Research Article
BibTex RIS Cite

Expectations from Accounting Internship in Vocational Schools, Problems Encountered in the Internship Process and Solution Suggestions

Year 2023, Volume: 26 Issue: 2, 504 - 514, 30.11.2023
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1315701

Abstract

Internships are very important in terms of training qualified personnel and the future of the accounting profession, and internship processes provide important contributions to students' getting to know the sector in which they will work in the future, developing their knowledge and skills, career planning and increasing their awareness. However, a wide variety of problems can be experienced such as the interns not being aware of the importance of the subject, the wrong choice of the internship place, the lack of time, the workload of the employers, and the desired efficiency may not be obtained from the internship. In order to increase the quality of the internship, the expectations of the parties regarding the internship should be revealed, the problems experienced during the internship process should be determined and solutions should be offered. For this purpose, in this study, various interviews were conducted with students who are studying in the department of accounting and tax applications and doing internships in the summer, academics in the internship commission, and employers/trainers in the workplaces where the internship is done. Content analysis was conducted on the results of the interviews conducted through a semi-structured form. Thus, the expectations of all stakeholders (academics, interns and employers) related to the internship and the problems in the internship process were determined and various solutions were offered to these problems.

Project Number

1919B012206173

References

  • Bekçi, İ., Apalı, A. ve Köse, E. (2020). Muhasebe Meslek Adayı Öğrencilerin Stajdan Beklentileri ve Bu Beklentilerin Gerçekleşme Durumunu Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 13(3), 603-620.
  • Coşkun, S., Kır, A. ve Coşkun, S. (2017). İş Dünyasının Muhasebe Eğitiminden Beklentilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICMEB17 Özel Sayısı, 330-341.
  • Demir, B. (2015). Meslek Yüksekokullarında Verilen Muhasebe Eğitiminde Stajın Önemi, Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 76-80.
  • Erol, M. (2004). Meslek Yüksekokullarında Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Staj Uygulamasında Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (21), 136-142.
  • Ertuğrul, A.N. (2016). İşletmelerin, Ön lisans Muhasebe Bölümü Mezunlarından Beklentileri ve Ankara Organize Sanayi Bölgesi'nde Bir Araştırma. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 14 (2), 133-147.
  • Güçlü, İ. (2019). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karacan, S. ve Karacan, E. (2004). Meslek Yüksekokullarında (MYO) Yapılan Staj Uygulamalarına İlişkin Bir Araştırma: Kalite ve Verimlilik İçin İş Yerleri-MYO İşbirliğinin Gereği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (8)2, 168-184.
  • Kaysi, F. ve Gürol, A. (2017). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İşyeri Uygulamalı Eğitim Süreçlerinin Değerlendirilmesi. Kesit Akademi Dergisi, 3(8), 266-280.
  • Öz, B., Kılıç, İ. ve Arslan, S. (2021). Muhasebe ve Vergi Alanında Öğrenim Gören Ön lisans Öğrencilerinin Staj Öncesi ve Sonrası Düşüncelerinin Karşılaştırılması: İskenderun Teknik Üniversitesi Örneği. Lapseki Meslek Yüksekokulu Uygulamalı Araştırmalar Dergisi, 2(3), 20-34.
  • Özdemir, M. (2019). Muhasebe Meslek Adaylarının (Stajyer) Sorunları ve Beklentileri: Giresun Özelinde Bir Araştırma. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 11(21), 377-390.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller için İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Uzay, Ş. (2005). Muhasebe Meslek Stajyerlerinin Sorunları ve Beklentileri: Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (25), 70-78.
  • Yıldız, G. (2017). Muhasebe Meslek Mensuplarının Meslek Yüksekokulu Muhasebe Programı Öğrencilerinden Beklentileri: Kayseri İlinde Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (73), 169-183.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2021a). “YÖK Tarafından Hazırlanan Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği Yayımlandı”. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2021/yuksekogretimde-uygulamali- egitimler-cerceve-yonetmeligi-yayimlandi.aspx adresinden 07.06.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2021b). Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği. 17.06.2021 tarih ve 31514 sayılı Resmî Gazete.

