The aim of this study is to reveal the teaching competencies of the instructors according to the perceptions of the teacher candidates. Descriptive survey method was used in this study. The sample of the research consists of 4th grade students studying in the classroom teaching and pre-school teaching departments at the education faculty of a university located in the Aegean Region of Turkey. The data of the study were collected through the scale of " Assessment of Faculty Members' Teaching Competencies Scale " developed by Doğanay, A., Uyar, Yeşilpınar, M., Dinçer, S., Karaçoban, F. (2021). Parametric tests were used in the analysis of the data. According to the results of the research, the teaching proficiency levels of the faculty members were in the "rarely" range. In the sub-dimensions, it was the same as the general result (rarely range) except for the student-centered and teaching dimension (occasionally range). In terms of preparation for teaching and effective presentation, pre-service teachers rarely find instructors sufficient. There is a significant difference in favor of male teacher candidates in the general perceptions of the genders of the teacher candidates regarding the teaching competencies of the faculty members. When we look at the sub-dimensions, there are significant differences in favor of male teacher candidates in the dimensions of in-class communication and preparation for teaching. When the perceptions of the teacher candidates regarding the competencies of the instructors are examined according to the variable of the department they are in, a significant difference was found in favor of the classroom teachers in all dimensions except the effective presentation dimension and in total
Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının algılarına göre öğretim elemanlarının öğretim yeterliklerini ortaya koymaktır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Türkiye’de Ege Bölgesinde bulunan bir üniversitenin eğitim fakültesinde sınıf öğretmenliği ve okul öncesi öğretmenliği bölümlerinde öğrenim gören 4.sınıf öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Doğanay, A., Uyar, Yeşilpınar, M., Dinçer, S., Karaçoban, F. (2021)’nın geliştirdiği “öğretim elemanlarının öğretim yeterliklerini değerlendirme” ölçeği aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin analizinde parametrik testlerden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre öğretim elemanlarının öğretim yeterlik düzeyleri “nadiren” aralığında çıkmıştır. Alt boyutlarda ise öğrenci merkezli ve öğretim boyutu (ara sıra aralığı) dışındakilerde genel sonuçla aynı (nadiren aralığı) çıkmıştır. Öğretime hazırlık ve etkili sunum boyutlarında öğretmen adayları öğretim elemanlarını nadiren yeterli görmektedir. Öğretmen adaylarının cinsiyetlerinin öğretim elemanlarının öğretim yeterliklerine ilişkin genel algılarında erkek öğretmen adaylarının lehine anlamlı bir farklılık görülmektedir. Alt boyutlarda baktığımızda ise sınıf içi-dışı iletişim ile öğretime hazırlık boyutlarında erkek öğretmen adaylar lehine anlamlı farklılıklar vardır. Öğretmen adaylarının öğretim elemanı yeterliklerine ilişkin algıları bulundukları bölüm değişkenine göre incelendiğinde etkili sunum boyutu dışındaki tüm boyutlarda ve toplamda sınıf öğretmenlerinin lehinedir anlamlı bir farklılığa rastlanmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 26, 2023 |
Publication Date | May 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 2 |