Internships are very important in terms of training qualified personnel and the future of the accounting profession, and internship processes provide important contributions to students' getting to know the sector in which they will work in the future, developing their knowledge and skills, career planning and increasing their awareness. However, a wide variety of problems can be experienced such as the interns not being aware of the importance of the subject, the wrong choice of the internship place, the lack of time, the workload of the employers, and the desired efficiency may not be obtained from the internship. In order to increase the quality of the internship, the expectations of the parties regarding the internship should be revealed, the problems experienced during the internship process should be determined and solutions should be offered. For this purpose, in this study, various interviews were conducted with students who are studying in the department of accounting and tax applications and doing internships in the summer, academics in the internship commission, and employers/trainers in the workplaces where the internship is done. Content analysis was conducted on the results of the interviews conducted through a semi-structured form. Thus, the expectations of all stakeholders (academics, interns and employers) related to the internship and the problems in the internship process were determined and various solutions were offered to these problems.
1919B012206173
Nitelikli personel yetiştirilmesi ve muhasebe mesleğinin geleceği açısından meslek stajı oldukça önemli olup staj süreçleri öğrencilerin gelecekte çalışacağı sektörü tanımasına, bilgi ve becerilerinin geliştirilmesine, kariyer planlamalarına ve farkındalıklarının artmasına önemli katkılar sağlamaktadır. Ancak stajyerlerin konunun öneminin yeterince farkına varamaması, staj yerinin hatalı seçilmesi, süre yetersizliği, işverenlerin iş yoğunluğu gibi çok çeşitli sorunlar yaşanabilmekte ve stajdan istenen verim elde edilmeyebilmektedir. Staj kalitesinin artırılabilmesi için öncelikle staja dair tarafların beklentileri ortaya konulmalı, staj sürecinde yaşanan sorunlar tespit edilerek çözüm önerileri getirilmelidir. Bu amaçla bu çalışmada muhasebe ve vergi uygulamaları bölümünde ön lisans eğitimi almakta olan ve yaz döneminde staj yapan öğrenciler, staj komisyonunda yer alan akademisyenler ve staj yapılan işyerlerindeki işverenler/eğitim sorumluları ile çeşitli görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Yarı yapılandırılmış form aracılığıyla gerçekleştirilen görüşme sonuçlarına içerik analizi yapılarak stajla ilgili tüm paydaşların (akademisyenler, stajyerler ve işverenler) beklentileri ve staj sorunları tespit edilerek bu sorunlara çeşitli çözüm önerileri getirilmiştir.
TÜBİTAK
1919B012206173
Bu çalışma Dr. Hakan SARIKALE danışmanlığında ve Kibariye DENİZ yürütücülüğünde gerçekleştirilen “2209/A-Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı” kapsamında TÜBİTAK tarafından desteklenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Financial Accounting, Taxation Accounting |
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Project Number | 1919B012206173 |
Publication Date | November 30, 2023 |
Submission Date | June 16, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 26 Issue: 2 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).