Meslek Yüksekokullarında Muhasebe Stajından Beklentiler, Staj Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri

Year 2023, Volume: 26 Issue: 2, 504 - 514, 30.11.2023
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1315701

Abstract

Nitelikli personel yetiştirilmesi ve muhasebe mesleğinin geleceği açısından meslek stajı oldukça önemli olup staj süreçleri öğrencilerin gelecekte çalışacağı sektörü tanımasına, bilgi ve becerilerinin geliştirilmesine, kariyer planlamalarına ve farkındalıklarının artmasına önemli katkılar sağlamaktadır. Ancak stajyerlerin konunun öneminin yeterince farkına varamaması, staj yerinin hatalı seçilmesi, süre yetersizliği, işverenlerin iş yoğunluğu gibi çok çeşitli sorunlar yaşanabilmekte ve stajdan istenen verim elde edilmeyebilmektedir. Staj kalitesinin artırılabilmesi için öncelikle staja dair tarafların beklentileri ortaya konulmalı, staj sürecinde yaşanan sorunlar tespit edilerek çözüm önerileri getirilmelidir. Bu amaçla bu çalışmada muhasebe ve vergi uygulamaları bölümünde ön lisans eğitimi almakta olan ve yaz döneminde staj yapan öğrenciler, staj komisyonunda yer alan akademisyenler ve staj yapılan işyerlerindeki işverenler/eğitim sorumluları ile çeşitli görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Yarı yapılandırılmış form aracılığıyla gerçekleştirilen görüşme sonuçlarına içerik analizi yapılarak stajla ilgili tüm paydaşların (akademisyenler, stajyerler ve işverenler) beklentileri ve staj sorunları tespit edilerek bu sorunlara çeşitli çözüm önerileri getirilmiştir.

Supporting Institution

TÜBİTAK

Project Number

1919B012206173

Thanks

Bu çalışma Dr. Hakan SARIKALE danışmanlığında ve Kibariye DENİZ yürütücülüğünde gerçekleştirilen “2209/A-Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı” kapsamında TÜBİTAK tarafından desteklenmiştir.

References

  • Bekçi, İ., Apalı, A. ve Köse, E. (2020). Muhasebe Meslek Adayı Öğrencilerin Stajdan Beklentileri ve Bu Beklentilerin Gerçekleşme Durumunu Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 13(3), 603-620.
  • Coşkun, S., Kır, A. ve Coşkun, S. (2017). İş Dünyasının Muhasebe Eğitiminden Beklentilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICMEB17 Özel Sayısı, 330-341.
  • Demir, B. (2015). Meslek Yüksekokullarında Verilen Muhasebe Eğitiminde Stajın Önemi, Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 76-80.
  • Erol, M. (2004). Meslek Yüksekokullarında Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Staj Uygulamasında Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (21), 136-142.
  • Ertuğrul, A.N. (2016). İşletmelerin, Ön lisans Muhasebe Bölümü Mezunlarından Beklentileri ve Ankara Organize Sanayi Bölgesi'nde Bir Araştırma. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 14 (2), 133-147.
  • Güçlü, İ. (2019). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karacan, S. ve Karacan, E. (2004). Meslek Yüksekokullarında (MYO) Yapılan Staj Uygulamalarına İlişkin Bir Araştırma: Kalite ve Verimlilik İçin İş Yerleri-MYO İşbirliğinin Gereği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (8)2, 168-184.
  • Kaysi, F. ve Gürol, A. (2017). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İşyeri Uygulamalı Eğitim Süreçlerinin Değerlendirilmesi. Kesit Akademi Dergisi, 3(8), 266-280.
  • Öz, B., Kılıç, İ. ve Arslan, S. (2021). Muhasebe ve Vergi Alanında Öğrenim Gören Ön lisans Öğrencilerinin Staj Öncesi ve Sonrası Düşüncelerinin Karşılaştırılması: İskenderun Teknik Üniversitesi Örneği. Lapseki Meslek Yüksekokulu Uygulamalı Araştırmalar Dergisi, 2(3), 20-34.
  • Özdemir, M. (2019). Muhasebe Meslek Adaylarının (Stajyer) Sorunları ve Beklentileri: Giresun Özelinde Bir Araştırma. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 11(21), 377-390.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller için İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Uzay, Ş. (2005). Muhasebe Meslek Stajyerlerinin Sorunları ve Beklentileri: Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (25), 70-78.
  • Yıldız, G. (2017). Muhasebe Meslek Mensuplarının Meslek Yüksekokulu Muhasebe Programı Öğrencilerinden Beklentileri: Kayseri İlinde Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (73), 169-183.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2021a). “YÖK Tarafından Hazırlanan Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği Yayımlandı”. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2021/yuksekogretimde-uygulamali- egitimler-cerceve-yonetmeligi-yayimlandi.aspx adresinden 07.06.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2021b). Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği. 17.06.2021 tarih ve 31514 sayılı Resmî Gazete.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Financial Accounting, Taxation Accounting
Journal Section Original Research Articles
Authors

Kibariye Deniz 0000-0002-8017-1525

Hakan Sarıkale 0000-0003-1682-3338

Project Number 1919B012206173
Publication Date November 30, 2023
Submission Date June 16, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 26 Issue: 2

Cite

APA Deniz, K., & Sarıkale, H. (2023). Meslek Yüksekokullarında Muhasebe Stajından Beklentiler, Staj Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 26(2), 504-514. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1315701

Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).