Research Article
BibTex RIS Cite

Hayat Bilgisi Dersi Kapsamında Dersimiz Atatürk Filminin Analizi

Year 2024, Issue: Ö14, 715 - 727, 21.03.2024
https://doi.org/10.29000/rumelide.1446945

Abstract

Bu çalışmada, hayat bilgisi dersi öğretim programında yer alan Atatürk ile ilgili kazanım ifadeleri ve açıklamalarından yola çıkarak Dersimiz Atatürk filminde; Atatürk’ün hayatı, çocukluğu ve kişilik özelliklerinin nasıl işlendiğini incelemek amaçlanmıştır. Çünkü günümüz eğitim öğretim ortamları artık ders kitaplarının yanı sıra diğer birçok çeşitli öğretim araç ve materyallerinin kullanılabileceği donanımdadır. Eğitim öğretim ortamlarında kullanılabilecek bu araçlardan birisi de izleyenlerin birden fazla duyu organına hitap eden eğitsel filmlerdir. Bu amaçla çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında filmle ilgili notlar alabilmek amacıyla Atatürk’ün hayatı, çocukluğu ve kişilik özellikleri temaları altında bir kontrol listesi oluşturulmuştur. Film her iki araştırmacı tarafından birbirinden bağımsız olarak titizlikle incelenmiş, notlar alınmıştır. Daha sonra bu notlar karşılaştırılarak uyuma bakılmıştır. Toplanan veriler betimsel analizle çözümlenmiştir. Bulgular sunulurken çalışmanın her aşaması içerikte açıklanmış, filmlerden sıklıkla alıntılar yapılmış ve görseller sunulmuştur. Çalışma sonunda filmin Atatürk’ün hayatı, çocukluğu ve kişilik özellikleri üzerine yeterince bilgi verdiği, temel eğitim düzeyindeki öğrenci seviyesine uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu doğrultuda hayat bilgisi derslerinde Atatürk ile ilgili konularda “Dersimiz Atatürk” filminin öğrencilerle birlikte izlenilmesi, filmin öğrenciler üzerinde etkili olup olmayacağı üzerine farklı sınıf düzeylerinde uygulamalı araştırmalar yapılması, Atatürk konularının farklı yöntemlerle işlenmesi üzerinden karşılaştırmalı çalışmalar yapılması önerilebilir.

