RumeliDE Journal of Language and Literature Studies
Cover Image
Submit Article Send Reviewer Request Aim & Scope Author Guidelines Ethical Principles and Publication Policy Last Issue Archive Editorial Board Contact
...
Login
ISSN 2148-7782 | e-ISSN 2148-9599 | Period Quarterly | Founded: 2014 | Publisher Yakup YILMAZ | http://www.rumelide.com/


RumeliDE Journal of Language and Literature Research began publication in 2014 in the field of language, literature, folklore, culture, translation, language and literature education; Academic, scientific and research-based articles. It is an internationally vigorous, open-access journal. The language of publication is Turkish; However, articles in English, French, German, Italian, Spanish (languages with Latin writing system), Russian, Bulgarian, Serbian (languages with Cyrillic writing system), Arabic and Persian (languages with Arabic writing system) are also accepted. It is scanned in the Social Sciences index. It is published twice a year (October-April) in electronic format (www.rumelide.com) and in print. In addition, special numbers can also be published at intervals.

RumeliDE Journal of Language and Literature Studies

ISSN 2148-7782 | e-ISSN 2148-9599 | Period Quarterly | Founded: 2014 | Publisher Yakup YILMAZ | http://www.rumelide.com/
Cover Image


RumeliDE Journal of Language and Literature Research began publication in 2014 in the field of language, literature, folklore, culture, translation, language and literature education; Academic, scientific and research-based articles. It is an internationally vigorous, open-access journal. The language of publication is Turkish; However, articles in English, French, German, Italian, Spanish (languages with Latin writing system), Russian, Bulgarian, Serbian (languages with Cyrillic writing system), Arabic and Persian (languages with Arabic writing system) are also accepted. It is scanned in the Social Sciences index. It is published twice a year (October-April) in electronic format (www.rumelide.com) and in print. In addition, special numbers can also be published at intervals.

