Research Article
BibTex RIS Cite

The Occupational Perceptions of The Associate Degree Tourism Students to The Sector: Pamukkale University Case

Year 2019, Volume: 11 Issue: 18, 1970 - 1995, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.554480

Abstract

Although tourism is one of the most important
occupational areas of today, the perceptions of the students who gets the
tourism education differ on this profession. When the tourism activities are
evaluated in terms of its contribution to income and employment, it is
essential to bring this educated, trained and qualified personnel labor force
to the tourism sector. When the literature is examined, there are many studies
on the profession perception of the students to the tourism sector. At the end
of the education, it is important the perception of the students who aim to
work in the tourism sector, that the conditions offered by this profession, the
opportunities to develop themselves and how they perceive their career opportunities
in tourism. In this study, it has been investigated that the perception
differences of tourism associate degree program students towards tourism sector
according to their demographic variables. For this purpose, a questionnaire was
conducted for the associate degree students who were studying tourism at
Pamukkale University Denizli Vocational School of Social Sciences. As a result
of the study, differences between the demographic characteristics of the
students and their perceptions about the profession were determined

References

  • Aslan, Z., Ünüvar, Ş. ve Başoda, A. (2012). Turizm eğitimi alan öğrencilerin kişilik özelliklerinin belirlenmesi ve turizm sektörüne uyumu açısından değerlendirilmesi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23 (2), 203-219.
  • Avcı, N. (2011). Turizm eğitimi alan lisans öğrencilerinin iş değerleri: Çeşme Turizm ve Otelcilik Yüksekokulu örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22 (1), 7-18.
  • Bahçelerli, N. M., ve Sucuoğlu, E., (2015). Undergraduate tourism students’ opinions regarding the work conditions in the tourism industry. Procedia Economics and Finance, 26, 1130-1135.
  • Baltacı, F., Üngüren, E., Avsallı, H. ve Demirel, O. N. (2012). Turizm eğitimi alan öğrencilerin eğitim memnuniyetlerinin ve geleceğe yönelik bakış açıların belirlemesine yönelik bir araştırma, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 4(1), 17-25.
  • Cömert, M. (2014). Turizm eğitimi alan öğrencilerin sektörde çalışmak istedikleri alanlar ve sektördeki istihdamda cinsiyet ayrımcılığıyla ilgili düşünceleri. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 1, 50-6.
  • Çarıkçı, İ. H. ve Morçin, S. E., (2014). Önlisans turizm öğrencilerinin kariyer değerleri: Sarıkamış örneği, Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi (EJOIR), 2 (Özel Sayı), 67-81.
  • Çimen, H. (2008). Turizm lisans öğrencilerinin mesleki yönelimleri: Akçakoca turizm işletmeciliği ve otelcilik yüksekokulu örneği, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 19 (2), 194-202.
  • Duman, T., Tepeci, M. ve Unur, K. (2006). Mersin’de yükseköğretim ve orta öğretim düzeyinde turizm eğitimi almakta olan öğrencilerin sektörün çalışma koşullarını algılamaları ve sektörde çalışma isteklerinin karşılaştırmalı analizi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 17(1), 51-69.
  • Grobelna, A. (2017). The perception of job-related motivators when choosing a career in the tourism and hospitality industry-A comparative study between Polish and Spanish students. International Journal of Management and Economics, 53(2), 84-106.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tahtam, R.L. ve Black, W.C. (1995). Multivariate data analysis with readings. New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Karaman, N. (2008). Öğretmenlerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri nelerdir? Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Kim, H. B. ve Park, E. J. (2013). The Role Of Social Experience İn Undergraduates’ Career Perceptions Through İnternship. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education 12, 70-78.
  • Köşker, H. ve Unur, K. (2017). Turizm lisans öğrencilerinin turizm sektöründe çalışma eğilimleri üzerine bir araştırma, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(2), 128-141.
  • Lu, T. and Adler, H. (2009). Career goals and expectations of hospitality and tourism students in China, Journal of Teaching in Travel & Tourism, 9, 63-80.
  • Olcay, A. ve Çelik, Z. (2010). Turizm ve otel işletmeciliği programında öğrenim gören öğrencilerin otelcilik mesleğine ilişkin algıları, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 279-301.
  • Orhan, A (2015). Türkiye’de lisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrencilerin turizm sektörü ile ilgili algılarının çalışma niyetleri üzerindeki etkisinin belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Sarıışık, M. (2007). Turizm sektöründe meslek sahibi olmaya yönelten etkenler: Meslek yüksekokulu öğrencilerine yönelik bir çalışma, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 18 (2), 143-160.
  • Solmaz, S. A., Aksoy, Ö. Şengül, S. ve Sarıışık, M. (2014). Üniversite öğrencilerinin girişimci kişilik özelliklerinin belirlenmesi: Turizm lisans ve ön lisans öğrencileri üzerine bir alan araştırması. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16 (26), 41-55.
  • Tekin, Ö. A. ve Deniz, İ. (2015). Turizm öğrencilerinin yiyecek ve içecek departmanına yönelik tutumları: Üniversite öğrencileri üzerine bir inceleme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 178-197.
  • Üngüren, E. ve Ehtiyar, R. (2009). Türk Ve Alman öğrencilerin umutsuzluk düzeylerinin karşılaştırılması ve umutsuzluk düzeylerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Turizm eğitimi alan öğrenciler üzerinde bir araştırma. Journal of Yasar University, 4(14), 2093-2127.
  • Üzümcü, T. P., Alyakut, Ö. Ve Günsel, A. (2015). Turizm eğitimi alan öğrencilerin, mesleğin geleceğine ilişkin bakış açıları. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(33), 179-199.
  • Wan, Y. K. P., Wong, I. A. ve Kong, W. H., (2014). Student career prospect and industry commitment: The roles of industry attitude, perceived social status, and salary expectations. Tourism Management, 40, 1-14.
  • Wijesundara, W.G.S.R. (2015). An evaluation of graduates:Perception on employment in tourism and hospitality industry. Tourism, Leisure and Global Change, 2, 172-182.
  • Yayla, Ö., Silik, C. E. ve Dülger, A. S., (2017). Turizm lisans ve önlisans eğitiminde 2017 yılı sayısal değerlendirmeler. Journal of Tourism and Şastronomy Studies, 5(4), 47-58.
  • Yılmaz, A. ve Tanrıverdi, H. (2017). Aşçıların meslek uyumu ve meslek algısı düzeyleri üzerine bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (2), 621- 639
  • Yılmaz, T. F., Şen, T. H. ve Demirkaya, F. (2014). Hemşirelerin ve ebelerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(3), 130-139.
  • Zengin, B. ve Kırmızı, A. (2017). Turizm eğitimi alan öğrencilerin uygulama eğitiminde karşılaştıkları sorunları ve çözüm önerileri: Gazi Üniversitesi örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(48), 564-582.
  • Zubaidah, M. A. T., Norhafizah, B., Norhidayah, M. W., Anderson, A. N., Najua, M. A., Norfadzliana, G, ve Siti, A. A. T., (2016). Graduates:Perception on the factors affecting commitment to pursue career in the hospitality industry. Procedia Social and Behavioral Sciences, 224, 416-420.

Turizm Eğitimi Alan Önlisans Öğrencilerinin Sektöre Yönelik Meslek Algıları: Pamukkale Üniversitesi Örneği

Year 2019, Volume: 11 Issue: 18, 1970 - 1995, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.554480

Abstract

Turizm, günümüzün en önemli
meslek alanlarından biri olmasına rağmen, turizm eğitimi alan öğrencilerin bu
mesleğe yönelik algıları farklılık göstermektedir. Turizm faaliyetleri,
ülkelere kazandırdığı gelir ve istihdama sağladığı katkı açısından
değerlendirildiğinde, en yüksek derecede geliri elde etmek ve müşteri
memnuniyetini sağlamak açısından kalifiye eleman yetiştirmek ve bu eğitimli
işgücünü turizm sektörüne kazandırmak şarttır. Literatür incelendiğinde, turizm
eğitimi alan öğrencilerin turizme yönelik meslek algısı konusunda birçok çalışmaya
rastlanmaktadır. Öğrenim hayatı sonunda, turizm sektöründe çalışmayı hedefleyen
üniversite öğrencilerinin,  mesleklerinin
onlara sunduğu çalışma koşullarını, kendilerini geliştirme imkânlarını, kariyer
olanaklarını nasıl algıladıkları ve sektörü nasıl gördükleri ve bu mesleğin bir
parçası olmak açısından önemlidir. Bu çalışmada turizm eğitimi alan önlisans
öğrencilerinin demografik verilerine göre, turizm sektörüne yönelik algılarında
farklılık olup olmadığı araştırılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Pamukkale
Üniversitesi Denizli Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulunda turizm eğitimi alan
önlisans öğrencilerine yönelik bir anket uygulaması gerçekleştirilmiştir.
Çalışma sonucunda öğrencilerin demografik özellikleri ile mesleğe yönelik
algıları arasında farklılıklar tespit edilmiştir.