References

  • Akkuş, S. D. (2022). Büyük filmlerden liderlik dersleri üzerine bir inceleme. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 11 (1), 580-592.
  • Alif Redzuan Abdullah, M. (2023). Learning moral values through cartoons for malaysian preschool-aged children. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. Society for Research and Knowledge Management. https://doi.org/10.26803/ijlter.22.6.20
  • Çelik, L. (2010). Öğretim materyallerinin hazırlanması ve seçimi. Ö. Demirel ve E. Altun (Ed), Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde. Pegem Akademi.
  • Efe, H. A. (2015). Animasyon destekli çevre eğitiminin akademik başarıya, akılda kalıcılığa ve çevreye yönelik tutuma etkisi. Journal of Computer and Education Research, 3 (5), 130-143.
  • Birkök, M.C. (2008). Bir toplumsallaştırma aracı olarak eğitimde alternatif medya kullanımı: Sinema filmleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5 (2), 1-12.
  • Çam, Ş. S. (2023). Fenomenolojik bakış açısıyla başarı ve motivasyon temalı film analizlerinin mesleki gelişime katkısı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36 (2), 612-640.
  • Demircioğlu, İ. H. (2007). Tarih öğretiminde filmlerin yeri ve önemi. Bilig 42. 77-93.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (1998). The lanscape of qualitative research: Theories and issues. Thousand Oaks: Sage
  • Derelioğlu, Y. ve Şar, E. (2010). The use of films on history education in primary schools: Problems and suggestions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 2017-2020.
  • Kaya, N.G. (2021). Kapsayıcı eğitim bağlamında hıçkırık filminin analizi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (80). 1818-1831.
  • Kivel, M. T. (2014). The evolution of the educational film is intimately related to the larger history of educational technology. The Ohio State University. https://u.osu.edu/kiveledtech/2014/04/11/hello-world/
  • Kolker, R. (2011). Film biçim ve kültür. (Çev. Fırat Ertınaz vd.). De Ki Basım Yayım.
  • Korkmaz, M. (2017). Din dersi öğretmenlerinin bir öğretim materyali olarak filmleri kullanma durumları. Bilimname, 13 (30), 35-66.
  • Kurtdaş, E. M. (2021). Eğitimde film kullanımının önemi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 60, 222-244.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2023). Hayat bilgisi dersi öğretim programı. Milli Eğitim Basımevi.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi. (S. Akbaba-Altun ve A. Ersoy, Çev.), Pegem Akademi Yayınları.
  • Namaz, Y. (2023). Eğitim ve eğitimci temalı filmlerin bibliyografisi ve eğitim temalı üç filmin analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 10 (1), 369-394. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1163325
  • Onaran, Ş. Â. (1968). Sinematoğrafik Hürriyet özellikle bu hürriyetin filmlerin ve film senaryolarının kontrolü bakımından değerlendirilmesi. [Yayımlanmış doktora tezi]. T.C. İçişleri Bakanlığı Tetkik Kurulu Yayınları.
  • Takmaz, S., Yılmaz, M. ve Kalpaklı, F. (2018). Doğa ve çevre eğitimi için öğretim materyali olarak Avatar filmi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30.
  • Temizel, Ö. G. (2012). Sanat eğitimi alan öğrencilerin sanat ve estetik tutumlarına görsel kültürün etkisi. [Yayımlanmış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Özveren, C. G. (2021). Liderlik kuramları özelinde bir doküman incelemesi: Son kale filmi analizi. İş’te Davranış Dergisi, 6 (2), 65-75.
  • Tofur, S. (2018). Sinematografik anlatıda Hersey-Blanchard durumsal liderlik modeli: Koro filmi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11 (4), 822-837.
  • Yakar, H. N. G. (2013). Sinema filmlerinin eğitim amaçlı kullanımı: Tarihsel bir değerlendirme. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi 19 (1). 21-36.
  • Yelken, T. Y. (2014). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Anı Yayıncılık.
  • Yerli, B. (2022). Hayat bilgisi öğretim programı bağlamında TRT çocuk dergisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Wulandari, E., & Thoyibi, M. (2022). Educating young learners to gender equality through movies: Wonder Woman vs Captain Marvel. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan. STAI Hubbulwathan Duri. https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i3.1889
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, S. (2023). Din ve değerler eğitimi aracı olarak sinemanın etkisi ve gücü. Nisar 2. 173-195.
Year 2024, Issue: Ö14, 715 - 727, 21.03.2024
https://doi.org/10.29000/rumelide.1446945

