Research Article
BibTex RIS Cite

Theater Reform in Italy with Commedia Dell’arte, Typecastings and Carlo Goldoni

Year 2017, Issue: 9, 81 - 88, 21.10.2017
https://doi.org/10.29000/rumelide.347553

Abstract

Commedia
dell’Arte
, one of the
most important tradition of Italian folk theater of 16th and 17th century, is
also a tradition that has affected whole Europe at the same time. The most
important characteristic of Commedia
dell’Arte
is the mask that the players use when they are on stage to act.
These masks were not anymore simple objects attached on face, each of them
turned to a real character and by the help of costums and various accessories
formed the Commedia dell’Arte. The
most famous masks or characters of Commedia
dell’Arte
are Pantalone, Arlecchino, Colombina, Capitano and Dottore. The
tradition of Commedia dell’Arte gets
spoiled in Italy with Carlo Goldoni. Goldoni says that instead of comedy of
improvisation the written plays must be used and the actors will have the
possibility of playing different characters in each play instead of the same
characters.

References

  • Antonucci, G. (1995). Storia del Teatro Italiano, Roma: Tascabili Economici Newton. Marzorati, C. (1956). Letteratura Italiana, I Maggiori, Cilt II. Milano. Öncel, S. (1998). İtalyan Edebiyat Tarihi, 2. Kitap. Ankara: İtalyan Kültür Heyeti. Rudlin, J. (2000). Commedia dell’Arte. (Çev: Ezgi Ege İpekli), İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.

Commedia Dell’arte, Tiplemeler ve Carlo Goldonı ile İtalya’da Tiyatro Reformu

Year 2017, Issue: 9, 81 - 88, 21.10.2017
https://doi.org/10.29000/rumelide.347553

Abstract

16. ve 17. Yüzyıl İtalyan Halk Tiyatrosunun önemli
bir geleneği olan Commedia dell’Arte
aslında o dönemde tüm Avrupa’yı etkileyen bir gelenektir. Commedia dell’Arte’nin en önemli özelliği maskelerle sahneye çıkan
oyunculardır. Maskeler bir karnaval geleneği olmaktan çıkmış, artık Commedia’nın temel unsuru haline
gelmiştir. Yalnızca yüze takılan nesnel bir oluşumdan çok birer karaktere
dönüşen bu maskeler, kostümler ve çeşitli aksesuarlarla tamamlanarak Commedia dell’Arte’nin ta kendisi
olmuştur. Commedia dell’Arte tiyatrosunun
en bilinen maskeleri arasında Pantalone, Arlecchino, Colombina, Capitano ve
Dottore sayılabilir. Commedia dell’Arte
geleneği İtalya’da Carlo Goldoni ile bozulmuştur. Artık doğaçlama komedinin
yerini yazılı tam metinlerin alması gerektiğini düşünen Goldoni, oyunculara da
aynı tiplemeler yerine farklı farklı rollerde oynamaları gerektiğini öğretmeye
çalışmıştır. Böylelikle her oyunda aynı tiplemeyi canlandırmak zorunda kalmayan
oyuncular, yazılı olan rollerini ezberleyecek ve farklı karakterlere bürünme
şansı bulacaklardı.

References

  • Antonucci, G. (1995). Storia del Teatro Italiano, Roma: Tascabili Economici Newton. Marzorati, C. (1956). Letteratura Italiana, I Maggiori, Cilt II. Milano. Öncel, S. (1998). İtalyan Edebiyat Tarihi, 2. Kitap. Ankara: İtalyan Kültür Heyeti. Rudlin, J. (2000). Commedia dell’Arte. (Çev: Ezgi Ege İpekli), İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Turkish language and literature
Authors

Ebru Balamir

Publication Date October 21, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 9

Cite

APA Balamir, E. (2017). Commedia Dell’arte, Tiplemeler ve Carlo Goldonı ile İtalya’da Tiyatro Reformu. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(9), 81-88. https://doi.org/10.29000/rumelide.347553

Cited By

CARLO GOLDONI VE LOKANTACI KADIN ADLI YAPITINDA TOPLUMSAL ÖGELER
Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi
Barış YÜCESAN
https://doi.org/10.33207/trkede.597921

RumeliDE Journal of Language and Literature Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).