Research Article
BibTex RIS Cite

Presentation of anti-semitism in Mcgrath’s gothic novel The Wardrobe Mistress

Year 2019, RumeliDE 2019.Ö6 - Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Uluslararası Filoloji Çalışmaları Konferansı, 302 - 308, 21.11.2019
https://doi.org/10.29000/rumelide.648897

Abstract

In an interview with
Francis Gertler
, Patrick McGrath proposes that there
has been very few written about “the revival of fascism in England immediately
after the war” and that he cannot explain why this is so. And thus he published
The Wardrobe Mistress in order to
explore the reasons for the return of the fascism after the end of World War
II. Although at a first glance the novel appears to be surrounded by gothic
props such as the uncanny return of the dead body, the dark and gloomy setting,
the reader is also concerned about its handling with anti-Semitism, as the main
character is a Jew and her dead husband was a strong Nazi sympathizer. Thus, in
addition to its Gothic traits, the novel transmits a political message about
fascism in a gothic sensibility. By implementing the gothic genre’s traditional
uncanny element into a political arena, McGrath proposes that fascism is also
similar to the dead bodies which continues to reappear in a more tormenting
way. Therefore this paper will present McGrath’s parodic relation with the
Gothic genre, which he labels as “new gothic” in order to explore the novel’s
representation of anti-semitism by ironically juxtapositioning a dead Nazi soul
and a living Jewish body.

References

  • Dupont, J. (2013). Patrick McGrath: Directions and Transgressions. Newcastle-Upon-Tyne: Cambridge Scholors Press. Freud, S., Gay, P. (1995). The Freud Reader. London: Vintage. Gertler, F. (n.d). The Greek Chorus, Dybbuks and the Resurgence of Fascism. Retrived 4, 2019 from https://www.foyles.co.uk/author-patrick-mcgrath. McGrath, P., Bradford, M. (1993). The New Gothic: A Collection of Contemporary Gothic Fiction. London: Picador. McGrath, P. (2017). The Wardrobe Mistress. London: Hutchinson. Menegaldo, G. (1997, November 5). Interview to Patrick McGrath. Sources. Weissman, G. (2004). Fantasies of Witnessing: Postwar Efforts to Experience the Holocaust. Ithaca and London: Cornell University Press. Zlosnik, S. (2011). Patrick McGrath. Cardiff: University of Wales Press.

Mcgrath’ın the Wardrobe Mistress adlı romanında anti-semitizmin tasviri

Year 2019, RumeliDE 2019.Ö6 - Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Uluslararası Filoloji Çalışmaları Konferansı, 302 - 308, 21.11.2019
https://doi.org/10.29000/rumelide.648897

Abstract

Francis Gertler ile yaptığı röportajda, Patrick
McGrath “sava
ştan hemen sonra faşizmin İngiltere’de tekrar ortaya çıkması” hakkında çok az yazıldığını ve bunun neden böyle olduğunu
açıklayamadı
ğını söylemiştir. Bu yüzden de 2017 yılında The
Wardrobe Mistress
adlı romanı yayınlamı
ştır ve
romanda özellikle faşizmin aslında hiç bitmediğini ve sessizce nasıl geri
döndüğünü anlatmıştır. Her ne kadar ilk bakışta roman, ölü bir bedenin
esrarengiz bir şekilde ortaya çıkı
şını, karanlık ve kasvetli yer
ve zaman gibi gotik elementler ile donatmış olsa da, okuyucu aynı zamanda
romanın anti-Semitizm’i nasıl ele aldı
ğını da görmektedir. Romanın
anti-semitizm örgüsü, ana karakterin bir Yahudi olması ve ölen kocasının daha
sonradan öğrendiği kadarı ile bir Nazi sempatizanı olduğu ortaya çıkmıştır ve
böylelikle roman, Gotik elementlerinin yanı sıra, gotik bir yakla
şımla politik bir mesaj da aktarmaktadır. Burada görülen şudur ki,
gotik edebiyatın en önemli temalarından biri olan “bastırılmışın geri dönmesi”
olarak tanımlanan tekinsizlik konusu, bu sefer savaştan sonra bastırılmış olan
faşist ideolojinin sessizce ama daha yıkıcı bir şekilde geri döndüğüdür. Sonuç
olarak bu makalede, ölü bir Nazi ruhu ile ya
şayan bir
Yahudi bedenini nasıl ironik bir
şekilde bir araya getirerek
anti-Semitizm’i i
şlediğini gösterebilmek adına McGrath’in “yeni gotik” olarak adlandırdığı gotik türüyle olan parodik ilişkisi
incelenecektir.

References

  • Dupont, J. (2013). Patrick McGrath: Directions and Transgressions. Newcastle-Upon-Tyne: Cambridge Scholors Press. Freud, S., Gay, P. (1995). The Freud Reader. London: Vintage. Gertler, F. (n.d). The Greek Chorus, Dybbuks and the Resurgence of Fascism. Retrived 4, 2019 from https://www.foyles.co.uk/author-patrick-mcgrath. McGrath, P., Bradford, M. (1993). The New Gothic: A Collection of Contemporary Gothic Fiction. London: Picador. McGrath, P. (2017). The Wardrobe Mistress. London: Hutchinson. Menegaldo, G. (1997, November 5). Interview to Patrick McGrath. Sources. Weissman, G. (2004). Fantasies of Witnessing: Postwar Efforts to Experience the Holocaust. Ithaca and London: Cornell University Press. Zlosnik, S. (2011). Patrick McGrath. Cardiff: University of Wales Press.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Turkish language and literature
Authors

Gamze Sabancı Uzun 0000-0003-3850-4581

Publication Date November 21, 2019
Published in Issue Year 2019 RumeliDE 2019.Ö6 - Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Uluslararası Filoloji Çalışmaları Konferansı

Cite

APA Sabancı Uzun, G. (2019). Presentation of anti-semitism in Mcgrath’s gothic novel The Wardrobe Mistress. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi302-308. https://doi.org/10.29000/rumelide.648897

RumeliDE Journal of Language and Literature Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).