Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluation of Knowledge Levels of Senior Dental Students and Dentists on Maxillofacial Trauma

Year 2018, Volume: 25 Issue: 4, 450 - 455, 01.12.2018
https://doi.org/10.17343/sdutfd.387020

Abstract

Purpose: The aim of this study is to
evaluate the level of knowledge about the maxillofacial trauma approach for senior
dental school students and dentists.

Methods: A 20-question survey was prepared to
evaluate the knowledge levels and approaches of maxillofacial trauma and
conducted to the last year students of Ataturk University Faculty of Dentistry
and dentists working in the province of Erzurum. The study included 91 senior dental
students and 51 dentists.

Results: For 11 answers
of the 13 questions that assessed the level of knowledge, it’s showed that the
correct answer was preferred.  Only for
two answers, the false choice was more preferred. For all of the 7 subjective
assessment questions directed to the participants and assessing the clinical
approach, negative results were obtained by both groups.







Conclusion: Despite the
level of knowledge about maxillofacial trauma for both senior students and
dentists were acceptable, it’s showed that participants were not self-confident
enough in this issue. This is concluded that theoretical knowledge on this
issue should be strengthened clinically and a suitable education strategy
should be established.

References

  • Ferraro JW, Hakola S. Fundamentals of maxillofacial surgery. Springer Science & Business,New York; 2012.
  • Miloro M, Ghali GE, Larsen P, Waite P. Peterson’s principles of oral and maxillofacial surgery. Ed 2. BC Decker Inc, London; 2004.
  • Hung OL, Nelson L. Tintinalli’s emergency medicine: a comprehensive study guide. McGraw-Hill, New York; 2004.
  • Andersson L, Kahnberg K-E, Pogrel MA. Oral and maxillofacial surgery. Wiley-Blackwell, Chichester; 2012.
  • Demetriades D, Asensio J. Trauma Management. Landes Bioscience, Texas; 2000.
  • Diş Hekimliği Eğitim Programları Değerlendirme Ve Akreditasyon Derneği. Mezuniyet Öncesi Ulusal Diş Hekimliği Çekirdek Eğitim Programı, Ankara; 2014.
  • Jodalli PS, Ankola A V. Evaluation of knowledge , experience and perceptions about medical emergencies amongst dental graduates ( Interns ) of Belgaum City , India. 2012;4(1):14–8.
  • Stafuzza TC, Carrara CCF, Olıveıra FV, Santos CF, Olıveıra TM. Evaluation of the dentists ’ knowledge on medical urgency and emergency. 2014;28(1):1–5.
  • Akhlaghi N, Nourbakhsh N, Khademi A, Karimi L. General Dental Practitioners’ Knowledge about the Emergency Management of Dental Trauma. 2014;9(4):251–6.
  • Fujita Y, Shiono Y, Maki K. Knowledge of emergency management of avulsed tooth among Japanese dental students. BMC Oral Health [Internet]. 2014;14(1):1–6.
  • Eden E, Kilinç G, Ellidokuz H. İzmir İlindeki İki Tıp Fakültesine Devam Eden Son Sınıf Öğrencilerinin Dental Travmaya Yaklaşımları. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Derg. 2011;25(1):31–7.

Diş Hekimliği Fakültesi Son Sınıf Öğrencileri ve Diş Hekimlerinin Maksillofasiyal Travma Muayenesi Konusunda Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi

Year 2018, Volume: 25 Issue: 4, 450 - 455, 01.12.2018
https://doi.org/10.17343/sdutfd.387020

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı diş hekimliği fakültesi son sınıf
öğrencileri ve mezun diş hekimleri için maksillofasiyal travmalara yaklaşım ile
ilgili bilgi düzeylerini değerlendirmektir.

