This paper set out to explore the effect of the containing function of mothers (with 48-72 month-old children) on children’s tendency to aggressive behaviors and playfulness in 184 mother-child dyads from nursery classes in primary and secondary schools and from kindergartens. The data were collected using a correlational survey design. The levels of containing functions were measured with the Parent-Child Containing Function Scale (PCCFS) developed by Zabcı et al. (2018), and children’s aggressive tendency was assessed using the Aggression Tendency Scale (ATS) developed by Kaynak et al. (2016). Developed by Barnett (1990) and adapted to Turkish culture by Keleş and Yurt (2017), the Children's Playfulness Scale (CPS) was employed to analyze children’s disposition to play. The analysis of the data was conducted using the software program SPSS 26. The results of Pearson’s Correlational Analysis indicated no relationship between containing function levels of mothers and children’s playfulness. A remarkably significant negative correlation, however, was observed between containing function levels and children’s aggressive impulses. Additionally, maternal education significantly affected their containing functions, and children’s aggressive tendency scores significantly predicted the containing function scores of mothers.
-
Bu araştırma 48-72 aylık çocukların annelerinin kapsayıcı işlev düzeylerinin, çocukların saldırgan davranışlara yönelimine ve oyun eğilimlerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu ilkokul bünyesindeki anasınıflarında, ortaokul bünyesindeki anasınıflarında ve bağımsız anaokullarında öğrenim gören 184 çocuk ve anneleri oluşturmaktadır. Araştırmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubuna alınan annelerin kapsayıcı işlev düzeylerini ölçmek amacıyla Zabcı vd. (2018), tarafından geliştirilen Ebeveyn Çocuk Kapsayıcı İşlev Ölçeği, çocukların saldırganlık yönelimini ölçmek için Kaynak vd. (2016), tarafından geliştirilen Saldırganlığa Yönelim Ölçeği ve çocukların oyun oynama eğilimini ölçmek amacıyla Barnett (1990) tarafından geliştirilen, Keleş ve Yurt (2017) tarafından Türkçeye uyarlanan Çocuklar İçin Oynama Eğilimi Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada toplanan veriler, SPSS 26 sosyal bilimler için veri analizi paket programıyla analiz edilmiştir. Pearson Korelasyon Analizi sonuçlarına göre çocukların annelerinin kapsayıcı işlev düzeyleri ile oyun oynama eğilimleri arasında bir ilişki bulunamamıştır. Ancak çocukların annelerinin kapsayıcı işlev düzeyleri ile çocukların saldırganlık dürtüleri arasında negatif yönlü yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Ayrıca annelerin eğitim durumlarının kapsayıcı işlevlerini anlamlı düzeyde etkilediği, çocukların saldırganlık yönelimine ait puanların annelerin kapsayıcı işlevlerine ait puanları anlamlı oranda yordadığı sonucuna ulaşılmıştır.
-
-
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Child Development Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Early Pub Date | March 8, 2024 |
Publication Date | May 15, 2024 |
Submission Date | March 9, 2023 |
Acceptance Date | December 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 61 |