RumeliDE.S7 (October) Thanks to Prof. Dr. Tahir ÜZGÖR: Special Issue Last Issue
Issue Ö7 - Oct 21, 2020
  1. Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi okuma kitaplarının etkinlikler, basit zamanlar, birleşik çekimler ve ek fiil kullanımı açısından incelenmesi
    Pages 1 - 14
    Seda KAYA , Salih Kürşad DOLUNAY
  2. Kadem Kaynaa romanının söz varlığı üzerine bir değerlendirme
    Pages 15 - 38
    Ceyda ERDİN , Levent DOĞAN
  3. Kırgızistan’da orta öğretim edebiyat kitaplarında millî bilinç
    Pages 39 - 44
    Akartürk KARAHAN , Sibel BARCIN
  4. Öğretim elemanlarının “topluluk karşısında konuşma becerileri” üzerine bir değerlendirme
    Pages 45 - 58
    Kürşad KARA
  5. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde Gazi Üniversitesi B1 Seviyesi Ders Kitabı dinleme bölümünün incelenmesi
    Pages 59 - 79
    Mesut GÜN , Medine BAKIRDÖĞEN
  6. Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin ders kitapları hakkındaki görüş ve önerileri (İstanbul Türkçe Öğrenim Seti)
    Pages 80 - 91
    Ahmet Zeki GÜVEN , Uğur ÖZBİLEN
  7. Uzaktan eğitim yoluyla yürütülen Türk dili derslerinin değerlendirilmesi: nitel bir araştırma
    Pages 92 - 110
    Ömer ÖZER , Yunus Emre ÇEKİCİ
  8. Türk runik metinleri ile Nogay Türkçesinin ortak söz varlığı
    Pages 111 - 151
    Süleyman Hilmi KIZILDAĞ
  9. B1 düzeyi ders materyallerinin söz varlığının ve B1 düzeyi öğrencilerin yazılı söz varlığının çeşitli değişkenler açısından derlem tabanlı incelenmesi
    Pages 152 - 171
    Ramazan ŞİMŞEK
  10. Ortaokul öğrencilerinin kullandığı argo kelimeler çerçevesinden dil ahlakına genel bir bakış
    Pages 172 - 191
    Neslihan KARAKUŞ , Mehmet Önder KARACAOĞLU , Murat KETEN
  11. Toplum içerisinde söyleme dönüşen dilde değer değişimleri
    Pages 192 - 205
    Ebubekir BOZAVLI
  12. Budist Uygurlarda Yétiken Takımyıldızı inancı
    Pages 206 - 223
    Hasan İSİ
  13. Eş anlamlı kelime öğretimi açısından Fakir Baykurt’un Eşekli Kütüphaneci romanı
    Pages 224 - 236
    İ̇smail ÇOBAN , Faruk POLATCAN
  14. Ünlüler ile ilgili kuramlar çerçevesinde Türkçedeki ünlüler
    Pages 237 - 252
    Gönül ERDEM NAS
  15. Ötekiler ve uyanış: Ömer Seyfettin’in Ashab-ı Kehfimiz Hikâyesi ve E. M. Forster’ın A Passage to India Romanı
    Pages 253 - 263
    Abdullah Nejat TÖNGÜR
  16. Bir edebî tenkit örneği olarak Selim İleri’nin “Seni Çok Özledim” adlı eseri
    Pages 264 - 271
    Funda ÇAPAN ÖZDEMİR
  17. Eleştirel gerçekçilik bağlamında Tevfik Fikret şiirine bakış
    Pages 272 - 279
    Secaattin TURAL
  18. Büyük Mecmua’da savaş sonrasını konu alan şiir ve nesirler
    Pages 280 - 297
    Esat CAN
  19. Kadına yüklenen misyonlar bağlamında Aydemir romanı
    Pages 298 - 314
    Gaye Belkız YETER ŞAHİN , Selin Cansu YETER
  20. Çocuk kitaplarının taşıması gereken özellikler: Cemil Kavukçu’nun Bir Öykü Yazalım Mı? ve Masal Anlatma Oyunu adlı eserlerine eleştirel bir bakış
    Pages 315 - 340
    İ̇lker AYDIN , Merve UZUN
  21. Bî‘at-nâme türüne bir örnek: Nakşî İbrahim Efendi’nin Bî‘at-nâme’si
    Pages 341 - 356
    İ̇smail YILDIRIM
  22. Hamza-nāme’nin 72. cildi’nde kullanılan ikilemeler
    Pages 357 - 366
    Osman TÜRK
  23. Edebî bir tür olarak falnâme ve mensûr bir Kur'ân falı örneği
    Pages 367 - 379
    Semih YEŞİLBAĞ
  24. XV. yüzyılda bir iskân metodu olarak mezralarda şenlendirme: Şumnu örneği (Mezralar: üzerinde son bulan yaşamın kalan izleri mi yoksa yeni başlayacak hayatın ilk adımları mı?)
    Pages 380 - 390
    Senem KARAGÖZ
  25. Kemāl Paşa-zāde’nin Āh-nāme’si
    Pages 391 - 399
    Ömer ZÜLFE
  26. Seyyid Yahyâ Vâkıf (ö. 1738)’ın şiirleri
    Pages 400 - 438
    Fatih BAŞPINAR , Sema ERDOĞDU
  27. Küçük Hâfız Mustafa Efendi’nin Sofyalı Süleyman Rüsûhî’nin şiirine yazdığı şerh: Şerh-i Kasîde-i Rüsûhî
    Pages 439 - 454
    Erdoğan TAŞTAN
  28. Unfinished song in teacher education: The Village Institutes experience in Turkey
    Pages 455 - 467
    Arzu EKOÇ
  29. Almancadaki ikili Ad+Ad Birleşimlerinde önekimsiler
    Pages 468 - 476
    Neriman NACAK
  30. تقييم مهارات التفاعل الشفوي في مواقع تعليم اللغة العربية عن بعد للناطقين بغيرها
    Pages 477 - 503
    İ̇brahim MANSUR
  31. المرأة المأزومة وجوديا في روايات نوال السعداوي
    Pages 504 - 520
    Malek Hassan Mahmoud ABDUL QADER
  32. خالد سعود الزيد؛ حياته، شخصيته الأدبية، وأعماله
    Pages 521 - 533
    Leyla YAKUPOĞLU BORAN
  33. Annie Ernaux’da “Ruhun Tutkuları” ya da “Tutkunun Ruhu”
    Pages 534 - 540
    Fatma KABA
  34. Yabancı dil Fransızca öğretimi ders kitabı “Le Nouveau Taxi 1”de A 1 düzeyi kültürel öğelerin sunumu
    Pages 541 - 556
    Deniz DEMİRKAN
  35. La motivation et le rôle « motivateur » de l’enseignant de FLE
    Pages 557 - 572
    İ̇rem ONURSAL AYIRIR , Yıldız FAKIOĞLU GÖKDUMAN
  36. Troubling the realm of estrangement: A comparative analysis of the Docile and the Resistant body in Giuseppe Pitré’s Catarina the Wise and Jeanne Marie Le Prince De Beaumont’s Beauty and the Beast
    Pages 573 - 587
    Esin KUMLU
  37. “Terrible intimacy:” Modernist destruction and recreation in Williams’s poetics
    Pages 588 - 609
    Burcu GÜRSEL
  38. Творчество Чехова и Булгакова в пространстве медицинского дискурса
    Pages 610 - 616
    Mehmet ÖZBERK
  39. Culture specific items in literary texts and their translation based on “foreignization” and “domestication” strategies
    Pages 617 - 653
    Mesut KULELİ
  40. Arsène Lupin, Gentleman Cambrioleur adlı eserin Osmanlı Türkçesi (yeniden) çevirileri üzerine betimleyici bir çalışma
    Pages 654 - 682
    Gülay GÜLER , Ayşe Banu KARADAĞ
  41. Terminology training at translation and interpreting departments in Turkey and beyond
    Pages 683 - 701
    Dilber ZEYTİNKAYA , Füsun SARAÇ
  42. “Görünmez”i “görünür” yapmak: bir uzman olarak diliçi çevirmen
    Pages 702 - 722
    Safiye Gül AVCI SOLMAZ
Indexes and Platforms