Abstract

References

  • Akkuş, S. D. (2022). Büyük filmlerden liderlik dersleri üzerine bir inceleme. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 11 (1), 580-592.
  • Alif Redzuan Abdullah, M. (2023). Learning moral values through cartoons for malaysian preschool-aged children. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. Society for Research and Knowledge Management. https://doi.org/10.26803/ijlter.22.6.20
  • Çelik, L. (2010). Öğretim materyallerinin hazırlanması ve seçimi. Ö. Demirel ve E. Altun (Ed), Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde. Pegem Akademi.
  • Efe, H. A. (2015). Animasyon destekli çevre eğitiminin akademik başarıya, akılda kalıcılığa ve çevreye yönelik tutuma etkisi. Journal of Computer and Education Research, 3 (5), 130-143.
  • Birkök, M.C. (2008). Bir toplumsallaştırma aracı olarak eğitimde alternatif medya kullanımı: Sinema filmleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5 (2), 1-12.
  • Çam, Ş. S. (2023). Fenomenolojik bakış açısıyla başarı ve motivasyon temalı film analizlerinin mesleki gelişime katkısı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36 (2), 612-640.
  • Demircioğlu, İ. H. (2007). Tarih öğretiminde filmlerin yeri ve önemi. Bilig 42. 77-93.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (1998). The lanscape of qualitative research: Theories and issues. Thousand Oaks: Sage
  • Derelioğlu, Y. ve Şar, E. (2010). The use of films on history education in primary schools: Problems and suggestions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 2017-2020.
  • Kaya, N.G. (2021). Kapsayıcı eğitim bağlamında hıçkırık filminin analizi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (80). 1818-1831.
  • Kivel, M. T. (2014). The evolution of the educational film is intimately related to the larger history of educational technology. The Ohio State University. https://u.osu.edu/kiveledtech/2014/04/11/hello-world/
  • Kolker, R. (2011). Film biçim ve kültür. (Çev. Fırat Ertınaz vd.). De Ki Basım Yayım.
  • Korkmaz, M. (2017). Din dersi öğretmenlerinin bir öğretim materyali olarak filmleri kullanma durumları. Bilimname, 13 (30), 35-66.
  • Kurtdaş, E. M. (2021). Eğitimde film kullanımının önemi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 60, 222-244.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2023). Hayat bilgisi dersi öğretim programı. Milli Eğitim Basımevi.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi. (S. Akbaba-Altun ve A. Ersoy, Çev.), Pegem Akademi Yayınları.
  • Namaz, Y. (2023). Eğitim ve eğitimci temalı filmlerin bibliyografisi ve eğitim temalı üç filmin analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 10 (1), 369-394. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1163325
  • Onaran, Ş. Â. (1968). Sinematoğrafik Hürriyet özellikle bu hürriyetin filmlerin ve film senaryolarının kontrolü bakımından değerlendirilmesi. [Yayımlanmış doktora tezi]. T.C. İçişleri Bakanlığı Tetkik Kurulu Yayınları.
  • Takmaz, S., Yılmaz, M. ve Kalpaklı, F. (2018). Doğa ve çevre eğitimi için öğretim materyali olarak Avatar filmi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30.
  • Temizel, Ö. G. (2012). Sanat eğitimi alan öğrencilerin sanat ve estetik tutumlarına görsel kültürün etkisi. [Yayımlanmış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Özveren, C. G. (2021). Liderlik kuramları özelinde bir doküman incelemesi: Son kale filmi analizi. İş’te Davranış Dergisi, 6 (2), 65-75.
  • Tofur, S. (2018). Sinematografik anlatıda Hersey-Blanchard durumsal liderlik modeli: Koro filmi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11 (4), 822-837.
  • Yakar, H. N. G. (2013). Sinema filmlerinin eğitim amaçlı kullanımı: Tarihsel bir değerlendirme. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi 19 (1). 21-36.
  • Yelken, T. Y. (2014). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Anı Yayıncılık.
  • Yerli, B. (2022). Hayat bilgisi öğretim programı bağlamında TRT çocuk dergisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Wulandari, E., & Thoyibi, M. (2022). Educating young learners to gender equality through movies: Wonder Woman vs Captain Marvel. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan. STAI Hubbulwathan Duri. https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i3.1889
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, S. (2023). Din ve değerler eğitimi aracı olarak sinemanın etkisi ve gücü. Nisar 2. 173-195.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Applied Linguistics and Educational Linguistics
Journal Section Turkish language and literature
Authors

Sinan Arı 0000-0003-0769-7317

Emine Huma Karadayı 0000-0002-4371-5618

Publication Date March 21, 2024
Submission Date February 10, 2024
Acceptance Date March 4, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: Ö14

Cite

APA Arı, S., & Karadayı, E. H. (2024). Hayat Bilgisi Dersi Kapsamında Dersimiz Atatürk Filminin Analizi. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(Ö14), 715-727. https://doi.org/10.29000/rumelide.1446945

RumeliDE Journal of Language and Literature Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).