The purpose of this study is to present the views of preschool teachers about education of values. The sample group of study consisted of 46 preschool teachers working at kindergartens under the Ministry of National Education, independent kindergartens and application classes in the city center of Denizli. Teacher’s View Form on Education of Values During Preschool Period was used as the data collection tool in the study.
According to the study results, education of values reminds teachers primarily of respect, love, tolerance, responsibility, helpfulness, honesty, cooperation and politeness. More than half of teachers do not apply any program concerning the education of values. However, a great majority of them apply activities concerning the education of values. The first three values to be brought in preschool children include respect, responsibility, love, tolerance, sharing, honesty, and cooperation. The first three values that could easily be brought in children include respect, responsibility, love, tolerance, sharing, honesty, helpfulness, and cooperation. The first three values that are hard to be brought in children are loyalty, justice, patience, empathy, self-sacrifice and national values. A great majority of the teachers stated that there are situations that they are having difficulties in education of the values. These situations are defined as the state of development level of children (shortness of attention duration, failure to think abstractly, readiness, egosantric structure), lack of expected family support, deficiencies of related event, book, and program, deficiencies regarding the teachers (self-confidence, lack of knowledge) and lack of time. Finally, the teachers stated that it is necessary to inform families about the subject, involve education of values in pre-school education, to provide materials regarding education of values to teachers, and offer trainings to teachers.
Araştırmanın amacı, okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin değerler eğitimi ile ilgili görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Denizli il merkezinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı anasınıflarında, bağımsız anaokullarında ve uygulama sınıflarında görev yapan 46 bayan okul öncesi eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Okul Öncesi Dönemde Değerler Eğitimi Öğretmen Görüş Formu kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre değerler eğitimi denildiğinde öğretmenlerin aklına ilk olarak, saygı, sevgi, hoşgörülü olmak, sorumluluk almak, yardımlaşma/yardımseverlik, dürüstlük, işbirliği ve nezaket gelmektedir. Öğretmenlerin yarıdan fazlası değerler eğitimi ile ilgili herhangi bir program uygulamamaktadır. Ancak büyük bir çoğunluğu değerler eğitimi ile ilgili etkinlik uygulamaktadır. Okul öncesi dönem çocuklarına kazandırılması gereken ilk üç değer sıralamasında, saygı, sorumluluk, sevgi, hoşgörü, paylaşma, dürüstlük, yardımlaşma, işbirliği değerlerinin yer aldığı görülmektedir. Çocuklara en kolay kazandırılabilecek ilk üç değer sıralamasında, saygı, sorumluluk, sevgi, hoşgörü, paylaşma, dürüstlük, yardımlaşma, işbirliği yer almaktadır. Çocuklara en zor kazandırılabilecek ilk üç değer sıralamasında, vefa, adalet, sabır, empati, fedakarlık, milli değerler yer almaktadır. Öğretmenlerin büyük bir çoğunluğu, değerler eğitiminde zorlandıkları durumların olduğunu belirtmiştir. Öğretmenlerin, değerleri eğitimi sırasında yaşadıkları zorluklar, çocukların gelişim düzeylerine bağlı durumlar (dikkat sürelerinin kısa oluşu, soyut düşünememeleri, hazır bulunuşluk vb.), ailelerden beklenilen desteğin gelmemesi, konu ile ilgili etkinlik, kitap, program eksiklikleri, öğretmenlerle ilgili eksiklikler (özgüven, bilgi eksikliği) ve zaman yetersizliği olarak ifade edilmiştir. Ayrıca öğretmenler, aileleri konu ile ilgili bilgilendirmenin, okul öncesi eğitim programında değerler eğitimine yer verilmesinin, öğretmenlere değerler eğitimi ile ilgili materyal sağlanmasının ve eğitimler verilmesinin gerekliliğini ifade etmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 24, 2015 |
Submission Date | May 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 29 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.