 2018. https://www.oecd.org/pisa/test/PISA2018_Released_REA_Items_12112019.pdf
  • OECD (2021). Skills outlook. OECD. OECD Skills Outlook 2021 : Learning for Life | OECD Skills Outlook | OECD iLibrary (oecd-ilibrary.org) https://doi.org/10.1787/0ae365b4-en
  • Özbay, M. ve Çetin, D. (2011). Dinleme becerisinin geliştirilmesinde prozodik farkındalığın önemi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 155-175.
  • Özer, M. ve Perc, M. (2020). Dreams and realities of school tracking and vocational education. Palgrave Communications, 6, 34.
  • Polat, Y., Kurtul, K., Karakaya, İ., Deniz K. (2023). Türkçe alan becerileri. P. Aşkar ve diğerleri (Edt.), K12 beceriler çerçevesi Türkiye bütüncül modeli içinde (s. 72-96). MEB.
  • Şata, M. (2022). Açık uçlu maddelerin puanlanması. İ. Karakaya (Edt.), Açık uçlu soruların hazırlanması ve değerlendirmesi içinde (76-103). Pegem Akademi.
  • Turan, Ü. D. (2019). Edimbilim I: Bağlam, konuşma ilkeleri ve söz eylem kuramı. A. S. Özsoy ve Ü. D. Turan (Edt.), Genel dilbilim II içinde (s. 119-132). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Uçan, H. (2015). Dilbilim, göstergebilim ve edebiyat eğitimi. İz Yayıncılık.
  • UNICEF. (2017). Réimaginer l'éducation aux compétences de vie et à la citoyenneté au Moyent-Orient et en Afrique du Nord. Une approche à quatre dimensions et systémique des compétences pour le XXIe siècle. Cadre programmatique et conceptuel. Amman: UNICEF Bureau régional Moyent-Orient et Afrique du Nord. https://www.unicef.org/mena/media/6156/file/LSCE%20Conceptual%20and%20Programmatic%20Framework_FR.pdf%20.pdf
  • UNICEF. (2021). Adressing the youth employment and skilling challenge. UNICEF.
  • Ülper, H. ve Uzun L. (2009). Bilişsel süreç modeline göre hazırlanan yazma öğretimi izlencesinin öğrenci başarısına etkisi. Elementary Education Online, 8(3), 651-665. http://ilkogretim-online.org.tr
  • Yazarsız. (2022). Yazılı anlatım becerisi. https://acikders.ankara.edu.tr/mod/resource/view.php?id=51910
  • Yazarsız. (2023). Okuma. https://acikders.ankara.edu.tr/mod/resource/view.php?id=96755
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Derleme Makalesi
Authors

Yusuf Polat 0000-0001-9341-6643

Kemalettin Deniz 0000-0001-7531-490X

Kamil Kurtul 0009-0000-0198-2980

Publication Date February 1, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 53 Issue: 241

Cite

APA Polat, Y., Deniz, K., & Kurtul, K. (2024). K12 Beceriler Çerçevesi: Türkiye Bütüncül Modeli Bağlamında Türkçe Alan Becerileri. Milli Eğitim Dergisi, 53(241), 473-498. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1309211