In this study, it was aimed to determine the effect of the intention to buy domestic products on consumer ethnocentrism. For this purpose, data were collected by conducting a survey with 600 people in Türkiye between February and May 2022. Descriptive statistics were used in the analysis of the data. In addition, the Structural Equation Model (SEM) was used to measure the effect of domestic product purchase intention on consumer ethnocentrism. As a result of the study, it was determined that very few of the consumers knew the concept of consumer ethnocentrism (11.83%). The consumers’ 30.17% reported that they always show consumer ethnocentrism, while 36.67% sometimes show consumer ethnocentrism. According to the SEM model, on the intention to purchase domestic products; nationalism, domestic product and country of origin factors were found to be effective, consumer ethnocentrism was determined by the intention to purchase domestic products, domestic product and country of origin factor. This study is of significant importance in determining the purchasing behavior of consumers in Türkiye regarding domestic products and their levels of ethnocentrism. It serves as a guiding tool for actors operating in national and international markets to identify the necessary policies and marketing strategies to be followed.
Çalışmada yerli malı ürün satın alma niyetinin tüketici etnosentrizmine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda 2022 yılının Şubat-Mayıs ayları arasında Türkiye genelinde 600 kişi ile anket yapılarak veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiklerden yararlanılmıştır. Ayrıca yerli malı ürün satın alma niyetinin tüketici etnosentrizmine etkisini ölçmek amacıyla Yapısal Eşitlik Modeli (YEM)’nden yararlanılmıştır. Çalışma sonucunda tüketicilerin çok az bir kısmının tüketici etnosentrizmi kavramını bildiği (% 11.83) belirlenmiştir. Tüketicilerin % 30.17’si her zaman, % 36.67’si ise bazen tüketici etnosentrizmi gösterdiklerini bildirmişlerdir. YEM modeline göre, yerli malı ürün satın alma niyeti üzerinde; milliyetçilik, yerli ürün ve menşei ülke faktörlerinin etkili olduğu, tüketici etnosentrizmi üzerinde yerli malı ürün satın alma niyeti, yerli ürün ve menşei ülke faktörünün etkili olduğu bulunmuştur. Bu çalışma ile Türkiye’deki tüketicilerin yerli ürün satın alma davranışlarının ve etnosentrizm düzeylerinin belirlenmesi, ulusal ve uluslararası pazarlarda yer alan aktörlere yol gösterici nitelikte olup izlemesi gereken politikaların ve pazarlama stratejilerinin belirlenmesi açısından önem arz etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Agricultural Economics (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 2 |