References

  • Aslan, Z., Ünüvar, Ş. ve Başoda, A. (2012). Turizm eğitimi alan öğrencilerin kişilik özelliklerinin belirlenmesi ve turizm sektörüne uyumu açısından değerlendirilmesi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23 (2), 203-219.
  • Avcı, N. (2011). Turizm eğitimi alan lisans öğrencilerinin iş değerleri: Çeşme Turizm ve Otelcilik Yüksekokulu örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22 (1), 7-18.
  • Bahçelerli, N. M., ve Sucuoğlu, E., (2015). Undergraduate tourism students’ opinions regarding the work conditions in the tourism industry. Procedia Economics and Finance, 26, 1130-1135.
  • Baltacı, F., Üngüren, E., Avsallı, H. ve Demirel, O. N. (2012). Turizm eğitimi alan öğrencilerin eğitim memnuniyetlerinin ve geleceğe yönelik bakış açıların belirlemesine yönelik bir araştırma, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 4(1), 17-25.
  • Cömert, M. (2014). Turizm eğitimi alan öğrencilerin sektörde çalışmak istedikleri alanlar ve sektördeki istihdamda cinsiyet ayrımcılığıyla ilgili düşünceleri. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 1, 50-6.
  • Çarıkçı, İ. H. ve Morçin, S. E., (2014). Önlisans turizm öğrencilerinin kariyer değerleri: Sarıkamış örneği, Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi (EJOIR), 2 (Özel Sayı), 67-81.
  • Çimen, H. (2008). Turizm lisans öğrencilerinin mesleki yönelimleri: Akçakoca turizm işletmeciliği ve otelcilik yüksekokulu örneği, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 19 (2), 194-202.
  • Duman, T., Tepeci, M. ve Unur, K. (2006). Mersin’de yükseköğretim ve orta öğretim düzeyinde turizm eğitimi almakta olan öğrencilerin sektörün çalışma koşullarını algılamaları ve sektörde çalışma isteklerinin karşılaştırmalı analizi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 17(1), 51-69.
  • Grobelna, A. (2017). The perception of job-related motivators when choosing a career in the tourism and hospitality industry-A comparative study between Polish and Spanish students. International Journal of Management and Economics, 53(2), 84-106.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tahtam, R.L. ve Black, W.C. (1995). Multivariate data analysis with readings. New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Karaman, N. (2008). Öğretmenlerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri nelerdir? Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Kim, H. B. ve Park, E. J. (2013). The Role Of Social Experience İn Undergraduates’ Career Perceptions Through İnternship. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education 12, 70-78.
  • Köşker, H. ve Unur, K. (2017). Turizm lisans öğrencilerinin turizm sektöründe çalışma eğilimleri üzerine bir araştırma, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(2), 128-141.
  • Lu, T. and Adler, H. (2009). Career goals and expectations of hospitality and tourism students in China, Journal of Teaching in Travel & Tourism, 9, 63-80.
  • Olcay, A. ve Çelik, Z. (2010). Turizm ve otel işletmeciliği programında öğrenim gören öğrencilerin otelcilik mesleğine ilişkin algıları, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 279-301.
  • Orhan, A (2015). Türkiye’de lisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrencilerin turizm sektörü ile ilgili algılarının çalışma niyetleri üzerindeki etkisinin belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Sarıışık, M. (2007). Turizm sektöründe meslek sahibi olmaya yönelten etkenler: Meslek yüksekokulu öğrencilerine yönelik bir çalışma, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 18 (2), 143-160.
  • Solmaz, S. A., Aksoy, Ö. Şengül, S. ve Sarıışık, M. (2014). Üniversite öğrencilerinin girişimci kişilik özelliklerinin belirlenmesi: Turizm lisans ve ön lisans öğrencileri üzerine bir alan araştırması. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16 (26), 41-55.
  • Tekin, Ö. A. ve Deniz, İ. (2015). Turizm öğrencilerinin yiyecek ve içecek departmanına yönelik tutumları: Üniversite öğrencileri üzerine bir inceleme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 178-197.
  • Üngüren, E. ve Ehtiyar, R. (2009). Türk Ve Alman öğrencilerin umutsuzluk düzeylerinin karşılaştırılması ve umutsuzluk düzeylerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Turizm eğitimi alan öğrenciler üzerinde bir araştırma. Journal of Yasar University, 4(14), 2093-2127.
  • Üzümcü, T. P., Alyakut, Ö. Ve Günsel, A. (2015). Turizm eğitimi alan öğrencilerin, mesleğin geleceğine ilişkin bakış açıları. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(33), 179-199.
  • Wan, Y. K. P., Wong, I. A. ve Kong, W. H., (2014). Student career prospect and industry commitment: The roles of industry attitude, perceived social status, and salary expectations. Tourism Management, 40, 1-14.
  • Wijesundara, W.G.S.R. (2015). An evaluation of graduates:Perception on employment in tourism and hospitality industry. Tourism, Leisure and Global Change, 2, 172-182.
  • Yayla, Ö., Silik, C. E. ve Dülger, A. S., (2017). Turizm lisans ve önlisans eğitiminde 2017 yılı sayısal değerlendirmeler. Journal of Tourism and Şastronomy Studies, 5(4), 47-58.
  • Yılmaz, A. ve Tanrıverdi, H. (2017). Aşçıların meslek uyumu ve meslek algısı düzeyleri üzerine bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (2), 621- 639
  • Yılmaz, T. F., Şen, T. H. ve Demirkaya, F. (2014). Hemşirelerin ve ebelerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(3), 130-139.
  • Zengin, B. ve Kırmızı, A. (2017). Turizm eğitimi alan öğrencilerin uygulama eğitiminde karşılaştıkları sorunları ve çözüm önerileri: Gazi Üniversitesi örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(48), 564-582.
  • Zubaidah, M. A. T., Norhafizah, B., Norhidayah, M. W., Anderson, A. N., Najua, M. A., Norfadzliana, G, ve Siti, A. A. T., (2016). Graduates:Perception on the factors affecting commitment to pursue career in the hospitality industry. Procedia Social and Behavioral Sciences, 224, 416-420.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Çetin 0000-0002-0753-8175

Seher Ceylan 0000-0003-0968-1052

Nuray Selma Özdipçiner 0000-0001-6968-5691

Publication Date June 30, 2019
Acceptance Date June 21, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 11 Issue: 18

Cite

APA Çetin, A., Ceylan, S., & Özdipçiner, N. S. (2019). Turizm Eğitimi Alan Önlisans Öğrencilerinin Sektöre Yönelik Meslek Algıları: Pamukkale Üniversitesi Örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 1970-1995. https://doi.org/10.26466/opus.554480