Bu çalışmada özel eğitim bölümü öğretmen adaylarının
deneyimlerinden yola çıkarak dijital öğrenme materyallerinin (DÖM) özel
eğitimde kullanımı betimlenmiş ve kullanmayı tercih ettikleri DÖM geliştirme
ortamları gerekçeleri ile ortaya koyulmuştur. Araştırmada fenomenoloji deseni
kullanılmış ve araştırma bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 49 özel
eğitim öğretmenliği öğretmen adayları ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma 6
hafta dijital öğrenme materyali, 6 hafta artırılmış gerçeklik uygulamaları, 1
hafta materyal geliştirme etkinlikleri ve 1 hafta görüşmeler olmak üzere
toplamda 14 hafta şeklinde yürütülmüştür. Araştırma verileri görüşmeler
aracılıyla toplanmış ve elde edilen veriler 2 döngü kodlama ile analiz
edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının dijital öğrenme
materyallerini ve artırılmış gerçeklik uygulamalarını özel eğitimde kullanmayı
tercih ettikleri belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarına göre dijital
öğrenme materyalleri ve artırılmış gerçeklik uygulamaları özel eğitime ihtiyacı
olan öğrencilerin akademik, sosyal, öz bakım ve iletişim becerilerini
destekleyebilmektedir. Ek olarak, kolay kullanım sağlaması, düşük maliyeti,
öğrenci katılımını kolaylaştırma gibi nedenlerden dolayı öğretmenlerin işlerini
kolaylaştırırken, bireyselleştirmedeki zorluk ve teknik sorunlardan dolayı
geliştirme sürecinde sorunlar yaşanabileceğini de dile getirmişlerdir.
In this study, it is aimed to determine the opinions of special education teacher candidates regarding usage of digital learning materials in special education in their experience and reveal favorite digital learning materials platforms and reasons for preference. This study was designed with the phenomenological research method, and the participants of the research consisted of 49 freshman pre-service teachers of special education at a large university in the academic year of 2014-2015, Turkey. Research was continued for a total of 14 weeks: The first 6 weeks learning of digital learning material (DLM) tools, second 6 weeks learning augmented reality tool, 1 week developing materials and the last week interviewing with special education teacher candidates. Inductive content analysis was used in analyzing the data. Teacher candidates having their education at private institutions have stated that they wish to improve and use DLM. DLM is essential concerning increasing academic, social, self-care and communication skills. Additionally, teacher candidates have stated that DLMs support teachers with lower costs and time, student engagement, ease in preparation, fun and useful outcomes, and increase the variety and sources of materials. Participants have mentioned that unless the required technical equipment is provided, developing and using DLMs will not be possible.
Special education teacher candidate augmented reality digital learning material developing DLM by teachers using DLM for disabled students
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 1 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.