 Yöntem: Atatürk Üniversitesi
Diş Hekimliği Fakültesinde son sınıfta okuyan öğrenciler ve Erzurum ilinde
çalışmakta olan diş hekimlerine, maksillofasiyal travma bilgi düzeylerini ve
yaklaşımlarını değerlendirmek amacıyla hazırlanan 20 soruluk bir anket formu
uygulandı. Çalışmada 91 son sınıf öğrencisi ve 51 mezun diş hekimi yer almıştır.  

Bulgular: Bilgi düzeyini değerlendiren 13 sorudan 11 tanesine
verilen cevaplarda, doğru cevabın daha çok tercih edildiği görülmüştür. Sadece
2 soruda yanlış cevap seçeneği daha çok tercih edilmiştir. Katılımcılara
yöneltilen ve klinik yaklaşımı değerlendiren 7 adet subjektif değerlendirme
sorularının tamamı için, her iki grup tarafından da negatif sonuçlar elde
edilmiştir.







Sonuç: Hem son sınıf öğrencisi hem de mezun diş hekimlerinin
maksillofasiyal travmalar konusundaki bilgi düzeylerinin kabul edilebilir
olmasına rağmen katılımcıların bu konuda yeterli özgüvene sahip olmadıkları
görülmüştür. Bu konudaki teorik bilgilerin, klinik olarak güçlendirilmesi
gerektiği ve gereken eğitim stratejisinin oluşturulması gerekliliği sonucuna
varılmıştır. 

References

  • Ferraro JW, Hakola S. Fundamentals of maxillofacial surgery. Springer Science & Business,New York; 2012.
  • Miloro M, Ghali GE, Larsen P, Waite P. Peterson’s principles of oral and maxillofacial surgery. Ed 2. BC Decker Inc, London; 2004.
  • Hung OL, Nelson L. Tintinalli’s emergency medicine: a comprehensive study guide. McGraw-Hill, New York; 2004.
  • Andersson L, Kahnberg K-E, Pogrel MA. Oral and maxillofacial surgery. Wiley-Blackwell, Chichester; 2012.
  • Demetriades D, Asensio J. Trauma Management. Landes Bioscience, Texas; 2000.
  • Diş Hekimliği Eğitim Programları Değerlendirme Ve Akreditasyon Derneği. Mezuniyet Öncesi Ulusal Diş Hekimliği Çekirdek Eğitim Programı, Ankara; 2014.
  • Jodalli PS, Ankola A V. Evaluation of knowledge , experience and perceptions about medical emergencies amongst dental graduates ( Interns ) of Belgaum City , India. 2012;4(1):14–8.
  • Stafuzza TC, Carrara CCF, Olıveıra FV, Santos CF, Olıveıra TM. Evaluation of the dentists ’ knowledge on medical urgency and emergency. 2014;28(1):1–5.
  • Akhlaghi N, Nourbakhsh N, Khademi A, Karimi L. General Dental Practitioners’ Knowledge about the Emergency Management of Dental Trauma. 2014;9(4):251–6.
  • Fujita Y, Shiono Y, Maki K. Knowledge of emergency management of avulsed tooth among Japanese dental students. BMC Oral Health [Internet]. 2014;14(1):1–6.
  • Eden E, Kilinç G, Ellidokuz H. İzmir İlindeki İki Tıp Fakültesine Devam Eden Son Sınıf Öğrencilerinin Dental Travmaya Yaklaşımları. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Derg. 2011;25(1):31–7.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Research Articles
Authors

Nesrin Saruhan

Gelengül Gürbüz Urvasızoğlu This is me

Mert Ataol

Mustafa Temiz This is me

Publication Date December 1, 2018
Submission Date January 30, 2018
Acceptance Date February 21, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 25 Issue: 4

Cite

Vancouver Saruhan N, Gürbüz Urvasızoğlu G, Ataol M, Temiz M. Diş Hekimliği Fakültesi Son Sınıf Öğrencileri ve Diş Hekimlerinin Maksillofasiyal Travma Muayenesi Konusunda Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Med J SDU. 2018;25(4):450-5.

                                                                                               14791 


Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.