Book Review
BibTex RIS Cite

Review: SILENCING the PAST: POWER and the PRODUCTION of HISTORY

Year 2018, Volume: 7 Issue: 1, 186 - 200, 26.04.2018

Abstract

References

  • Demircioğlu, İ. H. (2014). Türkiye’de tarih eğitimi: Sorunlar ve çözüm önerileri. Yeni Türkiye, Tarih Eğitimi Özel Sayısı II, (Temmuz-Ağustos 2014), Yıl 10, S. 59; s. 1176-1186.
  • Dinç, E. (2004). Tarih öğretmen adayı, öğretmen ve eğitimcilerinin mevcut lise tarih müfredat programı ve tarih öğretiminin amaçları hakkındaki görüşleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda (6-9 Temmuz 2014) sunulan bildiri, Malatya, s. 1- 15.
  • Fukuyama, F. (1999). Tarihin sonu ve son insan. (Çev. Zülfü Dicleli), İstanbul: Gün.
  • Jenkis, K. (2011). Tarihi yeniden düşünürken. (Çev. Ayhan Şahin), Ankara: Birleşik.
  • Munslov, A. (2000). Tarihin yapısökümü. (Çev. Abdullah Yılmaz), İstanbul: Ayrıntı.
  • Şimşek A., (2013). Türkiye'de tarih öğretimin ulusallığı ve Avrupa-merkezcilik. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, C.11, s. 9-38
  • Şimşek, A. ve Alaslan, F. (2017). Türkiye’de tarih öğretim programları (müfredat) üzerine yapılmış çalışmalara genel bir bakış. İ. H. Demircioğlu ve E. Demircioğlu (Eds), Türkiye’de Tarih Eğitimi Araştırmaları El Kitabı (s. 291-306). Ankara: Pegem Akademi.
  • Trouillot, M. R. (1995). Silencing the past : Power and the production of history. Boston, Mass: Beacon.
  • Trouillot, M. R. (2015). Geçmişi susturmak: Tarihin üretilmesi ve iktidar. (Çev. Sezai Orhan Zeybek). İstanbul: İthaki.
  • Turan, R. (2015). Tarih öğretmenlerinin lise tarih derslerinin genel amaçlarının öğrencilere kazandırılma düzeylerine ilişkin görüşleri (Ankara ili örneği). Turkish Journal of Educational Studies, S. 2 (3) Ekim 2015; Elazığ, s. 139-180.
  • Turan, R. (2016). Tarih öğretmenlerinin öğrencilere temel ve tarihsel düşünme becerilerinin kazandırılma düzeyine ilişkin görüşleri. Türkish Studies, S. 11/14, Yaz 2016; s. 705-730.
  • White, H. (1987). The content of the form: Narrative discourse and historical representation. Baltimore and London: The Johns Hopkins University.
  • Yılmaz, K. (2013). Postmodernist tarih yaklaşımı: Postmodernizmin tarih eğitimi için doğurguları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 34; Denizli, s. 197-209.

Yayın Kritiği: GEÇMİŞİ SUSTURMAK; TARİHİN ÜRETİLMESİ VE İKTİDAR

Year 2018, Volume: 7 Issue: 1, 186 - 200, 26.04.2018

Abstract

Michel-Rolph Trouillot’un
ilk defa 1995 yılında Boston’da Silencing the Past: Power and Production of
History adıyla yayınlanan bu kitabı yirmi yıl gibi uzun bir süre sonra Sezai
Ozan Zeybek tarafından Türkçeye çevrilerek 2015 yılında İthaki Yayınevi
tarafından Türkiye’de yayınlanmıştır. 

References

  • Demircioğlu, İ. H. (2014). Türkiye’de tarih eğitimi: Sorunlar ve çözüm önerileri. Yeni Türkiye, Tarih Eğitimi Özel Sayısı II, (Temmuz-Ağustos 2014), Yıl 10, S. 59; s. 1176-1186.
  • Dinç, E. (2004). Tarih öğretmen adayı, öğretmen ve eğitimcilerinin mevcut lise tarih müfredat programı ve tarih öğretiminin amaçları hakkındaki görüşleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda (6-9 Temmuz 2014) sunulan bildiri, Malatya, s. 1- 15.
  • Fukuyama, F. (1999). Tarihin sonu ve son insan. (Çev. Zülfü Dicleli), İstanbul: Gün.
  • Jenkis, K. (2011). Tarihi yeniden düşünürken. (Çev. Ayhan Şahin), Ankara: Birleşik.
  • Munslov, A. (2000). Tarihin yapısökümü. (Çev. Abdullah Yılmaz), İstanbul: Ayrıntı.
  • Şimşek A., (2013). Türkiye'de tarih öğretimin ulusallığı ve Avrupa-merkezcilik. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, C.11, s. 9-38
  • Şimşek, A. ve Alaslan, F. (2017). Türkiye’de tarih öğretim programları (müfredat) üzerine yapılmış çalışmalara genel bir bakış. İ. H. Demircioğlu ve E. Demircioğlu (Eds), Türkiye’de Tarih Eğitimi Araştırmaları El Kitabı (s. 291-306). Ankara: Pegem Akademi.
  • Trouillot, M. R. (1995). Silencing the past : Power and the production of history. Boston, Mass: Beacon.
  • Trouillot, M. R. (2015). Geçmişi susturmak: Tarihin üretilmesi ve iktidar. (Çev. Sezai Orhan Zeybek). İstanbul: İthaki.
  • Turan, R. (2015). Tarih öğretmenlerinin lise tarih derslerinin genel amaçlarının öğrencilere kazandırılma düzeylerine ilişkin görüşleri (Ankara ili örneği). Turkish Journal of Educational Studies, S. 2 (3) Ekim 2015; Elazığ, s. 139-180.
  • Turan, R. (2016). Tarih öğretmenlerinin öğrencilere temel ve tarihsel düşünme becerilerinin kazandırılma düzeyine ilişkin görüşleri. Türkish Studies, S. 11/14, Yaz 2016; s. 705-730.
  • White, H. (1987). The content of the form: Narrative discourse and historical representation. Baltimore and London: The Johns Hopkins University.
  • Yılmaz, K. (2013). Postmodernist tarih yaklaşımı: Postmodernizmin tarih eğitimi için doğurguları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 34; Denizli, s. 197-209.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Review Articles
Authors

Refik Turan 0000-0001-8369-800X

Publication Date April 26, 2018
Submission Date March 18, 2018
Acceptance Date April 26, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Turan, R. (2018). Yayın Kritiği: GEÇMİŞİ SUSTURMAK; TARİHİN ÜRETİLMESİ VE İKTİDAR. Turkish History Education Journal, 7(1), 186-200.



ANNOUNCEMENTS:

1- APA7 Referencing Style:

As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.

2- Early Release:

According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers. 

3- Ethics Committee Approval:

In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.

4- New Publication Policy 

Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process. 




10829

 Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT